Διογένης: Ποιος ελέγχει ποιον; Οι σκιές του Υπερταμείου πάνω από το σκάνδαλο των ΕΛΤΑ

11
Νοέμβριος
2025

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Η υπόθεση των ΕΛΤΑ, που για λίγο υποχώρησε από την επικαιρότητα, επιστρέφει δυναμικά στο προσκήνιο. Το Υπερταμείο βρίσκεται στο επίκεντρο έντονων επικρίσεων για τον ρόλο και την εποπτεία του, καθώς κορυφαία κυβερνητικά στελέχη ζητούν απαντήσεις για τη «διάλυση» του οργανισμού και τις προκλητικές σπατάλες.

– Πυρ και μανία με τη διοίκηση του Υπερταμείου κορυφαία κυβερνητικά στελέχη
– Η κυβέρνηση ανέλαβε την πολιτική ευθύνη, το Υπερταμείο καλύφθηκε πίσω από την παραίτηση Σκλήκα
–  Το χρήμα περίσσευε για προκλητικές αμοιβές συμβούλων
–  Η περίφημη “αναδιάρθρωση” τιμολογήθηκε-πληρώθηκε με 10 εκατ. ευρώ!
– Η εταιρεία “έκαιγε” χρήμα, ενώ το  “Στρατηγικό Σχέδιο 2025-2027” είχε εγκαταλειφθεί
–  ΔΝΤ: Προειδοποιεί την Ευρώπη για εκτίναξη χρέους, λόγω υψηλών αμυντικών δαπανών
– Το εκ φύσεως και θέσεως συντηρητικό Ταμείο αναφέρει ότι οι αμυντικές δαπάνες θα καταστρέψουν το κοινωνικό κράτος της Ε.Ε.
–  Ο Θεοδωρικάκος παίρνει μέτρα, αλλά η ακρίβεια στα τρόφιμα συνεχίζεται αμείωτη
– Οι τιμές στα είδη ευρείας λαϊκής κατανάλωσης συνεχίζουν να αυξάνονται
– Ανάσα για το Χρηματιστήριο η χθεσινή ευρεία άνοδος
– Μέγα ζητούμενο η διάρκεια του θετικού κλίματος
– ΔΕΗ και Βιοχάλκο συνεχίζουν το ανοδικό τους ράλι
– Οι τράπεζες “έσβησαν” τις απώλειες της Παρασκευής και βλέπουν ψηλότερα
– Ο ρόλος των ξένων, που κλείνουν βιβλία αυτό τον μήνα και ρευστοποιούν ήδη θέσεις

Υπόθεση  ΕΛΤΑ: Σοβαρές οι ευθύνες του Υπερταμείου, που ακόμα δεν έχουν αναληφθεί

Μπορεί, λόγω στροφής της επικαιρότητας σε άλλα γεγονότα,κυρίως ενεργειακά, η υπόθεση των ΕΛΤΑ να υποχώρησε για λίγες ημέρες, αλλά το σοβαρό αυτό θέμα και η προβληματική εξέλιξή του εξακολουθεί να αποτελεί ένα ακόμα αγκάθι για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, αλλά και για τα επίλεκτα στελέχη του Υπερταμείου.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, σε υψηλά ιστάμενους κυβερνητικούς κύκλους, υπάρχει έντονη δυσαρέσκεια για το γεγονός ότι, όπως αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων, η διοίκηση του Υπερταμείου δεν είχε ουσιαστικά κανέναν έλεγχο για την πορεία της εταιρείας, παρά τα κατά διαστήματα δημοσίως αναφερόμενα περί ενίσχυσής τους και εξυγίανσής τους.
Είναι χαρακτηριστικά ορισμένα γεγονότα, με βάση τα οποία κορυφαίοι υπουργοί
της κυβέρνησης – που ανέλαβαν τις πολιτικές ευθύνες που τους αναλογούσαν – με ευθεία αναφορά  στον τρόπο λειτουργίας και ελέγχου των ΕΛΤΑ, τα οποία μόνο λύσεις δεν προσέφεραν, παρά μόνο άγονες συνεδριάσεις των παχυλά αμειβόμενων στελεχών και των δύο φορέων.
Τα ερωτήματα δυστυχώς είναι πολλά και αναπάντητα ακόμα και αφορούν ευθέως τη διοίκηση του Υπερταμείου. Το οποίο στοιχειωδώς αν ήλεγχε τα ΕΛΤΑ θα γνώριζε ότι ο σχεδιασμός για εξέλιξή τους σε “σύγχρονο οργανισμό ταχυμεταφορών και βασικό πόλο στήριξης της μικρομεσαίας οικονομίας”, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο “Στρατηγικό Σχέδιο 2025-2027”, είχε ήδη τιναχτεί στον αέρα και κάθε μέρα η εταιρεία “έκαιγε χρήμα” αφειδώς και ανέλεγκτα.
Εκτός αν και η διοίκηση του Υπερταμείου γνώριζε τις εξελίξεις και τις ανακοινώσεις της διοίκησης Σκλήκα και τις κάλυπτε, υπηρετώντας τον στόχο”στρατηγικών προτεραιοτήτων” του προαναφερόμενου Σχεδίου, στο οποίο, πέραν της λειτουργικής αναδιάρθρωσης μέχρι το 2027, περιλαμβάνεται και η “εξερεύνηση προσέλκυσης στρατηγικού επενδυτή”, ως “μακροπρόθεσμη δραστηριότητα”.
Το χρήμα περίσσευε για προκλητικές αμοιβές συμβούλων
Πως να δικαιολογηθεί, δηλαδή, η πρόσληψη συμβούλου, με την προκλητική αμοιβή άνω των 10 εκατ. ευρώ, για την παροχή συμβουλών αναδιάρθρωσης του φορέα, με ουσιαστικά μηδενικά αποτελέσματα; Μήπως το Υπερταμείο δεν εναντιώθηκε, γιατί και αυτό λειτουργεί με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, προσλαμβάνοντας “εξωτερικούς συνεργάτες” για συμβούλους, οι οποίοι με τη σειρά τους, υποτίθεται, ότι ελέγχουν όλες τις θυγατρικές του, μέσω άλλων ελεγχόμενων συμβούλων;
Όπως γίνεται αντιληπτό, ο τρόπος αυτός λειτουργίας του Υπερταμείου, του φορέα δηλαδή που διαχειρίζεται την περιουσία του ελληνικού Δημοσίου, με στόχο την αύξηση της αξίας τους και την ένταξη των προσόδων τους στο ταμείο υπέρ του κοινωνικού συνόλου, στην περίπτωση των ΕΛΤΑ τουλάχιστον έχει πλήρως αποτύχει. Γιατί, αν το Growthfund, είχε πλήρη γνώση όσων συνέβαιναν στα ΕΛΤΑ, θα είχαν αποφευχθεί φαινόμενα όπως τα τελευταία με το αιφνιδιαστικό κλείσιμο ακόμα 204 καταστημάτων.
Το θέμα είναι ότι, ενώ ο πολύς κ. Σκλήκας παραιτήθηκε, στο Υπερταμείο, δεν κουνήθηκε φύλλο, καμία ανάληψη ευθύνης, της λειτουργικής και του ελέγχου των ΕΛΤΑ, δηλαδή, της ουσιαστικής ευθύνης δεν υπήρξε. Ακριβώς αυτή η ουσιαστική αποφυγή ευθυνών από τα στελέχη του, έχει προκαλέσει την μήνιν κορυφαίων κυβερνητικών παραγόντων, κάποιοι εκ των οποίων έθεσαν θέμα “αποκεφαλισμού” των υπευθύνων. Αλλά, για να μην επιδεινωθεί η ήδη τεταμένη κατάσταση, προτιμήθηκε προς το παρόν να μην εισέλθει η κυβέρνηση σε έναν νέο κύκλο αμφισβήτησης και εσωστρέφειας, με επιπτώσεις και σε κοινοτικό επίπεδο, καθώς το Υπερταμείο λογοδοτεί και στην Κομισιόν απευθείας, λόγω των συμφωνιών για το χρέος της χώρας.
Προφανώς, οι κ.κ. Χατζηδάκης και Πιερρακάκης (περιέργως πως, το Μεταφορών έχει μείνει έξω από την όλη υπόθεση) μπορεί να έσβησαν πρόσκαιρα τη φωτιά που ξέσπασε σε κοινωνικό και κομματικό επίπεδο, αλλά δεν πρόκειται να φορτωθούν τις ευθύνες και την ανικανότητα άλλων, πλουσιοπάροχα αμειβόμενων στελεχών.
Σ.Σ.: Εκείνη η πρόβλεψη του Υπερταμείου στο στρατηγικό σχέδιο 2025 – 2027, για… τριπλασιασμό της κερδοφορίας και αύξηση του δικτύου των ΕΛΤΑ κατά 50%, ξεπερνώντας τα 1.500 σημεία εξυπηρέτησης, τι απέγινε, ενταφιάστηκε οριστικά;

ΔΝΤ: Προειδοποιεί την Ευρώπη για εκτίναξη χρέους, λόγω υψηλών αμυντικών δαπανών

Μπορεί το ΔΝΤ να έχει, ειδικά στη χώρα μας, συνδεθεί με σκληρές και αντικοινωνικές οικονομικές πολιτικές, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι αναλύσεις και οι επισημάνσεις του είναι πάντα άστοχες ή δεν καταγράφουν με επιχειρήματα και στοιχεία επερχόμενες εξελίξεις.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, λοιπόν, προειδοποιεί την Ευρώπη για εκρηκτική άνοδο του χρέους της κατά τα επόμενα χρόνια, καθώς προβλέπει ότι οι ευρωπαϊκές χώρες θα δεχθούν ισχυρές πιέσεις στις δαπάνες που αφορούν την Άμυνα, την Υγεία, το συνταξιοδοτικό και την κλιματική αλλαγή. Οι δαπάνες αυτές συνολικά  το αρμόδιο γραφείο του ΔΝΤ εκτιμά πως θα αυξήσουν κατά μέσο όρο στις αναπτυγμένες οικονομίες το ύψος των δημόσιων δαπανών κατά περίπου 4,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ έως το 2040.
Βλέπει δηλαδή, εκτόξευση του μέσου όρου χρέους προς ΑΕΠ έως το 130%-140% μέσα στα επόμενα χρόνια  και θεωρεί επιτακτική ανάγκη την αύξηση της ανάπτυξης «σε άλλα επίπεδα». Και αυτό γιατί θεωρεί ότι οι κλασικές μέθοδοι περιορισμού των κρατικών δαπανών θα αποδειχθούν ανεπαρκείς, βάζοντας σε κίνδυνο το ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο!
Κανείς, βέβαια δεν ξεχνά την…ειδικότητα που έχει το Ταμείο στις “εξυγιαντικές πολιτικές”, που στηρίζονται στην περικοπή κοινωνικών δαπανών, ειδικότερα στον τομέα της υγείας και των συντάξεων. Στην Ελλάδα είναι νωπές ακόμα οι μνήμες από τις “συνταγές” του, που οδήγησαν σε φτωχοποίηση και αδιέξοδα χιλιάδες πολίτες.
Αλλά, αυτό που δημιουργεί τη μεγαλύτερη εντύπωση είναι το γεγονός ότι το ΔΝΤ, γνωρίζοντας ότι τα πανάκριβα εξοπλιστικά προγράμματα στην Ευρώπη βρίσκονται μόλις στο πρώτο στάδιό τους, εντούτοις, προτείνει να γίνουν μεγάλες περικοπές, για να μην κινδυνεύσει έτι περαιτέρω το κοινωνικό κράτος της Ε.Ε., που προφανώς το θεωρεί κατάκτηση, η οποία δεν πρέπει να τεθεί σε καθεστώς μειώσεων. Δεν θα πρέπει και η Ελλάδα να λάβει σοβαρά υπόψη της τις προειδοποιήσεις αυτές, πολύ περισσότερο ως παθούσα, σε σχέση με το υπέρογκο χρέος μας, που μας έφερε κοντά στο χείλος της καταστροφής;
Όταν, λοιπόν, ακόμα και η συντηρητική κατά βάση νομενκλατούρα των στελεχών του ΔΝΤ φτάνει στο σημείο να θεωρεί τις αμυντικές δαπάνες της Ε.Ε. ως παράγοντα εκτίναξης του χρέους και παράγοντα που απειλεί κοινωνικές κατακτήσεις της Ε.Ε., τότε ή το ΔΝΤ έγινε…σοσιαλιστικό ή η Ευρώπη δεν βαδίζει καλά και προς το συμφέρον των κοινωνικών της κατακτήσεων.

Ο Θεοδωρικάκος παίρνει μέτρα, αλλά η ακρίβεια στα τρόφιμα συνεχίζεται αμείωτη

Οι τιμές των τροφίμων συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, παρά τα μέτρα που λαμβάνει ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, με αποτέλεσμα να συνεχίζεται η ακρίβεια σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, δοκιμάζοντας έτι περαιτέρω τις αντοχές χιλιάδων νοικοκυριών που βλέπουν τα εισοδήματά τους να μην επαρκούν και να αντέχουν ολοένα και λιγότερο.
Ο επίσημος πληθωρισμός παρέμεινε σχεδόν στάσιμος τον Οκτώβριο και διαμορφώθηκε στο 2%, ενώ ο δείκτης των τροφίμων αυξήθηκε με ταχύτερο ρυθμό. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) σημείωσε άνοδο 2% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Σε μηνιαία βάση (σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2025) παρουσίασε οριακή άνοδο 0,1%. Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2024 – Οκτωβρίου 2025, σε σύγκριση με το δωδεκάμηνο Νοεμβρίου 2023 – Οκτωβρίου 2024, παρουσίασε αύξηση 2,5%.
Ενδεικτικό του κλίματος ανατιμήσεων είναι το γεγονός ότι και στις 12 κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών του πληθωρισμού καταγράφηκαν αυξήσεις σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2024.
Οι κυριότερες αυξήσεις τον Οκτώβριο καταγράφηκαν στα προϊόντα σοκολάτας 21,1%, στον καφέ 19,3%, στα κρέατα 10,6%, στα φρούτα 9,1%, στα ενοίκια κατοικιών 8,9%, στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία 7,8%, στα ασφάλιστρα υγείας 7,0%, στα πακέτα διακοπών 6,8%, στα γαλακτοκομικά και αυγά 4,4%, στα ψάρια νωπά 4,0%.
Μείωση παρουσίασαν οι τιμές του ελαιολάδου κατά 36,9%, λόγω αυξημένης εφετινής παραγωγής, του φυσικού αερίου κατά 6,3% και το κόστος των ξενοδοχείων κατά 16,3%, λόγω λήξης της θερινής τουριστικής περιόδου και φυσικά μείωσης του τουριστικού ρεύματος.

Tips

– Η προσπάθεια αντίδρασης του ελληνικού χρηματιστηρίου, μετά από το αρνητικό κλίμα που δημιουργήθηκε προς το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, στηριζόμενη και στην πολύ εικόνα των ευρωπαϊκών αγορών και γενικότερα των διεθνών αγορών, εστέφθη από επιτυχία
– Η γενικότερη χθεσινή εικόνα απέπνεε ένα θετικό κλίμα, όμοιο με άλλες καλύτερες ημέρες που έχει “ξεχάσει” η αγορά, καθώς ο Γενικός Δείκτης από την αρχή μέχρι το τέλος της συνεδρίασης κινήθηκε πάνω από το ψυχολογικό όριο των 2.000 μονάδων
– Τράπεζες και σχεδόν όλα τα ισχυρά χαρτιά διέγραψαν ανοδική τροχιά, με εμφανείς τις προθέσεις των επενδυτών/αγοραστών, να μην λάβει άλλη έκταση – προς το παρόν πάντα, γιατί το φαινόμενο έχει επαναληφθεί αρκετές φορές το τελευταίο διάστημα – το αρνητικό κλίμα και να περιοριστούν οι αρνητικές επιρροές των πωλητών. Οι οποίοι, χθες τουλάχιστον, προτίμησαν μια πιο χαλαρή στατηγική
– Το κλίμα και η εικόνα στις διεθνείς αγορές άλλαξαν επί το θετικότερο, καθώς το πρόβλημα της λειτουργίας του αμερικανικού Δημοσίου (“shutdown”) φαίνεται πως βρήκε λύση, καθώς δημοκρατικοί και ρεπουμπλικάνοι τα βρήκαν, ενώ και η Κίνα ανέστειλε πολλούς από τους περιορισμούς εξαγωγών σπάνιων γαιών προς τις ΗΠΑ
– Το ερώτημα, σε σχέση με τη δική μας αγορά είναι αν θα μπορέσει να κρατήσει και να βελτιώσει τα σημερινά επίπεδα που βρέθηκε, καθώς οι ξένοι επενδυτές, αυτοί δηλαδή που κάνουν το παιχνίδι, εξετάζουν πολύ προσεκτικά τις μελλοντικές προβλέψεις των εισηγμένων και είναι το πρώτο ερώτημά τους στις παρουσιάσεις που γίνονται για τα αποτελέσματα εννεαμήνου
– Επιπλέον, θα σας το θυμίζω τακτικά, ο Νοέμβριος, είναι ο μήνας που καταγράφουν τα ετήσια κέρδη τους τα ξένα χαρτοφυλάκια και αυτό το στοιχείο εγκυμονεί κινδύνους αυξημένων ρευστοποιήσεων, όπως αντιλαμβάνεστε. Αν υπάρξει ζήτηση, ανάλογη της προσφοράς, τότε μικρό το κακό
– Γενικώς, πάντως, υπάρχει μια περίσκεψη σε αναλυτές και διαχειριστές, κατά πόσο μπορεί να έχει συνέχεια η, έστω συγκρατημένη και υποδεέστερη των εκτιμήσεων, συνολική εικόνα κερδοφορίας του εννεαμήνου. Και αυτό το στοιχείο εφεξής θα παίξει το ρόλο του στην πορεία της αγοράς
–  Κόντρα στο γενικότερα θετικό ρεύμα κινήθηκαν ισχυρά χαρτιά, όπως τα ΕΛΠΕ, η Cenergy, η Metlen και η ΕΛΧΑ. Με μικρές μεν απώλειες, αλλά η…ομαδοποίησή τους κάτι δείχνει
– Συνεχίζει εντυπωσιακά η Βιοχάλκο και ακόμα έχει πολύ δρόμο μπροστά της μέχρι να υπερβεί σε κεφαλαιοποίηση τα 3 δισ. ευρώ
– Ασταμάτητη και η ΔΕΗ, με συνεχόμενες ανοδικές συνεδριάσεις χτίζει υψηλότερα επίπεδα και πλέον φιγουράρει άνετη πάνω από τα 6 δισ. ευρώ σε κεφαλαιοποίηση
– Άσχετο; Πως γίναμε φιλικοί “μέσα σε μια μέρα” προς τους υδρογονάνθρακες, εγκαταλείποντας την πίστη μας στην “πράσινη ανάπτυξη”;
– Εντύπωση προκαλεί η συνεχόμενη πτώση της μετοχής του ΟΛΘ και συνήθως με μικρό όγκο συναλλαγών. Είναι θέμα “διαχειριστή” το πιθανότερο, εκτός αν υπάρχουν άλλες προτεραιότητες αυτή την περίοδο
– Γενικό απόφθεγμα – προς πάσης φύσεως “επίορκους”: Εύκολα ανεβάζεις έναν τίτλο από τα αζήτητα, όταν μάλιστα έχει προοπτικές και έχεις πάρει ανά χείρας το ζητούμενο της (μεγάλης) ανόδου είτε σε χαρτιά είτε σε χρήμα. Το θέμα είναι τι κάνεις μετά, που πρέπει να μοιράσεις, χωρίς το χαρτί να πάρει την κατιούσα. Σε όποιο…υπολογιστή και να τα βάλεις τα νούμερα, πάλι το ίδιο θα σου βγουν, νούμερα…
– ΦΟΥΝΤΛΙΓΚ: Χαμηλό μήνα 0,77 ευρώ, χθεσινό κλείσιμο 1,3650 και με μεγάλο όγκο συναλλαγών. Μιλάμε για πραγματική απογείωση, μοιάζει όμοια με την αντίστοιχη της ΙΛΥΔΑ και άλλων ανάλογων περιπτώσεων
– Σήμερα τα αποτελέσματα εννεαμήνου από Τράπεζα Κύπρου και Optima. Για να δούμε, έχει ενδιαφέρον το πως τα πήγαν και σε κερδοφορία και σε (από) πηγές εσόδων

Το Φανάρι του Διογένη

Oικιακή βοηθός «ξάφριζε» κοσμήματα και χρηματικά ποσά από σπίτια σε Αθήνα και Κηφισιά

Στη σύλληψη μίας 29χρονης, η οποία κατηγορείται ότι αφαιρούσε…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ