Σε μια δήλωση που αποτυπώνει τη νέα γεωπολιτική πραγματικότητα στον τομέα της ενέργειας, το Κρεμλίνο ξεκαθάρισε πως η ροή ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρωπαϊκή Ένωση δεν αποτελεί πλέον προτεραιότητα. Σύμφωνα με πληροφορίες από το πρακτορείο Reuters και το ρωσικό TASS, ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ, δήλωσε πως η Ρωσία είναι διατεθειμένη να συνεχίσει τον εφοδιασμό της Ε.Ε., αλλά μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχουν διαθέσιμες ποσότητες μετά την ικανοποίηση των αναγκών των νέων, «λαίμαργων» συμμάχων της στην Ανατολή.
«Λαίμαργες» αγορές και η στροφή στην Ασία
Η ρητορική της Μόσχας έχει αλλάξει άρδην. Η Ευρώπη, που άλλοτε αποτελούσε τον προνομιακό και πιο κερδοφόρο πελάτη της Gazprom, αντιμετωπίζεται πλέον ως μια αγορά υπό σταδιακή κατάργηση. «Οι εναλλακτικές αγορές είναι πολύ λαίμαργες, υπάρχουν πάρα πολλά αιτήματα για εφοδιασμούς», σημείωσε ο Πεσκόφ, φωτογραφίζοντας την Κίνα και την Ινδία, οι οποίες το 2026 απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος της ρωσικής παραγωγής μέσω των αγωγών “Power of Siberia” και νέων συμφωνιών υγροποιημένου αερίου.
Το LNG ως «Ζωντανός Οργανισμός»
Παρά την επιθετική ρητορική, η Μόσχα παραδέχεται την πραγματικότητα: η Ευρώπη έμαθε να ζει χωρίς το ρωσικό μονοπώλιο. Ο Πεσκόφ χαρακτήρισε την αγορά του LNG (Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου) ως έναν «ζωντανό οργανισμό» που επιτρέπει στην Ε.Ε. να αγοράζει αέριο για άμεση παράδοση (spot market) από τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ, ακόμη και αν η Ρωσία κλείσει εντελώς τις στρόφιγγες.
Αυτή η παραδοχή έρχεται σε μια στιγμή που η παγκόσμια προσφορά LNG αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα εντός του 2026, πιέζοντας τις τιμές προς τα κάτω και δίνοντας στην Ευρώπη τη δυνατότητα να συμπληρώσει τις αποθήκες της ενόψει του χειμώνα 2026-2027.
Το ορόσημο του 2027 και οι κυρώσεις
Η στάση της Ρωσίας είναι μια “φυγή προς τα εμπρός”, καθώς η Ε.Ε. έχει ήδη αποφασίσει:
-
Τέλος 2026: Πλήρης απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού LNG.
-
Τέλος 2027: Οριστική διακοπή κάθε προμήθειας μέσω αγωγών.
Η Μόσχα προσπαθεί να προλάβει τις εξελίξεις, παρουσιάζοντας τη δική της “απομάκρυνση” από την Ευρώπη ως επιλογή και όχι ως αποτέλεσμα των κυρώσεων και της ευρωπαϊκής στρατηγικής REPowerEU.
Η ενεργειακή κρίση που ξεκίνησε το 2022 φαίνεται να καταλήγει το 2026 σε έναν μόνιμο διαχωρισμό. Η Ρωσία εγκλωβίζεται σε μια εξάρτηση από την ασιατική ζήτηση, ενώ η Ευρώπη, παρά το υψηλότερο κόστος, αποκτά ενεργειακή κυριαρχία μέσω της διαφοροποίησης των πηγών και της πράσινης μετάβασης. Η δήλωση Πεσκόφ για το «περίσσευμα» δεν είναι παρά η επίσημη επιβεβαίωση πως το ρωσικό αέριο δεν αποτελεί πια όπλο γεωπολιτικού εκβιασμού, αλλά ένα προϊόν που αναζητά απεγνωσμένα νέους αγοραστές.
