Τη σκλήρυνση της μεταναστευτικής πολιτικής συμπληρώνει σήμερα, Δευτέρα (14/7), η κατάθεση από τον Θάνο Πλεύρη του νομοσχεδίου που είχε ετοιμάσει ο Μάκης Βορίδης, το οποίο προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη φυλάκιση όσων δεν επιστρέφουν στην πατρίδα τους μετά την απόρριψη αίτησης ασύλου.
Συγκεκριμένα σήμερα κατατίθεται στη Βουλή το νομοσχέδιο Πλεύρη – Βορίδη, παράλληλα θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο που ανεβάζει τον χρόνο διοικητικής κράτησης για παρανόμως διαμένοντες μετανάστες έως και τους 24 μήνες. Επίσης, προβλέπει φυλάκιση για τρία χρόνια χωρίς αναστολή και πρόστιμο 10.000 ευρώ για εκείνους που αρνούνται να επιστρέψουν στην πατρίδα τους παρότι έχει απορριφθεί η αίτηση ασύλου. Παράλληλα, καταργείται η αυτόματη νομιμοποίηση των παράνομων μεταναστών αν μπορούν να αποδείξουν ότι είναι στη χώρα επτά χρόνια.
Παράλληλα, η Ελλάδα εξακολουθεί να επενδύει σε μία συνεννόηση -ενδεχομένως και μία συμφωνία επιστροφής παράνομων μεταναστών- με τη Λιβύη, παρά το γεγονός ότι η κατάσταση εκεί είναι προβληματική, καθώς υπάρχουν δύο κυβερνήσεις, αλλά και πάμπολλες παραστρατιωτικές ομάδες που συμμετέχουν στη διακίνηση ανθρώπων στη Μεσόγειο με το αζημίωτο.
Τα ταξίδια από το Τομπρούκ -και άλλα λιμάνια της επικράτειας του στρατάρχη Χαφτάρ, στην ανατολική Λιβύη- σταμάτησαν για λίγο στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας λόγω των μποφόρ, αλλά ξανάρχισαν την Παρασκευή, μόλις «έπεσε» ο καιρός: το αποτέλεσμα ήταν να αφιχθούν στην Κρήτη άλλοι 507 άνθρωποι, εντείνοντας την αίσθηση ασφυξίας στο νησί, που βρέθηκε απροετοίμαστο για τη διαχείριση τέτοιων αριθμών παράνομων μεταναστών.
Επιστροφή στη Λιβύη
Όπως αναφέρει ρεπορτάζ του ιστότοπου protothema.gr, tις επόμενες ημέρες θα επαναληφθεί το ταξίδι της ευρωπαϊκής αποστολής στην ανατολική Λιβύη – καθώς το καθεστώς του Χαφτάρ θεωρεί ότι έχει να κερδίσει μέσα από ένα deal με την Ευρωπαϊκή Ενωση: ξέρει άλλωστε ότι το καλύτερο «χαρτί» του για να πετύχει κάποιας μορφής αναγνώριση -με ό,τι κάτι τέτοιο συνεπάγεται- είναι οι μετανάστες…
Ο Economist έγραψε ότι στο ταξίδι προς την Ευρώπη, τις μεγαλύτερες πιθανότητες να φτάσουν στον στόχο έχουν οι νέοι, υγιείς άνδρες – και όχι οι πιο ευάλωτοι, όπως τα παιδιά και οι γυναίκες. Είναι ενδεικτικό ότι από τους 12.000.000 Σουδανούς και πλέον που έχουν εγκαταλείψει τη χώρα, λόγω των αιματηρού εμφυλίου που ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2023 και συνεχίζεται, τα παιδιά και οι έφηβοι (ασυνόδευτοι, σε πάμπολλες περιπτώσεις) είναι η πλειονότητα στις γειτονικές χώρες, όπως το Τσαντ, αλλά οι ενήλικοι άνδρες είναι το 43% του συνόλου των Σουδανών που έχουν κάνει το ταξίδι έως τη Λιβύη, με στόχο να φτάσουν στην Ευρώπη.
Σε κάθε περίπτωση, οι Σουδανοί δικαιούνται το καθεστώς του πρόσφυγα – μπορεί ο εμφύλιος στη χώρα τους να μη συγκεντρώνει πλέον τα φώτα της δημοσιότητας, αλλά οι μαρτυρίες για το τι συμβαίνει εκεί είναι ανατριχιαστικές. Η κυβέρνηση δεν σκοπεύει να εξισώσει τους ανθρώπους αυτούς με εκείνους που έχουν αποκλειστικά οικονομικό κίνητρο για να εισέλθουν στην Ελλάδα: παρά το γεγονός ότι οι Σουδανοί θα πέσουν θύματα της απόφασης για τρίμηνη -με ενδεχόμενο παράτασης, αναλόγως των μεταναστευτικών ροών- αναστολή της εξέτασης αιτήσεων ασύλου, προβλέπεται ότι θα διαμένουν σε κλειστές δομές μεν, αλλά σε διαφορετικές πτέρυγες από εκείνους που δεν έχουν την παραμικρή πιθανότητα να αποκτήσουν το καθεστώς του πρόσφυγα.
Δομή στην Κρήτη
Ο νέος σχεδιασμός προβλέπει παράλληλα και μια (τουλάχιστον) νέα δομή μεταναστών στην Κρήτη. Σε σύσκεψη που έγινε την Παρασκευή στο υπουργείο Μετανάστευσης και με τη συμμετοχή του περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη και του προέδρου της Περιφερειακής Ενωσης Δήμων Κρήτης Γιώργη Μαρινάκη επισημάνθηκε ότι η απόφαση δημιουργίας της δομής είναι ειλημμένη. Εξηγήθηκε επίσης ότι το κέντρο που θα δημιουργηθεί δεν αποσκοπεί στη μακρόχρονη κράτηση των μεταναστών στο νησί, αλλά στην υποδοχή και ταυτοποίηση, ενώ στη συνέχεια οι μετανάστες θα μεταφέρονται σε κέντρα κράτησης της ενδοχώρας.
Η ηγεσία του υπουργείου δεν ανέφερε στους τοπικούς άρχοντες της Κρήτης την ακριβή τοποθεσία χωροθέτησης της νέας κλειστής δομής, πλην όμως η απόφαση μοιάζει ειλημμένη. Το πρώην στρατόπεδο Ζωγραφάκη στο Καστέλι του Δήμου Μινώα Πεδιάδας, έκτασης περίπου 17 στρεμμάτων, φέρεται ως ο πιθανότερος χώρος που εξετάζει η κυβέρνηση να στεγάσει το εν λόγω κέντρο, το οποίο σχεδιάζεται να έχει δυναμικότητα 3-4.000 διαμενόντων.
