Το τέλος της 27χρονης δημοσιογράφου Βικτόρια Ρόσκινα από την Ουκρανία η οποία συνελήφθη το καλοκαίρι του 2024 κοντά στον πυρηνικό σταθμό της Ζαπορίζια και κρατήθηκε στη Ρωσία ήταν φρικιαστικό. Σύμφωνα με τον Guardian η Ρόσκινα πέθανε μετά από ένα χρόνο κράτησης.
Οι πληροφορίες που δίνονται στην έρευνα σχετικά με τις συνθήκες του θανάτου της είναι περιορισμένες. Η δημοσιογράφος κρατήθηκε χωρίς να της απαγγελθούν κατηγορίες και χωρίς να έχει σε δικηγόρο και η μόνη επαφή της με τον έξω κόσμο ήταν ένα τηλεφώνημα τεσσάρων λεπτών στους γονείς της, ένα ολόκληρο χρόνο μετά την απαγωγή της.
Σύμφωνα με τον εισαγγελέα, η προκαταρκτική ιατροδικαστική εξέταση δείχνει πολλά σημάδια βασανιστηρίων: σημάδια εγκαυμάτων στα πόδια από ηλεκτροσόκ, εκδορές στους γοφούς και στο κεφάλι και ένα σπασμένο πλευρό και τα μαλλιά της ήταν ξυρισμένα.
Πηγές σχετιζόμενες με την επίσημη έρευνα αποκάλυψαν στον Guardian ότι το υοειδές οστό στο λαιμό της ήταν σπασμένο. Αυτή η βλάβη μπορεί να συμβεί κατά τον στραγγαλισμό. Η ακριβής αιτία θανάτου είναι αμφίβολο αν θα γίνει γνωστή, γιατό όταν επιστράφηκε το πτώμα της στις 14 Φεβρουαρίου, έλειπαν ορισμένα μέρη και συγκεκριμένα ο εγκέφαλος, τα μάτια και ο λάρυγγας.
Η έρευνα για εγκλήματα πολέμου με σκοπό τη δίωξη των υπευθύνων έχει ήδη ξεκινήσει, μία απαίτηση πρώτα απ’ όλα της οικογένειάς της.
Ποια ήταν η Βικτόρια Ρόσκινα
Ο πατέρας της ήταν βετεράνος του σοβιετικού πολέμου στο Αφγανιστάν. Η Βλίκα , όπως την αποκαλούσε η οκογένειά της, ήταν 17 ετών όταν η Ρωσία προσάρτησε την Κριμαία. Μαζί με την αδελφή της μεγάλωσαν στην ίδια πόλη με τον πρόεδρο της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, το Kryvyi Rih.
Ήταν απόλυτα αφοσιωμένη στη δουλειά της και ασυμβίβαστη, δήλωσε η Sevhil Musaieva, αρχισυντάκτρια της Ukrainska Pravda, που την περιέγραψε: «Δεν είχε καμία ζωή πέρα από τη δουλειά της, ούτε φίλους, ούτε σύντροφο. Αλλά επίσης έκανε εξαιρετική δουλειά. Για εκείνη ήταν μια αποστολή. Ήταν μία από τις πιο γενναίες δημοσιογράφους που συνάντησα στην καριέρα μου».
Οι ανατριχιαστικές περιγραφές
Μέσα από περισσότερες από 50 συνεντεύξεις με επιζώντες- κρατούμενους ρωσικών φυλακών, με μέλη οικογενειών κρατουμένων, με σωφρονιστικούς υπαλλήλους που παραιτήθηκαν από την υπηρεσία τους, καθώς και με νομικούς στη Ρωσία και την κατεχόμενη Ουκρανία, ήρθαν στο φως πληροφορίες
Η συγκρατούμενη της Ρόσκινα, η οποία αφέθηκε ελεύθερη τον περασμένο Σεπτέμβριο και κατέγραψε την κατάθεσή της σε βίντεο για τον εισαγγελέα: «Κατά τη διάρκεια των ανακρίσεων, της έκαναν ηλεκτροσόκ. Της έκαναν μαχαιριές – τις είδα: σίγουρα στο χέρι, στο πόδι… Φρέσκο σημάδι από μαχαίρι – στον πήχη, στον μαλακό ιστό μεταξύ του καρπού και του αγκώνα. Ένα σημάδι περίπου 3 εκατοστών. Είπε ότι ήταν ένας τύπος, που τον αποκάλεσε “μαλ@” και ήταν βίαιος, τρελός. Στο πόδι της, πάνω από τη φτέρνα – το είδα κι αυτό, ένα τραύμα 5 εκατοστών. Μου είπε “τους ικέτευσα να μην αγγίξουν το τραύμα”».
Προς το τέλος του 2023, η Ρόσκινα ενημερώθηκε από έναν αξιωματικό της FSB, τον Μαξίμ Μορόζ, ότι θα μεταφερόταν σε άλλη φυλακή και της υποσχέθηκε καλύτερη μεταχείριση εκεί.
Σύμφωνα με μάρτυρες, μεταφέρθηκε μόνη της, με τζιπ και κρατήθηκε σε ένα κέντρο προφυλάκισης. Αυτό ήταν καταστροφικό. Εκεί σταμάτησε να τρώει και όπως είπε συγκρατούμενή της «Της μιλούσαμε, αλλά ήταν χαμένη στο μυαλό της, με μάτια τρομοκρατημένα». Η Ρόσκινα ξάπλωνε κουλουριασμένη εμβρυακά στο πάτωμα πίσω από μια κουρτίνα που προστάτευε την τουαλέτα, μακριά από τα μάτια των φρουρών. Το βάρος της ήταν μόλις 30 κιλά . Μπορούσε να σηκωθεί, αλλά μόνο με τη βοήθειά μου, καθώς ήταν σε τέτοια κατάσταση που δεν μπορούσε καν να σηκώσει το κεφάλι της από το μαξιλάρι. Εγώ την στήριζα και εκείνη άρπαζε την πάνω κουκέτα για να τραβηχτεί όρθια. Τα πόδια και οι πατούσες της πρήστηκαν. Της έδωσαν χάπια για την καρδιά, αλλά τα αρνήθηκε. Τα καρδιακά προβλήματα και η κατακράτηση υγρών είναι και τα δύο σημάδια πείνας».
Ο Γιεβγένι Μάρκεβιτς, ένας στρατιώτης που τώρα βρίσκεται σε αποκατάσταση στην Ουκρανία μετά από ανταλλαγή κρατουμένων, δήλωσε: «Δεν κήρυξε επίσημα απεργία πείνας, απλώς άρχισε να αρνείται το φαγητό. Την είδα μια φορά αλλά την άκουγε τις περισσότερες μέρες.».
Σύμφωνα με την έρευνα, τον Ιούνιο, μεταφέρθηκε με φορείο σε νοσοκομείο στο Ταγκανρόγκ, όπου, σύμφωνα με μάρτυρες, την παρακολουθούσαν έξι μασκοφόροι φρουροί οπλισμένοι με πολυβόλα. Τον Ιούλιο, στάλθηκε πίσω στο Ταγκανρόγκ με ορό στο χέρι της. Συνέχισε να αρνείται το φαγητό. Ο επικεφαλής της φυλακής ρώτησε τους συγκρατούμενούς της τι της άρεσε να τρώει και της μαγείρεψαν ξεχωριστά γεύματα. Μάρτυρες λένε ότι της προσφέρθηκαν μπανάνες και γλυκά.
Τον Απρίλιο του 2024, η οικογένειά της είχε λάβει την πρώτη επίσημη επιβεβαίωση σε μια επιστολή από το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ότι η Ρόσκινα ήταν ζωντανή. Ανέφερε μόνο ότι «έχει συλληφθεί και βρίσκεται επί του παρόντος στο έδαφος της Ρωσικής Ομοσπονδίας».
Στα τέλη Αυγούστου, η Ρόσκινα τηλεφώνησε στο σπίτι της. Οι Ουκρανοί διαπραγματευτές ενημέρωσαν τους γονείς της ότι είχε ξεκινήσει απεργία πείνας. Στο τηλεφώνημα η 27χρονη μιλούσε στα ρωσικά: «Μου υποσχέθηκαν ότι θα γυρίσω σπίτι τον Σεπτέμβριο. Λοιπόν, αυτό ήταν. Αντίο, αντίο. Μαμά, μπαμπά, σας αγαπώ».
