Η κρίση στον ΟΠΕΚΕΠΕ φαίνεται πως επιταχύνει μία στρατηγική αλλαγή στην αγροτική πολιτική της χώρας. Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, στόχος πλέον είναι η μετάβαση από την επιδοματική πολιτική σε ένα αναπτυξιακό μοντέλο που θα δίνει έμφαση στην παραγωγή και την ανταγωνιστικότητα των αγροτών και των κτηνοτρόφων.
Τέλος στην ταύτιση με τις επιδοτήσεις
Όπως τονίζουν πηγές από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, το επόμενο διάστημα θα μπει οριστικό τέλος στην ταύτιση του υπουργείου με τις επιδοτήσεις και τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Παρά τις αλλαγές στη λειτουργία του Οργανισμού – με την ένταξή του στην ΑΑΔΕ και τις εσωτερικές παρεμβάσεις – οι ενισχύσεις θα συνεχιστούν, με το μεγάλο τεστ να έρχεται το δ’ τρίμηνο του 2025.
Λιγότερες αιτήσεις, μικρότερα κονδύλια
Ήδη παρατηρείται μείωση στις αιτήσεις για επιδοτήσεις σε σχέση με προηγούμενα χρόνια, γεγονός που προμηνύει χαμηλότερο συνολικό ύψος κονδυλίων. Η τάση αυτή αναμένεται να ενισχυθεί και από τον νέο κοινοτικό προϋπολογισμό 2028 – 2034, ο οποίος, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα ενδείξεις της Κομισιόν, θα προβλέπει μειωμένες ενισχύσεις.
Στροφή στα αναπτυξιακά εργαλεία
Στόχος τόσο της ΕΕ όσο και της ελληνικής κυβέρνησης είναι η ενίσχυση αναπτυξιακών χρηματοδοτικών εργαλείων, αντί για επιδοματικές πολιτικές. Η νέα στρατηγική φιλοδοξεί να κατευθύνει πόρους σε επενδύσεις που θα ενισχύουν τη βιωσιμότητα και την εξωστρέφεια της ελληνικής αγροτικής παραγωγής.
