H ΔΕΗ στο κατώφλι της κινητής τηλεφωνίας, η «μάχη» της ΕΕΤΤ και το mega data center στην Κοζάνη

H ενεργή παρέμβαση της επιχείρησης για τις συχνότητες των 900 και 1800 MHz αλλάζει τον τηλεπικοινωνιακό χάρτη. O ρόλος της ΔΕΗ FiberGrid, το στρατηγικό σχέδιο έως το 2030 και η επένδυση-μαμούθ με διεθνή hyperscaler.
8
Μάιος
2026

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Η ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών βρίσκεται στο κατώφλι μιας τεκτονικής, δομικής αλλαγής. Μετά από πολλά χρόνια παγίωσης σε ένα κλειστό, ολιγοπωλιακό μοντέλο τριών παικτών, η προοπτική εμφάνισης ενός νέου, κεφαλαιουχικά πανίσχυρου ανταγωνιστή έχει αρχίσει να συζητείται ανοιχτά στα ανώτατα επιχειρηματικά κλιμάκια. Η επιβεβαιωμένη και απολύτως επίσημη συμμετοχή της ΔΕΗ στη δημόσια διαβούλευση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), η οποία ολοκληρώθηκε στις 7 Μαΐου 2026, αποδεικνύει ότι ο ενεργειακός κολοσσός «φλερτάρει» ενεργά με την ιδέα της εισόδου του στις ασύρματες τηλεπικοινωνίες και τα δίκτυα νέας γενιάς.

Tο κρίσιμο ραδιοφάσμα και ο σχεδιασμός της ΕΕΤΤ

Η διαβούλευση της ανεξάρτητης αρχής, στην οποία συμμετείχαν επίσης οι ΟΤΕ, Vodafone και Nova, αφορά τη διαδικασία χορήγησης δικαιωμάτων χρήσης ραδιοφάσματος σε δύο εξόχως στρατηγικές ζώνες: των 900 MHz και των 1800 MHz. Τα υφιστάμενα δικαιώματα, τα οποία κατέχουν σήμερα οι τρεις πάροχοι, εκπνέουν το φθινόπωρο του 2027. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ΕΕΤΤ, πρόκειται να διατεθούν εκ νέου 2×35 MHz ζευγαρωμένου φάσματος στη ζώνη των 900 MHz και 2×20 MHz στη ζώνη των 1800 MHz.

Πρόκειται για συχνότητες «φιλέτα». Η ζώνη των 900 MHz προσφέρει τεράστια γεωγραφική κάλυψη και βαθιά διείσδυση του σήματος στο εσωτερικό των κτιρίων, ενώ αυτή των 1800 MHz παρέχει την απαραίτητη χωρητικότητα (capacity) για την εξυπηρέτηση χιλιάδων ταυτόχρονων χρηστών σε πυκνοκατοικημένα αστικά κέντρα. Η τιμή εκκίνησης για την επικείμενη δημοπρασία έχει οριστεί συνολικά στα 224,86 εκατ. ευρώ για περίοδο 20 ετών.

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες η παρέμβαση της ΔΕΗ δεν περιορίστηκε σε μια απλή δήλωση παρουσίας. Η επιχείρηση φέρεται να ζητά μια πολύ ευρύτερη, συνολική ανακατανομή του φάσματος, ενσωματώνοντας και συχνότητες που σχετίζονται άμεσα με τα δίκτυα υπερυψηλών ταχυτήτων 5G. Εφόσον η ΔΕΗ διεκδικήσει τελικά φάσμα, ο πλειστηριασμός θα είναι εξαιρετικά σκληρός και τα έσοδα για το ελληνικό δημόσιο αναμένεται να ξεπεράσουν κατά πολύ την αρχική τιμή εκκίνησης, ίσως και σε επίπεδα άνω των 300 ή 400 εκατ. ευρώ.

H στρατηγική μεταστροφή της διοίκησης

Αυτό που προκαλεί τη μεγαλύτερη αίσθηση στην αγορά είναι η εμφανής αλλαγή πλεύσης από την πλευρά της επιχείρησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις τον Μάρτιο του 2026, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Γιώργος Στάσσης, σε ενημέρωση προς τους αναλυτές, είχε υποβαθμίσει τα σενάρια. Είχε αναφέρει πως δεν υπάρχει σχεδιασμός για την κινητή, περιγράφοντας την ανάπτυξη των οπτικών ινών (FTTH) απλώς ως μια «συμπληρωματική» δραστηριότητα στον ενεργειακό μετασχηματισμό.

Η σημερινή εικόνα, ωστόσο, δείχνει έναν οργανισμό που αξιολογεί πολύ σοβαρά τις επιλογές του. Στελέχη της τηλεπικοινωνιακής αγοράς παρατηρούν, βέβαια, ότι παραμένει ασαφές εάν η ΔΕΗ επιθυμεί να εισέλθει ως ένας αμιγώς τέταρτος πάροχος λιανικής, προσφέροντας πακέτα κινητής στους πολίτες, ή αν θα λειτουργήσει αμιγώς ως πάροχος χονδρικής υποδομών (wholesale provider) προς τρίτους.

Aπό το δίκτυο οπτικών ινών στο ψηφιακό οικοσύστημα

Η ΔΕΗ δεν λειτουργεί θεωρητικά διαθέτει ήδη ισχυρό πάτημα στις τηλεπικοινωνίες μέσω της θυγατρικής της, ΔΕΗ FiberGrid. Μέχρι το τέλος του 2025, το δίκτυό της είχε φτάσει σε 1,7 εκατομμύρια νοικοκυριά και επιχειρήσεις, με περίπου 1 εκατομμύριο εξ αυτών να μπορούν να συνδεθούν άμεσα.

Έχοντας ήδη εκκινήσει τη διάθεση υπηρεσιών λιανικής για σταθερό internet υψηλών ταχυτήτων, η επιχείρηση ελέγχει πλέον το δεύτερο μεγαλύτερο δίκτυο FTTH στην Ελλάδα, με τον αναθεωρημένο στόχο να κάνει λόγο για 3,8 εκατομμύρια συνδέσεις μέχρι το 2028. Η πρόσβαση στα σπίτια των καταναλωτών υπάρχει. Αυτό που λείπει είναι η ασύρματη σύγκλιση (σταθερή και κινητή μαζί).

H τεράστια επένδυση στο data center της Κοζάνης

Για να αντιληφθεί κανείς τις πλήρεις προθέσεις της ΔΕΗ, οφείλει να δει τη μεγάλη εικόνα του επικαιροποιημένου Στρατηγικού Σχεδίου 2026-2030, το οποίο συνοδεύεται από τη μεγάλη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου (ΑΜΚ) ύψους περίπου 4 δισ. ευρώ. Οι συνολικές κεφαλαιουχικές δαπάνες του ομίλου για την πενταετία υπολογίζονται στο αστρονομικό ποσό των 24,2 δισ. ευρώ.

Μέρος αυτού του σχεδίου είναι η ανάπτυξη ενός υπερσύγχρονου mega Data Center στην πρώην λιγνιτική περιοχή της Κοζάνης, συνολικής ισχύος 300 MW. Όπως επιβεβαιώνεται από πηγές της αγοράς, πρόκειται για μια επένδυση 2,4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,2 δισ. θα καλυφθεί από τη ΔΕΗ μέσω σύστασης κοινοπραξίας (50%-50%) με κορυφαίο διεθνή πάροχο υπερκλίμακας (hyperscaler). Η κατασκευή του κέντρου δεδομένων ξεκινά εντός του 2026, με ορίζοντα ολοκλήρωσης της πρώτης φάσης τα τέλη του 2028. Όταν ένας ενεργειακός όμιλος ελέγχει τα δεδομένα (data centers) και τα έξυπνα δίκτυα (smart grids), η κατοχή ιδιόκτητου ασύρματου δικτύου αποτελεί το επόμενο, απολύτως λογικό, βήμα λειτουργικής ανεξαρτησίας.

Oι επιπτώσεις στον εγχώριο ανταγωνισμό

Η πιθανή μετεξέλιξη της ΔΕΗ σε ολοκληρωμένο πάροχο τηλεπικοινωνιών θα προκαλέσει «ηλεκτροσόκ» στους υφιστάμενους παίκτες. Η εταιρεία διαθέτει τεράστια ρευστότητα, ένα ασύγκριτο πελατολόγιο λιανικής ρεύματος που μπορεί να αξιοποιηθεί για cross-selling και το πλεονέκτημα χρήσης του υπέργειου δικτύου μεταφοράς ενέργειας. Μια τέτοια είσοδος στην κινητή τηλεφωνία θα φέρει αναπόφευκτα ενίσχυση του ανταγωνισμού, νέες τεχνολογικές υπηρεσίες και, πιθανότατα, επιθετική πολιτική που θα οδηγήσει σε πολυαναμενόμενες μειώσεις τιμών προς όφελος του τελικού καταναλωτή. Η αγορά, πλέον, περιμένει τα επόμενα, καθοριστικά βήματα εν όψει του μεγάλου διαγωνισμού.

Τέλος εποχής για το Υπερταμείο: Μετονομάζεται σε Εθνικό Αναπτυξιακό Ταμείο με περιουσία 12,3 δισ. ευρώ

Μια ουσιαστική αλλαγή αποστολής και στρατηγικού προσανατολισμού με καθαρά…

O Ιταλικός Όμιλος Πληροφορικής MAGGIOLI αποκτά πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της Ελληνικής Εταιρείας COLLECTIVES A.E.

Η Collectives καλωσορίζει τον Ιταλικό όμιλο τεχνολογίας Maggioli στην…

Ο «κρυφός» λογαριασμός που πληρώνει η Βρετανία δέκα χρόνια μετά το Brexit

Ο «λογαριασμός» του Brexit δεν ήταν μια εφάπαξ χρέωση,…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ