«Κλείδωσε» για τις 18 Σεπτεμβρίου η συνάντηση μεταξύ του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο περιθώριο της 78ης ετησίας Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη. Είχε προηγηθεί, μόλις τον περασμένο Ιούλιο, η συνάντηση των δύο ανδρών στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής στο Βίλνιους της Λιθουανίας, η πρώτη από τις τρεις συναντήσεις που προγραμματίζονται να γίνουν σε διάστημα το πολύ έξι μηνών, με στόχο να διατηρήσει ανοικτούς τους διαύλους επικοινωνίας μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας μετά από τρία και πλέον χρόνια έντασης και ακραίας ρητορικής.
Το νέο ραντεβού αναμένεται να οριστικοποιηθεί σήμερα κατά την συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών των δύο χωρών στην Άγκυρα, όπως και η ατζέντα της συνάντησης που θα έχουν οι ηγέτες, αρχικά στη Νέα Υόρκη και κατόπιν στο ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας περί τον μήνα Δεκέμβριο στην Θεσσαλονίκη.
Έντονο διπλωματικό παρασκήνιο
Τα τελευταία 24ωρα πραγματοποιήθηκαν στο υπουργείο εξωτερικών συσκέψεις των διπλωμάτων υπό τον Γιώργο Γεραπετρίτη σε περίπτωση ανακίνησης των συζητήσεων για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης ανάμεσα σε επιτελείς των δυο ΓΕΕΘΑ, όπως άφησε να διαρρεύσει η τουρκική πλευρά, αλλά και για ζητήματα της λεγόμενης πιο «χαλαρής ατζέντας», όπως οι μεταφορές, η περιβαλλοντική συνεργασία, οι θαλάσσιες συγκοινωνίες και η οικονομική-εμπορική συνεργασία.
Όπως καλά γνωρίζουν διπλωματικές πηγές, τις επαφές των δυο υπουργών παρακολουθούν με μεγάλο ενδιαφέρον η Ουάσιγκτον, το Βερολίνο, ο επίτροπος για την εξωτερική πολιτική και ασφάλεια της ΕΕ Ζοσέπ Μπορέλ και το ΝΑΤΟ.
Άλλωστε η «σκληρή ατζέντα» είναι αρκετά δύσκολη με την διαδικασία των όποιων επαφών και εξελίξεων να προβλέπεται… μακροχρόνια. Η Αθήνα εμμένει στα θέματα της οριοθέτησης των ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας και η Άγκυρα έχει πάντοτε στο μυαλό της πολλά και διευρυμένα ζητήματα, που προσκρούουν σε δικές μας «κόκκινες γραμμές».
Μήνυμα μέσω τουρκικών ΜΜΕ
Ενόψει της συνάντησης με τον Τούρκο υπουργό Εξωτερικών Χακάν Φιντάν την Τρίτη στην τουρκική πρωτεύουσα, ο «κορυφαίος Έλληνας διπλωμάτης» Γιώργος Γεραπετρίτης, όπως αποκαλούν τα τουρκικά μέσα τον Έλληνα υπουργό Εξωτερικών, έστειλε σαφές μήνυμα στη γείτονα, για τα αμοιβαία οφέλη που έχουν να κομίσουν οι δυο χώρες από την πρόοδο των μεταξύ μας σχέσεων.
Σε αποκλειστική συνέντευξη στο Anadolu, ο κ.Γεραπετρίτης αφού υπενθύμισε το θετικό κλίμα στη συνάντηση του Τούρκου Προέδρου με τον Έλληνα Πρωθυπουργό κατά τη διάρκεια της συνόδου κορυφής του ΝΑΤΟ, αποκάλυψε ότι επισκέπτεται την Άγκυρα προκειμένου αυτός και ο Τούρκος ομόλογός του να βάλουν τις βάσεις για τη συνάντηση των δύο ηγετών που έχει προγραμματιστεί, κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη.
«Θα συζητήσουμε επίσης, για τις προετοιμασίες του τουρκοελληνικού Συμβουλίου Συνεργασίας που θα πραγματοποιηθεί τον Δεκέμβριο στη Θεσσαλονίκη μετά από επτά χρόνια» αποκάλυψε ο κ.Γεραπετρίτης σημειώνοντας ότι θα συμπεριληφθεί μία «θετική ατζέντα» ως πλαίσιο ενίσχυσης της οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας των χωρών αλλά και επέκτασής τους σε άλλους τομείς όπως οι μεταφορές, η ναυτιλία, η επιχειρηματική συνεργασία, η τεχνολογία, η προστασία του περιβάλλοντος και η αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών.
«Φυσικά, η υλοποίηση της θετικής ατζέντας θα ωφελούσε και τις δύο χώρες, όπως φάνηκε από τον όγκο εμπορίου 5,4 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2022. Επίσης, διατηρεί ανοιχτό τον διάλογο μεταξύ των χωρών», είπε.
Όσον αφορά τον διάλογό του με τον Χακάν Φιντάν, ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών είπε ότι έχουν αναπτύξει μια πολύ καλή προσωπική σχέση που βασίζεται στην αμοιβαία κατανόηση και διαφάνεια.
Ο κ.Γεραπετρίτης τόνισε ότι οι τακτικές συναντήσεις Ερντογάν – Μητσοτάκη δεν έχουν μόνο συμβολική σημασία αλλά έχουν και ουσιαστικό περιεχόμενο.
«Είναι σημαντικό τα μηνύματα συνεργασίας και αμοιβαίας κατανόησης να μεταδοθούν από τους ηγέτες στις χώρες τους», είπε.
Η νέα προοπτική που στοχεύει στην εξεύρεση λύσης στα μακροχρόνια προβλήματα μεταξύ των δύο χωρών θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα στο άνοιγμα και την οικοδόμηση εμπιστοσύνης, πρόσθεσε.
Τονίζοντας ότι η Ελλάδα θέλει πιο έντονη αλληλεπίδραση μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων, ο Γεραπετρίτης είπε ότι οι καταστροφές που αντιμετώπισαν και οι δύο χώρες το 2023 έδειξαν ότι οι Τούρκοι και οι Έλληνες έχουν κοινά ανθρώπινα συμφέροντα και αισθήματα ο ένας για τον άλλον.
«Αυτή η ανθρωπιά είναι ίσως το πιο σημαντικό κοινό χαρακτηριστικό που ενώνει τους λαούς μας», είπε.
Greek Foreign Minister Giorgos Gerapetridis highlights potential mutual benefits of better ties with Türkiye ahead of his meeting with Turkish Foreign Minister Hakan Fidan in Turkish capital of Ankara https://t.co/nJuluJe4Ht pic.twitter.com/9XfYbPKzvn
— Anadolu English (@anadoluagency) September 4, 2023
