Στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Γάλλος Πρόεδρος Emmanuel Macron σφράγισαν τη νέα εποχή στις ελληνογαλλικές σχέσεις. Κατά τη διάρκεια του Ελληνο-Γαλλικού Οικονομικού Φόρουμ, ο Πρωθυπουργός περιέγραψε μια σχέση που ξεπερνά τα παραδοσιακά διπλωματικά όρια και εξελίσσεται στο πιο «προωθημένο σχήμα στρατηγικής συνεργασίας» εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι η Ελλάδα και η Γαλλία δεν είναι πλέον απλώς εταίροι, αλλά συνοδοιπόροι σε μια προσπάθεια να θωρακιστεί η Ευρώπη απέναντι στις παγκόσμιες προκλήσεις.
Άμυνα: Τέλος στη σχέση «Πωλητή – Προμηθευτή»
Η μεγάλη είδηση αφορά τη στροφή προς τη συμπαραγωγή. Ο Πρωθυπουργός ξεκαθάρισε ότι η συνεργασία περνά σε άλλο επίπεδο:
-
Κοινό Οικοσύστημα: Σύνδεση ελληνικών και γαλλικών επιχειρήσεων για την παραγωγή αμυντικού υλικού.
-
Τομείς Αιχμής: Έμφαση στην κυβερνοάμυνα, τα drones (μη-επανδρωμένα συστήματα) και τα αντί-drone συστήματα, κάνοντας ειδική αναφορά στο σύστημα «Κένταυρος».
-
Γεωπολιτική Αναγκαιότητα: Η ευρωπαϊκή άμυνα δεν είναι πια θεωρία, αλλά άμεση ανάγκη.
Η Ευρωπαϊκή Ατζέντα και η «Μοίρα» της Ελλάδας
Ο Πρωθυπουργός υπενθύμισε την ιστορική στήριξη της Γαλλίας το 1981 (ένταξη στην ΕΟΚ) και το 2021 (Στρατηγική Εταιρική Σχέση), τονίζοντας τρία κρίσιμα σημεία για το μέλλον της ΕΕ:
-
Ανταγωνιστικότητα: Είναι η μόνη οδός για να διατηρηθεί το «γενναιόδωρο ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο».
-
Λιγότερη Γραφειοκρατία: Απλούστερο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις επιχειρήσεις.
-
Ενέργεια & Επενδύσεις: Ανάγκη για μια ενιαία ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας και ολοκλήρωση της ένωσης αποταμιεύσεων.
«Η Ελλάδα αγαπά τη Γαλλία»
Κλείνοντας με προσωπικό τόνο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στους βαθείς δεσμούς των δύο λαών:
«Πίσω από τα κείμενα και τις συμφωνίες υπάρχει κάτι πιο βαθύ. Υπάρχουν σχέσεις εκτίμησης και αγάπης. Όπως η Γαλλία αγαπά την Ελλάδα, έτσι και η Ελλάδα αγαπά τη Γαλλία».
