Το μοσχαρίσιο κρέας έχει μετατραπεί σε… είδος πολυτελείας για τα ελληνικά νοικοκυριά, καθώς οι τιμές του έχουν εκτοξευθεί σε επίπεδα που αγγίζουν πλέον τα 22 ευρώ το κιλό. Οι αυξήσεις δεν δείχνουν να φρενάρουν, την ώρα που η αγορά δέχεται νέο πλήγμα από την ευλογιά στα αιγοπρόβατα, αλλά και από την περιορισμένη παραγωγή βόειου κρέατος στη χώρα.
Μόνο τον τελευταίο χρόνο, το μοσχαρίσιο κρέας έχει καταγράψει αύξηση περίπου 10%, ενώ σε βάθος 18 μηνών η συνολική επιβάρυνση αγγίζει το 20%.
Στη Δημοτική Αγορά της Αθήνας οι τιμές κινούνται από 8,50 έως 12,99 ευρώ, όμως σε σούπερ μάρκετ και κρεοπωλεία η πραγματικότητα είναι πολύ πιο «αλμυρή»: 19 έως 20 ευρώ το κιλό, με ορισμένες επιλογές να φτάνουν ακόμη και τα 22 ευρώ.
Η Ελλάδα παράγει μόλις το 10% όσων καταναλώνει
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι η χαμηλή εγχώρια παραγωγή. Η Ελλάδα καλύπτει μόλις το 10% των αναγκών της σε μοσχαρίσιο κρέας, με το υπόλοιπο 88% να εισάγεται από χώρες της Ε.Ε.
Αυτή η εξάρτηση κάνει την αγορά ευάλωτη σε διεθνείς ανατιμήσεις, ελλείψεις και προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Την ίδια ώρα, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, η παραγωγή βόειου κρέατος μειώθηκε κατά 3,3% στο πρώτο τρίμηνο του έτους. Στις μεγάλες χώρες εκτροφής η πτώση είναι ακόμη μεγαλύτερη: Γαλλία (-4,1%), Ισπανία (-4,8%) και Γερμανία (-5,2%).
Μεγάλο πλήγμα και στα αμνοερίφια λόγω ευλογιάς
Η κρίση δεν περιορίζεται στο μοσχαρίσιο κρέας. Οι τιμές στα αμνοερίφια έχουν ανέβει κάθετα λόγω της ευλογιάς, που μέσα σε έναν χρόνο οδήγησε στη θανάτωση περισσότερων από 400.000 αιγοπροβάτων.
Οι τιμές έχουν διαμορφωθεί ως εξής:
-
Πρόβειο κρέας από τον παραγωγό: 4,5 – 4,8 €/κιλό
-
Αρνί στον παραγωγό: 9,5 €/κιλό (από 7,5 πριν την κρίση)
-
Τιμές στα κρεοπωλεία:
-
10,5 – 12,5 €/κιλό για πρόβεια παϊδάκια
-
έως 16 €/κιλό για αρνί και κατσίκι
-
Προειδοποιήσεις για νέες αυξήσεις ενόψει εορτών
Αγρότες και κτηνοτρόφοι προειδοποιούν πως οι ανατιμήσεις δεν έχουν τελειώσει. Οι καθυστερήσεις στις πληρωμές του ΟΠΕΚΕΠΕ, η μειωμένη παραγωγή και η πίεση στην αγορά αναμένεται να «φουσκώσουν» ξανά τις τιμές μέσα στην εορταστική περίοδο.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι τα ελληνικά νοικοκυριά θα συνεχίσουν να «ματώνουν» στο ταμείο για τα βασικά προϊόντα ζωικής προέλευσης και το κρέας μετατρέπεται σταδιακά σε πολυτέλεια για ολοένα και περισσότερους.
