Διογένης – ΕΤΑΔ: Τι γίνεται με την αναξιοποίητη περιουσία του Δημοσίου των 300 δισ.;

17
Φεβρουάριος
2026

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Διογένης – ΕΤΑΔ: Τι γίνεται με την αναξιοποίητη περιουσία του Δημοσίου των 300 δισ.; Αργοί ρυθμοί και κακοδιοίκηση οι βασικές αιτίες των χρόνιων προβλημάτων

– Κατά εκτιμήσεις, υπερβαίνει τα 300 δισ.(!) η αξία της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου
– Αργοί ρυθμοί και κακοδιοίκηση οι βασικές αιτίες των χρόνιων προβλημάτων
–  Η Δημόσια ΕΤΑΔ, δεν συνεργάζεται με το Δημόσιο! 
– Το οποίο πληρώνει πανάκριβα ενοίκια σε ιδιώτες για στέγαση υπηρεσιών του
–  Οι υπηρεσίες της λειτουργούν χειρότερα ακόμα και από το αναποτελεσματικό και γραφειοκρατικό ελληνικό κράτος
–  Υπερταμείο και θυγατρική του ΕΤΑΔ, θεωρητικά δεν ελέγχονται άμεσα από την εκάστοτε κυβέρνηση… 
– …Αλλά κάποιος διορίζει τις διοικήσεις τους, έτσι δεν είναι;
– Το στεγαστικό πρόβλημα της χώρας, θα ήταν κατά πολύ μικρότερο, αν υπήρχε στοιχειώδης καταγραφή-περιγραφή των ακινήτων του Δημοσίου
–  Τα… οριζόντια προβλήματα του Κάθετου Διαδρόμου
– Η 24η του μηνός πλησιάζει και η στήλη καταγράφει τα υπαρκτά εμπόδια του φιλόδοξου εγχειρήματος
– Η Ε.Ε., δεν επιδοτεί πλέον έργα φυσικού αερίου, έχει επιλέξει τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις
– Πρόσθετο πρόβλημα η Πολωνία, που ήδη τροφοδοτεί την Ουκρανία με LNG
–  Και μία επίκαιρη απορία και συνάμα ερωτηματικό προς ενοικίαση σχετικά με την Τράπεζα Αττικής
–  Να τα λέμε όλα, όλοι και όχι μόνο “οχυρωματικά έργα”
– Ζαλισμένη χθες η χρηματιστηριακή αγορά, αναζητούσε κατεύθυνση
– Βγήκαν κάποιες άμυνες, αλλά στο τέλος έγραψε έστω και μικρές απώλειες 

ΕΤΑΔ: Τι γίνεται με την αναξιοποίητη περιουσία του Δημοσίου των 300 δισ.;

Επί χρόνια ακούγονται, γράφονται, αναγγέλλονται, διαφημίζονται, προγραμματίζονται με ηχηρό τρόπο, ενέργειες, οι οποίες έχουν πάντα στόχο την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου.
Το θέμα είναι ότι εδώ και χρόνια έρχονται και παρέρχονται διοικήσεις στην ΕΤΑΔ, την εταιρεία ακινήτων του Δημοσίου, ακολουθούν σχεδόν διθυραμβικές δηλώσεις και οριοθετούνται στόχοι, πλην, όμως, πάντα “κάτι” γίνεται και σοβαρά αποτελέσματα δεν υπάρχουν, δεν επιτυγχάνονται.
Εδώ και χρόνια επίσης ξεχωρίζουν “τα πρώτα 1.000 ακίνητα’, τα πιο… ώριμα, από τα χιλιάδες, τα οποία θα προηγηθούν σε αξιοποίηση. Αλλά και πάλι παραμένουν…1.000, προφανώς για να μην χαλάσουν την ουσία της κατηγορίας τους, αφού είναι…ακίνητα.
Πέραν, βέβαια, των σκωπτικών σχολίων που ακολουθούν κάθε νέα δήλωση από τις εκάστοτε διοικήσεις της ΕΤΑΔ, υπάρχει μια θλιβερή πραγματικότητα; Ακόμα και σήμερα, το ελληνικό Δημόσιο, δεν ξέρει πόσα ακίνητα έχει, που τα έχει, πόσα είναι καταπατημένα, πόσα εγκαταλελειμμένα και σε τι κατάσταση βρίσκονται.
Στον ετήσιο απολογισμό του Υπερταμείου, ειδικά για την ΕΤΑΔ, αναφέρονται μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
– Η ΕΤΑΔ το 2025 υλοποίησε περισσότερους από 35 διαγωνισμούς μισθώσεων ακινήτων, καθώς και 5 διαγωνισμούς πώλησης, ενώ υπεγράφησαν 13 συμβάσεις παραχώρησης ακινήτων σε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, με επωφελείς όρους για την εταιρεία. Παράλληλα, η εταιρεία διαχειρίζεται περισσότερες από 1.400 ενεργές μισθώσεις.
– Ξεκίνησε το έργο «Landmark 360°» για την καταγραφή, αποτίμηση και ωρίμανση της δημόσιας περιουσίας, με χαρτογράφηση 36.000 εγγραφών, αποτίμηση 6.500 ακινήτων και ωρίμανση έως 1.000 ακινήτων.
Δηλαδή, υπάρχει ικανοποίηση στο Υπερταμείο, για τους ρυθμούς που τρέχει η διοίκηση της ΕΤΑΔ και ούτε λίγο ούτε πολύ πρέπει να της αποδώσουμε και τα…εύσημα, όταν το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της ακίνητης δημόσιας περιουσίας παραμένει ανεκμετάλλευτο ή ακόμα και…άγραφο;
Και ενώ υπάρχει αυτός ο πλούτος του Δημοσίου, η πραγματική αξία του οποίου εκτιμάται ότι μπορεί και να υπερβαίνει τα 300 δισ. ευρώ, το ίδιο το Δημόσιο, όχι μόνο δεν εισπράττει παρά ελάχιστα από την αξία τους, αλλά ταυτόχρονα πληρώνει για ενοίκια υπηρεσιών του πολύ μεγάλα ποσά.

Όταν η Δημόσια ΕΤΑΔ, δεν συνεργάζεται με το Δημόσιο, που πληρώνει πανάκριβα ενοίκια σε ιδιώτες

Το σημερινό θέμα της στήλης τροφοδοτήθηκε από μια συνομιλία μας με έναν από τους πλέον έμπειρους αυτοδιοικητικούς παράγοντες του τόπου, που για χρόνια έχει δώσει μάχες, για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση όλων των ακινήτων του Δημοσίου, με προτεραιότητα όσα βρισκόταν στην Περιφέρειά του. Από τον κεντρικό του ρόλο μάλιστα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, γνωρίζει άριστα την εγκατάλειψη ακινήτων του Δημοσίου, ακόμα και όταν υπήρξε ενδιαφέρον από άλλους φορείς είτε του ίδιου του Δημοσίου (!) είτε φορέων της Τ.Α. είτε ακόμα και τρίτων.
Αναπάντητα αιτήματα, παρά τις επανειλημμένες προτάσεις και τα επαναλαμβανόμενα σχέδια, τα οποία πολλές φορές προέβλεπαν ακόμα και πλήρη ανακαίνιση μεγάλων και πολυόροφων κτιρίων, που παραμένουν για χρόνια κουφάρια και σκελετοί, έχοντας υποστεί την πλήρη καταλήστευση και αποψίλωση, όποιου αντικειμένου ή υποδομής είχε την παραμικρή αξία.
Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι το έργο της ΕΤΑΔ και των επιχειρηματικών της μονάδων είναι εύκολο, με τέτοια πανσπερμία δημόσιων ακινήτων σε όλη τη χώρα, αλλά και τέτοια προχειρότητα καταγραφής αρχικά και εν συνεχεία μελέτης για αξιοποίησή τους. Εμβληματικά κτίρια, ξενοδοχεία, μαρίνες, χιονοδρομικά κέντρα, χιλιάδες εμπορικά ακίνητα, γίνεται προσπάθεια να ταξινομηθούν και ταυτόχρονα να αξιοποιηθούν.
Έχουν γίνει κάποια πράγματα, αλλά είναι ελάχιστα μπροστά σε αυτά που έπρεπε να έχουν γίνει. Έχουν γίνει καταγγελίες, για εταιρείες που λάδωναν υπηρεσιακά πρόσωπα για να εκμεταλλεύονται προνομιακά ακίνητα, έγιναν και πιθανώς γίνονται ακόμα αδειοδοτήσεις χρήσεων γης και ακινήτων, με χαριστικά μισθώματα, ενοικιάζονται αυθαίρετα κοινόχρηστες πλατείες, παραλίες, αιγιαλοί, ακόμα και και πεζόδρομοι (!).
Ένα απόλυτο μπάχαλο, μια άνευ προηγουμένου κακοδιαχείριση, για την μεγαλύτερη και πιο πολύτιμη περιουσία του ελληνικού λαού, η αξία της οποίας είναι πολύ μεγαλύτερη του χρέους της χώρας.
Πως, για παράδειγμα, είναι δυνατόν, σε μεγάλη πόλη, πρωτεύουσα Περιφέρειας, να γίνονται επανειλημμένες προσπάθειες και αιτήματα, να αξιοποιηθεί μεγάλο και πολυόροφο ακίνητο, που έχει αφεθεί κυριολεκτικά στη μοίρα του (καμία στοιχειώδης συντήρηση, καμία φύλαξη) που ανήκει στην ΕΤΑΔ, προσέξτε, από άλλη δημόσια υπηρεσία που στην ίδια πόλη πληρώνει ένα τεράστιο ενοίκιο για τη στέγασή της και η κεντρική υπηρεσία να μην απαντά, να μην ενδιαφέρεται;
Η στήλη έχει στοιχεία όχι μόνο για όσα σήμερα αναφέρει, αλλά για πολύ πολύ περισσότερα, τα οποία θα παραθέτει σε συνέχειες. Γιατί δεν μπορεί οι πλουσιοπάροχα αμειβόμενες διοικήσεις δημόσιων φορέων και ειδικά του εύρους και της ευθύνης του Υπερταμείου, που προΐσταται της ΕΤΑΔ, ενώ στην ουσία κανείς δεν εμποδίζει το έργο τους, οι ίδιες να συνεχίζουν πρακτικές που δεν παράγουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Και να αναλώνονται σε διαγωνισμούς και διαξιφισμούς μεταξύ ενδιαφερομένων, μόνο ή κυρίως για τα τουριστικά – για παράδειγμα – φιλέτα ακινήτων.
Μπορεί βέβαια να ισχυριστεί κάποιος ότι το Υπερταμείο και οι θυγατρικές του και ειδικά η ΕΤΑΔ, θεωρητικά δεν ελέγχονται άμεσα από την εκάστοτε κυβέρνηση, αλλά κάποιος διορίζει τις διοικήσεις τους, έτσι δεν είναι;
Εν κατακλείδι, έχουμε μια δημόσια εταιρεία, έναν δημόσιο φορέα, την ΕΤΑΔ, που έχει αποδείξει διαχρονικά ότι λειτουργεί ίσως και χειρότερα από το αναποτελεσματικό και γραφειοκρατικό ακόμα ελληνικό κράτος. Και δυστυχώς, διαχρονικά, η κάθε νέα διοίκηση που αναλαμβάνει, υπόσχεται να βάλει σε τάξη αυτή την άναρχη κατάσταση – ντροπή για την ελληνική πολιτεία, αλλά τα μέχρι τώρα αποτελέσματά τους, είναι, το λιγότερο, απογοητευτικά. Αν η τωρινή πράξει διαφορετικά, είναι το μεγάλο ζητούμενο, που δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα
Σ.Σ: Δεν αναφέρομαι καν στο γεγονός ότι μια νοικοκυρεμένη δημόσια εταιρεία, εν προκειμένω η ΕΤΑΔ, αν είχε πλήρη εικόνα και έλεγχο του αριθμού και της κατάστασης των ακινήτων της, θα μπορούσε να είχε καταλυτικό ρόλο στην επίλυση του στεγαστικού προβλήματος της χώρας. Ψιλά γράμματα, θα μου πείτε, αλλά η στεγαστική κρίση, δεν χρειάζεται μόνο έμμεσες ή άμεσες επιδοτήσεις, αμφιβόλου μάλιστα αποτελέσματος.

Τα… οριζόντια προβλήματα του Κάθετου Διαδρόμου

Η 24η Φεβρουαρίου πλησιάζει, είναι η ημερομηνία-σταθμός, όπως την έχουν ονομάσει όλα τα εμπλεκόμενα και ενδιαφερόμενα μέρη, κατά την οποία θα προστρέξουν στην Ουάσινγκτον, προκειμένου να βρεθεί λύση για τον εξαγγελθέντα και αυχήσαντα μέχρι σήμερα Κάθετο Διάδρομο, μεταφοράς αμερικανικού LNG στην ανατολική και κεντρική Ευρώπη, με πρώτο στόχο εξυπηρέτησης φυσικά την Ουκρανία.
Εκεί, υπό την ομπρέλα του…πατερούλη και… ειρηνοποιού Τραμπ (θυμίζω ότι δέχθηκε το βραβείο Νόμπελ, από την Ματσάδο, που το είχε πάρει αρχικά), θα πρέπει να συμφωνήσουν επτά χώρες και η Ευρωπαϊκή Ένωση μαζί τους, για τα ακόλουθα:
-Κατ’ αρχήν για τη δημιουργία του,αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει, παρά μόνο στα χαρτιά. 
– Θα πρέπει να υπάρξει συντονισμός του Ρυθμιστικού πλαισίου όλων των χωρών, σήμερα είναι τελείως διαφορετικά
– Απαιτούνται πολλά έργα υποδομής και τουλάχιστον δέκα σταθμοί, που δεν υπάρχουν σήμερα
– Επιπλέον και ίσως από τα μεγαλύτερα προβλήματα, η Ε.Ε., έχει σταματήσει να επιδοτεί έργα φυσικού αερίου, μόνο τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις εγκρίνει και χρηματοδοτεί κατά περίπτωση
Αυτά τα…οριζόντια προβλήματα του Κάθετου Διαδρόμου, ήταν οι αιτίες που απέτυχαν οι δύο προσπάθειες για σύναψη εμπορικών συμβολαίων, καθώς το όλο project είναι πολύ δύσκολο να προχωρήσει ομαλά.
Αν δε προστεθεί και το γεγονός ότι η Πολωνία, που είναι δίπλα στην Ουκρανία, ήδη της δίνει μεγάλες ποσότητες LNG, οι…οριζόντιες δυσκολίες του Κάθετου Διαδρόμου, αυξάνονται και δημιουργούν εύλογους και σοβαρούς προβληματισμούς για το όλο εγχείρημα.
Σε μια ακριβώς εβδομάδα από σήμερα, πάντως, θα έχουμε τις πρώτες απαντήσεις, καθώς γίνονται συντονισμένες προσπάθειες και ασκούνται επίσης συνεχείς πιέσεις από αμερικανικής πλευράς, να υπάρξει θετικό αποτέλεσμα, έστω και αν απαιτήσει περισσότερο χρόνο η υλοποίηση αυτού του φιλόδοξου ενεργειακού και συνάμα πολιτικού σχεδίου.

Να τα λέμε όλα, όλοι και όχι μόνο εκατέρωθεν “οχυρωματικά έργα”

Επίκαιρη απορία και συνάμα ερωτηματικό προς ενοικίαση: Αλήθεια, οι επιλογές Πανταλάκη και Ρουμελιώτη, αποδείχθηκαν καλύτερες τελικά για την Τράπεζα Αττικής; Χωρίς φυσικά κανείς να γνωρίζει η επιλογή Σαπουντζόγλου, πως θα λειτουργούσε, αφού δεν κράτησε παρά ελάχιστα.

Για να μη θυμίσω διάφορα επεισόδια, μεταξύ του επιλεγέντος διδύμου, ο πρώτος επιλογή της Τράπεζας Ελλάδος και ο δεύτερος επιλογή του τότε Μεγάρου Μαξίμου, που εξέθεσαν όσους τους επέλεξαν, πέραν των αποδεδειγμένα λανθασμένων χειρισμών, ειδικά της πρώτης τιτλοποίησης. Σταματώ εδώ, προς το παρόν…


Tips
– Μετά το ισχυρό χτύπημα της περασμένης Παρασκευής, η χρηματιστηριακή αγορά προσπάθησε να συνέλθει, έβγαλε κάποιες άμυνες είναι η αλήθεια, αλλά ήταν ολοφάνερο ότι δεν υπήρχαν τα απαιτούμενα καύσιμα-νέα, να στηρίξουν τις φιλότιμες προσπάθειες
-Περισσότερο η χθεσινή περιορισμένη υποχώρηση του Δείκτη, οφείλεται στο φόβο των επενδυτών να δημιουργηθεί νέος…καθαρός διάδρομος για νέα μεγάλη πτώση, που θα δημιουργούσε, όπως αντιλαμβάνεστε, άλλα δεδομένα για τη συνέχεια
– Οι εναλλαγές προσήμων καθόλη τη διάρκεια της συνεδρίασης, με τις πτωτικές να κυριαρχούν όμως σε κάθε απόπειρα ουσιαστικής ανόδου, ήταν το κύριο  χαρακτηριστικό μιας συνεδρίασης, που δεν είχε κάποιο σημαντικό νέο να σταθεί
– Ούτε καν τα ΕΛΠΕ, που χθες, λόγω υπογραφών για τους υδρογονάνθρακες έπρεπε να έχουν την τιμητική τους, δεν μπόρεσαν να καταγράψουν παρά μόνο μια ισχνή άνοδο – Η ΜΟΗ, αντιθέτως έκλεισε με απώλειες
– Τρίτη και τυχερή (;) απόπειρα για τη χώρα να βρει…πετρέλαιο, αέριο εν προκειμένω, αλλά και μαζούτ να βρει, δεν θα πει όχι. Δύσκολα εγχειρήματα, όταν μάλιστα από τις γύρω χώρες όλης της λεκάνης της Ανατολικής Μεσογείου, καθώς μόνο μια γεώτρηση στην Αίγυπτο έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα και λειτουργεί αποδοτικά. Περισσότερα αύριο, ας μείνουμε σήμερα στο γενικότερο αισιόδοξο κλίμα
– Η Metlen, έχει έτοιμες κιόλας τις πρώτες παρτίδες Γαλλίου! Και τις εμπορεύεται, με τους πρώτους πελάτες της. Μια είδηση, με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, όχι μόνο για τον όμιλο Μυτιληναίου, αλλά και για την ελληνική βιομηχανία και τις δυνατότητές της
– Από τις τράπεζες, μόνο η Κύπρου έκλεισε με κέρδη, καθώς αναμένεται αύριο η ανακοίνωση των (καλών) αποτελεσμάτων της, πριν το άνοιγμα της αγοράς
– Ο Τιτάνας,που είχε υποστεί μια μικρή πανωλεθρία την Παρασκευή, πήρε πίσω τις μισές περίπου απώλειες χθες και ηρέμησε τους…σφυγμούς θεσμικών και ιδιωτών
– Κάτω και από τα 17 ευρώ ο ΟΠΑΠ, αντιθέτως η BYLOT έδειξε για δεύτερη σερί συνεδρίαση σφυγμό και έγραψε σημαντικά κέρδη, πλησιάζοντας ξανά το 1 ευρώ
– Με απώλεις βαριά χαρτιά, όπως η ΔΕΗ (πάνω από 2%). ΟΤΕ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΒΙΟΧΑΛΚΟ
– Ανοιχτές σήμερα οι ξένες αγορές που χθες δεν λειτουργούσαν, με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον φυσικά να αφορά στην αμερικανική. Οπότε, το πιθανότερο είναι ότι θα δούμε αύξηση τζίρου, για καλό ελπίζω

Το Φανάρι του Διογένη

Στη βασιλική οικογένεια του Κατάρ η θρυλική «Βίλα Τσερτόζα» του Μπερλουσκόνι

Μια από τις πιο διάσημες, πολυτελείς και ιστορικές επαύλεις…

«Ο Ανδρέας εμπνέει τους αγώνες της γενιάς μας» – Συζήτηση με τον Γιώργο Α. Παπανδρέου και τον Κώστα Σκανδαλίδη

 Ξεχωριστές πτυχές της πολιτικής παρακαταθήκης του Ανδρέα Παπανδρέου, που…

Άνοιξαν τα «Λουτρά Παράδεισος» στη Θεσσαλονίκη: Δείτε πώς μεταμορφώθηκε το εμβληματικό Μπέη Χαμάμ

Ένα από τα πιο εμβληματικά και αναγνωρίσιμα αρχιτεκτονικά τοπόσημα…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ