Δυσοίωνες προβλέψεις για την πορεία των τιμών στο μοσχαρίσιο κρέας έκανε ο πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Κρέατος (ΕΔΟΚ), Λευτέρης Γίτσας, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα. Όπως εκτίμησε, το μοσχαρίσιο θα ξεπεράσει το «φράγμα» των 20 ευρώ το κιλό και ενδέχεται να φτάσει ακόμη και τα 25 ευρώ, καθώς η ευρωπαϊκή παραγωγή έχει μειωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια.
Η μείωση αυτή, όπως εξήγησε, δεν είναι τυχαία αλλά αποτέλεσμα πολιτικών αποφάσεων που ελήφθησαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο με πρόσχημα την προστασία του περιβάλλοντος. Σε χώρες με παράδοση στην κτηνοτροφία, όπως η Ισπανία και η Γαλλία, η παραγωγή μειώθηκε κατά περίπου 30%, δημιουργώντας σοβαρές ελλείψεις στην αγορά.
Οι επιπτώσεις από τις συμφωνίες και τις εισαγωγές
Ο κ. Γίτσας αναφέρθηκε εκτενώς και στη συμφωνία Mercosur, μέσω της οποίας θα επιτρεπόταν η μαζική εισαγωγή κρέατος από χώρες της Λατινικής Αμερικής, όπως η Βραζιλία, η Αργεντινή, η Χιλή και το Περού. Η πρόβλεψη ήταν ότι η Ευρώπη θα κάλυπτε τις ανάγκες της με εισαγωγές, ενώ ταυτόχρονα οι χώρες αυτές θα αγόραζαν ευρωπαϊκά αυτοκίνητα.
Ωστόσο, όπως σημείωσε, η συμφωνία αυτή εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την ασφάλεια των τροφίμων, καθώς πολλές από τις χώρες παραγωγής χρησιμοποιούν ακόμα ορμόνες ανάπτυξης και καρκινογόνες ουσίες που απαγορεύονται αυστηρά στην Ευρώπη. «Δεν γίνεται να μπαίνουν τόσο αυστηρές προδιαγραφές στην ευρωπαϊκή κτηνοτροφία και ταυτόχρονα να εισάγονται ελεύθερα κρέατα με ουσίες επικίνδυνες για την υγεία», τόνισε χαρακτηριστικά.
Τι σημαίνει για τον καταναλωτή
Η κατάσταση, σύμφωνα με την ΕΔΟΚ, θα παραμείνει δύσκολη τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια, καθώς η αναπλήρωση του ζωικού κεφαλαίου απαιτεί 4 έως 5 χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα δουν τις τιμές να συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, ειδικά στο μοσχαρίσιο, ενώ πιο ήπια θα είναι η ανατίμηση στο χοιρινό, λόγω ταχύτερου κύκλου αναπαραγωγής.
Ο κ. Γίτσας επεσήμανε ότι η ζήτηση είναι πολύ μεγαλύτερη από την προσφορά και κάλεσε την πολιτεία να εξετάσει μέτρα ενίσχυσης της εγχώριας παραγωγής. «Με μικρές παρεμβάσεις θα μπορούσαν να διορθωθούν οι επιπτώσεις στο περιβάλλον, αντί να οδηγηθούμε σε μαζική μείωση της κτηνοτροφίας», υπογράμμισε.
Η ελληνική οικογένεια που βάζει το κρέας στο τραπέζι της Κυριακής βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με το ερώτημα: θα μπορεί αύριο να το αντέξει; Οι αυξήσεις δεν είναι απλώς νούμερα, είναι σκιές πάνω από την καθημερινότητα, που δείχνουν ότι η διατροφή μας κινδυνεύει να χάσει ένα από τα πιο βασικά της στηρίγματα.
Αν δεν υπάρξει έγκαιρη στρατηγική για την ενίσχυση της κτηνοτροφίας, το μοσχαρίσιο κρέας κινδυνεύει να μετατραπεί από βασικό διατροφικό αγαθό σε είδος πολυτελείας, προσβάσιμο μόνο στους λίγους.
Η προοπτική των 25 ευρώ το κιλό δεν είναι απλώς μια ανατίμηση στην τσέπη του καταναλωτή· είναι καμπανάκι για την αυτάρκεια, την ασφάλεια τροφίμων και την ίδια την αγροδιατροφική πολιτική της Ευρώπης.
