Με φόντο τις ραγδαίες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και την κινητοποίηση των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων, ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης μεταβαίνει στην Ουάσινγκτον από τις 25 έως τις 27 Φεβρουαρίου για συνάντηση με τον Αμερικανό ομόλογό του Marco Rubio. Η επίσκεψη πραγματοποιείται λίγες ημέρες μετά τη συμμετοχή του στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ.
Δεύτερη επίσκεψη στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ
Πρόκειται για τη δεύτερη παρουσία του Έλληνα ΥΠΕΞ στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ, καθώς τον Μάρτιο του 2025 ήταν από τους πρώτους ξένους υπουργούς που συναντήθηκαν με τον Ρούμπιο μετά την εκλογή του Donald Trump.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο υπουργοί θα συζητήσουν:
• Την περαιτέρω εμβάθυνση της στρατηγικής συνεργασίας ΗΠΑ–Ελλάδας
• Τις εξελίξεις σε Ιράν, Ουκρανία και Γάζα
• Τον ρόλο της Ελλάδας στην ενεργειακή και γεωπολιτική σταθερότητα της περιοχής
Η συγκυρία αποκτά ιδιαίτερο βάρος, καθώς ο Ρούμπιο μεταβαίνει στο Ισραήλ εν μέσω έντονης αμερικανικής κινητοποίησης έναντι του Ιράν.
Υπογραφή συμφωνίας ONEX – Hanwha
Κατά την παραμονή του στις ΗΠΑ, ο Γ. Γεραπετρίτης θα παραστεί στην τελετή υπογραφής συμφωνίας της ONEX Shipyards and Technologies με την Hanwha Power Systems, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ.
Η ONEX ελέγχει τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου, και η συμφωνία εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο ελληνοαμερικανικής βιομηχανικής και αμυντικής συνεργασίας.
Παπασταύρου και ενεργειακή ατζέντα
Στην Ουάσινγκτον βρίσκεται ήδη ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, ο οποίος συμμετέχει στη Διατλαντική Σύνοδο για την Ασφάλεια Φυσικού Αερίου στο Ινστιτούτο Ειρήνης Ντόναλντ Τραμπ.
Η σύνοδος συγκαλείται με πρωτοβουλία των Αμερικανών υπουργών Ενέργειας Chris Wright και Εσωτερικών Doug Burgum, με τη συμμετοχή χωρών που βρίσκονται στη γραμμή του Κάθετου Διαδρόμου.
Το σχέδιο ενισχύει τον ρόλο της Ελλάδας ως κρίσιμου κόμβου μεταφοράς αμερικανικού LNG προς την Ευρώπη, επιβεβαιώνοντας τη σημασία που αποδίδει η Ουάσινγκτον στη στρατηγική σχέση με την Αθήνα.
Συναντήσεις και Atlantic Council
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών, ο Γ. Γεραπετρίτης θα έχει επαφές με Αμερικανούς αξιωματούχους και θα απευθύνει ομιλία στη δεξαμενή σκέψης Atlantic Council.
Στην αμερικανική πρωτεύουσα βρίσκεται και η πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα Κίμπερλι Γκίλφοϊλ, η οποία συναντήθηκε με τον πρόεδρο Τραμπ, τον αντιπρόεδρο Βανς και τον υπουργό Εξωτερικών Ρούμπιο.
Η επίσκεψη Γεραπετρίτη στην Ουάσινγκτον πραγματοποιείται σε μια περίοδο αυξημένης διεθνούς έντασης και αναδεικνύει τον αναβαθμισμένο ρόλο της Ελλάδας στο γεωπολιτικό και ενεργειακό πεδίο.
