Κίνηση της Αθήνας για τις τουρκικές Navtex – Η Ελλάδα πάει στον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας

10
Φεβρουάριος
2026

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Σε διπλωματικό διάβημα προς τον Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας προχωρά η Αθήνα, αντιδρώντας στις τουρκικές Navtex και Notam, τις οποίες το υπουργείο Εξωτερικών χαρακτηρίζει «παράνομες και αβάσιμες».

Η ελληνική πλευρά ξεκαθαρίζει ότι οι τουρκικές ενέργειες δεν παράγουν κανένα έννομο αποτέλεσμα και εντάσσονται σε μια επαναλαμβανόμενη πρακτική εργαλειοποίησης τεχνικών μέσων ναυσιπλοΐας και αεροναυτιλίας για πολιτικούς λόγους.

«Αναρμοδιότητα της Τουρκίας στο FIR Αθηνών»

Ειδικά για τη χθεσινή Notam, η Αθήνα υπογραμμίζει τον παράνομο χαρακτήρα της, επισημαίνοντας ότι αφορά δραστηριότητες εντός του FIR Αθηνών, περιοχή για την οποία η τουρκική πλευρά δεν έχει καμία αρμοδιότητα. Όπως σημειώνεται, δεν πρόκειται για μεμονωμένο περιστατικό, αλλά για πάγια τακτική που δεν επηρεάζει ζητήματα εθνικής κυριαρχίας.

Παράλληλα, διπλωματικές πηγές υπενθυμίζουν ότι οι ελληνικές θέσεις έχουν ήδη διατυπωθεί με σαφήνεια μέσω διμερών διαβημάτων προς την Άγκυρα. Η εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών Λάνα Ζωχιού τόνισε χαρακτηριστικά ότι «οι ανυπόστατες αξιώσεις της Άγκυρας δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα».

Τι περιλαμβάνει η ατζέντα του διαλόγου

Σύμφωνα με την Αθήνα, η ατζέντα του ελληνοτουρκικού διαλόγου, όπως έχει διαμορφωθεί, περιλαμβάνει το μεταναστευτικό, την πολιτική προστασία, την οικονομική συνεργασία και τις εμπορικές συναλλαγές, την καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος, καθώς και περιφερειακά ζητήματα με επίκεντρο τη Μέση Ανατολή, το Ιράν και την Ουκρανία.

Ξεκαθαρίζεται, ωστόσο, ότι οι θαλάσσιες ζώνες δεν περιλαμβάνονται στην ατζέντα. Αν τεθούν, η ελληνική πλευρά δηλώνει ότι θα συζητηθούν, υπογραμμίζοντας όμως πως στην παρούσα φάση δεν συντρέχουν οι αναγκαίες προϋποθέσεις.

Στρατηγική επιλογή ο διάλογος

Η Αθήνα επιμένει ότι η συνέχιση του διαλόγου με την Τουρκία αποτελεί στρατηγική επιλογή, στο πλαίσιο μιας ενεργητικής εξωτερικής πολιτικής που εδράζεται στο Διεθνές Δίκαιο και στη σχέση καλής γειτονίας. Στόχος του 6ου Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας είναι η αποτίμηση της πορείας των σχέσεων δύο χρόνια μετά τη Διακήρυξη της Αθήνας, η διατήρηση ανοικτών διαύλων επικοινωνίας και η αξιολόγηση της λειτουργικής συνεργασίας των δύο χωρών.

Όπως τονίζεται από διπλωματικές πηγές, «ανεξάρτητα από το αν θα υπάρξουν συμφωνίες, το σημαντικό είναι ότι διεξάγεται ο διάλογος και είναι προς το συμφέρον όλων να συνεχίζεται».

Η επίθεση Φιντάν και η απάντηση της Αθήνας

Με φόντο τη νέα επίθεση του Χακάν Φιντάν κατά του Νίκος Δένδιας, το υπουργείο Εξωτερικών υπενθυμίζει ότι η Ελλάδα ασκεί διαχρονικά ενεργητική εξωτερική πολιτική, βασισμένη στις αρχές του Διεθνούς Δικαίου, από τις οποίες δεν πρόκειται να παρεκκλίνει.

Σε ό,τι αφορά την απουσία του υπουργού Άμυνας από το 6ο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας, διευκρινίζεται ότι Νίκος Δένδιας και Γιασάρ Γκιουλέρ θα βρίσκονται την Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου στις Βρυξέλλες, για τη Σύνοδο των υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ.

Το μήνυμα που εκπέμπεται από την Αθήνα είναι σαφές, η Ελλάδα υπερασπίζεται τα κυριαρχικά της δικαιώματα χωρίς εκπτώσεις, απαντά θεσμικά σε κάθε πρόκληση, αλλά ταυτόχρονα επενδύει στη θεσμική επικοινωνία και στη διατήρηση λειτουργικής σχέσης με την Τουρκία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Μουντιάλ 2026: Τα δάκρυα λύτρωσης του Νεϊμάρ

Ο Νεϊμάρ είπε ότι πήγε στα αποδυτήρια και ξέσπασε…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ