Ο Υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης μιλώντας στον ομογενειακό ραδιοφωνικό σταθμό Cosmos FM στη Νέα Υόρκη, αναφερόμενος στο ζήτημα της Λιβύης εξήγησε πως η Ελλάδα προχώρησε σε δημοσιοποίηση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, ο οποίος αποτυπώνει τη δυνητική ελληνική υφαλοκρηπίδα και Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ), τονίζοντας ότι δεν υπάρχει «Καμία παραβίαση από Λιβύη στα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα»
Παράλληλα, δήλωσε ότι προκηρύχθηκαν τα οικόπεδα προς εκμετάλλευση, στα οποία ήδη έχει εκφράσει ενδιαφέρον η αμερικανική εταιρεία Chevron.
Όπως διευκρίνισε ο κ. Γεραπετρίτης, τα συμβόλαια που έχουν δοθεί από τη Λιβύη δεν παραβιάζουν την ελληνική ΑΟΖ, καθώς βρίσκονται νοτίως της μέσης γραμμής, όπως την αντιλαμβάνεται η Ελλάδα. Αυτό, κατά τον ίδιο, δείχνει σεβασμό από την πλευρά της Λιβύης.
Ο Γ. Γεραπετρίτης ξεκαθαρίζει ότι οι λιβυκές συμβάσεις σέβονται τη μέση γραμμή και την ελληνική ΑΟΖ
Ακύρωση του τουρκολιβυκού μνημονίου – Πρόσκληση για διάλογο
Ο Υπουργός χαρακτήρισε το τουρκολιβυκό μνημόνιο “άκυρο και ανυπόστατο”, τονίζοντας πως συνήφθη από μια μη νομιμοποιημένη κυβέρνηση και μεταξύ δύο χωρών χωρίς αντικείμενες ακτές. Όπως είπε, δεν μπορεί να σταθεί νομικά σε κανένα διεθνές φόρουμ.
Παράλληλα, κάλεσε τη Λιβύη να προχωρήσει σε τεχνικό διάλογο με την Ελλάδα για την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών, με βάση το Διεθνές Δίκαιο. Αναφέρθηκε μάλιστα σε πρόσφατη επίσκεψή του στη Λιβύη, κατά την οποία συζητήθηκαν ζητήματα οριοθέτησης και μεταναστευτικής συνεργασίας.
Αναστολή αιτήσεων ασύλου στην Κρήτη – Στόχος οι μηδενικές ροές
Σχολιάζοντας την απόφαση της κυβέρνησης να αναστείλει τις αιτήσεις ασύλου για τρεις μήνες στην Κρήτη, εξήγησε πως στόχος είναι να σταλεί σαφές αποτρεπτικό μήνυμα προς τους διακινητές: δεν έχει νόημα η μεταφορά ανθρώπων προς την Κρήτη, αφού οι αιτήσεις δεν θα εξετάζονται.
Πρόσθεσε ότι το μέτρο είναι μεταβατικό, προκειμένου να εδραιωθεί μέσα στο τρίμηνο μια νέα σχέση συνεργασίας με τη Λιβύη, ειδικά μέσω του Λιμενικού, για να περιοριστούν στο ελάχιστο οι παράνομες ροές.
Ηχηρό μήνυμα για το Κυπριακό από τον Γιώργο Γεραπετρίτη
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης δήλωσε με έμφαση πως είναι αδιανόητο εν έτει 2025, σε έναν κόσμο με τόσες συγκρούσεις και κρίσεις, η Κύπρος να παραμένει διχασμένη. Όπως τόνισε, η επανένωση του νησιού αποτελεί διαχρονικά, αλλά και σήμερα περισσότερο από ποτέ, την πρώτη εθνική προτεραιότητα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής.
Ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε στις συνομιλίες υπό την αιγίδα του ΟΗΕ και εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία τους, σημειώνοντας πως ήδη έχει καταρτιστεί χρονοδιάγραμμα με επόμενα βήματα και έχει συμφωνηθεί ένας κατάλογος Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ).
Προχωρούν οι συνομιλίες: Συνάντηση ηγετών και νέα πενταμερής
Ο ΥΠΕΞ ανέφερε ότι έχει σημειωθεί πρόοδος σε τέσσερα από τα έξι σημεία που είχαν τεθεί στη Γενεύη τον Μάρτιο. Όπως εξήγησε, έχουν προστεθεί και τέσσερα νέα κεφάλαια στα θετικά μέτρα, γεγονός που ενισχύει τη δυναμική των συνομιλιών.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα υπάρξει συνάντηση των δύο ηγετών (ελληνοκυπριακής και τουρκοκυπριακής πλευράς) στη Νέα Υόρκη, στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τον Σεπτέμβριο, ενώ προς το τέλος του έτους σχεδιάζεται νέα πενταμερής διάσκεψη για το Κυπριακό.
Ελληνοτουρκικά: Σταθερή προσπάθεια για κανονικότητα χωρίς παραχωρήσεις
Τέλος, αναφερόμενος στις σχέσεις με την Τουρκία, ο ΥΠΕΞ υπογράμμισε ότι τα τελευταία δύο χρόνια έχει οικοδομηθεί ένας πιο σταθερός και λειτουργικός διάλογος, βασισμένος σε τρεις βασικούς άξονες: τον Πολιτικό Διάλογο, τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης και τη Θετική Ατζέντα.
Παραδέχθηκε πως οι συζητήσεις δεν είναι εύκολες, λόγω των «ιστορικών βαρών», όμως ξεκαθάρισε ότι δεν έχει υπάρξει καμία απολύτως παραχώρηση στα εθνικά μας δικαιώματα. Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά:
«Έχουν γίνει μικρά αλλά ουσιαστικά βήματα προς την κανονικότητα και την αμοιβαία κατανόηση».
