Βρισκόμαστε στα μέσα Μαΐου (19 Μαΐου 2026) και το πολιτικό θερμόμετρο έχει ήδη σπάσει, όχι λόγω κλίματος, αλλά λόγω έκδηλου πανικού. Την ώρα που το κυβερνητικό επιτελείο μάς κουνάει το δάχτυλο από τα τηλεοπτικά πάνελ, κομπάζοντας για την δήθεν απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων, η κοινωνία κοιτάζει με απόγνωση το άδειο της πορτοφόλι, αδυνατώντας να πληρώσει έστω ένα ακτοπλοϊκό εισιτήριο τρίτης θέσης. Το εκκωφαντικό κενό της ανύπαρκτης αξιωματικής αντιπολίτευσης έρχονται πλέον να καλύψουν νέοι πολιτικοί σχηματισμοί που κυοφορούνται στα σκοτάδια, την ίδια στιγμή που οι σειρήνες του πολέμου στα Στενά του Ορμούζ απειλούν να τινάξουν την εγχώρια οικονομία στον αέρα. Το σύστημα ανακατεύει ξανά την τράπουλα, αλλά τα φύλλα ήταν και παραμένουν χυδαία σημαδεμένα. Ας τραβήξουμε επιτέλους την κουρτίνα.
Η «Βιομηχανία» Νέων Κομμάτων και το Σωσίβιο του Μαξίμου
Όποιος αφελής πιστεύει ότι το τρέχον πολιτικό σκηνικό έχει παγιωθεί, πλανάται οικτρά. Η πλήρης, δομική ανεπάρκεια της σημερινής Κεντροαριστεράς έχει ανοίξει μια τεράστια μαύρη τρύπα, την οποία ετοιμάζονται να γεμίσουν νέοι φορείς. Οι διασταυρωμένες πληροφορίες της στήλης αναφέρουν ότι πριν καν εκπνεύσει ο Μάιος, οι αποφάσεις για τις επίσημες ανακοινώσεις των σχηματισμών του Αλέξη Τσίπρα και της Μαρίας Καρυστιανού θα έχουν «κλειδώσει».
Αυτός ο πληθωρισμός κομμάτων, ωστόσο, συνιστά δίκοπο μαχαίρι. Από τη μία, εκφράζει την τεράστια, βουβή κοινωνική οργή. Από την άλλη, όμως, ο απόλυτος κατακερματισμός της αντιπολίτευσης λειτουργεί ως το τελειότερο, δωρεάν σωσίβιο για την κυβέρνηση. Όσο οι απέναντι κόβονται σε μικρά, ακίνδυνα τιμάρια, το Μαξίμου θα συνεχίσει να κυβερνά ανενόχλητο, ως ο μονόφθαλμος στο βασίλειο των τυφλών.
Το Παραμύθι της Ανάπτυξης και το Πάρτι των Ημετέρων
Είδαμε κορυφαίους υπουργούς να θριαμβολογούν για την «100% απορρόφηση» του Ταμείου Ανάκαμψης, στήνοντας μια φθηνή σύγκριση με την αντιπολίτευση που δήθεν «παράγει μόνο παραπολιτική».
Εξαιρετικά τα γραφήματα στα PowerPoint, κύριοι της κυβέρνησης. Η κυνική αλήθεια, όμως, είναι ότι αυτά τα δισεκατομμύρια δεν έφτασαν ποτέ στη μικρομεσαία επιχείρηση που ασφυκτιά από έλλειψη ρευστότητας. Μοιράστηκαν με χειρουργική ακρίβεια σε πέντε-έξι μεγάλους, φιλικούς ομίλους, σε εθνικούς εργολάβους και σε επιτήδειους που έστησαν ψηφιακές εταιρείες-φαντάσματα για να ρουφήξουν τις επιδοτήσεις. Το περιβόητο «λεφτόδεντρο» πράγματι υπάρχει, απλώς φύτρωσε αποκλειστικά σε συγκεκριμένες, αυστηρά φυλασσόμενες ιδιωτικές αυλές.
Το Καρτέλ του Αιγαίου. Πιο Φθηνά στο Μπάρι παρά στη Μύκονο
Αν σχεδιάζετε διακοπές στα ελληνικά νησιά φέτος το καλοκαίρι, ίσως χρειαστεί να βάλετε υποθήκη την πρώτη σας κατοικία (όσοι την έχετε γλιτώσει από τα funds). Το ακτοπλοϊκό καρτέλ κάνει ξανά πάρτι, εκτοξεύοντας τις τιμές των εισιτηρίων σε δυσθεώρητα ύψη, κρυμμένο πίσω από τη μόνιμη, βολική δικαιολογία των καυσίμων.
Η κατάσταση αγγίζει τα όρια της θεσμικής σχιζοφρένειας: κοστίζει φθηνότερα το δρομολόγιο Πάτρα-Ιταλία, παρά το ταξίδι από τον Πειραιά για τις Κυκλάδες! Το αρμόδιο υπουργείο, πιστό στον ρόλο του τροχονόμου συμφερόντων, παρακολουθεί απαθές τις ναυτιλιακές να αδειάζουν τις τσέπες των πολιτών, οι οποίοι καταδικάζονται να βλέπουν τα νησιά τους αποκλειστικά σε καρτ ποστάλ.
Οι Σειρήνες του Ορμούζ και τα Εφοπλιστικά Υπερκέρδη
Την ώρα που εμείς μετράμε τα ψιλά στο σούπερ μάρκετ, οι γεωπολιτικές τεκτονικές πλάκες συγκρούονται βίαια. Οι ανοιχτές προειδοποιήσεις από την Ουάσιγκτον για στρατιωτική εμπλοκή στο Ιράν και το χάος στα Στενά του Ορμούζ, προμηνύουν έναν νέο, ανελέητο ενεργειακό εφιάλτη.
Και ενώ ο μέσος πολίτης τρέμει στην ιδέα ότι η αμόλυβδη θα αγγίξει τα 2,5 ευρώ, στα κλειστά σαλόνια των εφοπλιστών ανοίγουν ήδη σαμπάνιες. Η αβεβαιότητα στις θαλάσσιες διόδους εκτοξεύει τα ναύλα σε ιστορικά υψηλά. Όπως συμβαίνει διαχρονικά, ο πόλεμος μεταφράζεται για τον λαό σε πληθωρισμό και φτώχεια, ενώ για την εγχώρια ελίτ σε μερίσματα που προκαλούν ίλιγγο.
19η Μαΐου: Ημέρα Μνήμης ή Ημέρα Απέραντης Υποκρισίας;
Σήμερα συμπληρώνονται 107 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου. Η πλατεία Συντάγματος και το Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη γέμισαν ξανά με πολιτικούς που επιστράτευσαν το βαρύ, πατριωτικό τους ύφος για να καταθέσουν στεφάνια.
Η υποκρισία, ωστόσο, ξεχειλίζει. Όλοι αυτοί που δακρύζουν on camera για τον Ποντιακό Ελληνισμό, είναι ακριβώς οι ίδιοι που, δεκαετίες τώρα, αποφεύγουν συστηματικά να θέσουν επιτακτικά το ζήτημα της διεθνούς αναγνώρισης στα ευρωπαϊκά φόρα. Ο λόγος; Να μην κακοκαρδίσουν τους «συμμάχους» και χαλάσουν το δήθεν θετικό κλίμα της ελληνοτουρκικής διπλωματίας. Ένας πατριωτισμός αυστηρά αλά καρτ, ραμμένος αποκλειστικά για ψηφοθηρική, εσωτερική κατανάλωση.
Τα Παραπολιτικά Σφηνάκια
Ο Πεφωτισμένος ήταν, όπως πάντα, κρυμμένος πίσω από τις βαριές, ηχομονωμένες κουρτίνες της πρωτεύουσας. Ιδού οι αποκλειστικότητες της ημέρας:
-
1. Το Μυστικό Δείπνο της «Ομπρέλας»: Αργά το βράδυ του Σαββάτου, σε πριβέ αίθουσα πανάκριβης ψαροταβέρνας των Βορείων Προαστίων, συγκεντρώθηκε ο σκληρός πυρήνας των συνεργατών του πρώην Πρωθυπουργού. Πάνω στο τραπέζι δεν υπήρχαν μόνο εκλεκτά εδέσματα, αλλά τα λεπτομερή προσχέδια του καταστατικού του νέου κόμματος. Οι πληροφορίες μου αναφέρουν ότι το ονοματολογικό έχει «κλειδώσει» οριστικά, ενώ οι μεταγραφές (και οι αποχωρήσεις) από τη σημερινή Κουμουνδούρου θα προκαλέσουν πολιτικό πάταγο.
-
2. Ο Εφιάλτης των Κρυφών Δημοσκοπήσεων: Αν αναρωτιέστε γιατί στα κυβερνητικά γραφεία καταναλώνουν ηρεμιστικά σαν καραμέλες, η απάντηση είναι ένα όνομα: Μαρία. Το Μαξίμου παρήγγειλε μυστικές, μη σταθμισμένες μετρήσεις για να βολιδοσκοπήσει την απήχηση ενός σχηματισμού υπό την Καρυστιανού. Όταν είδαν τα νούμερα, ειδικά στη Βόρεια Ελλάδα και στις ηλικίες 18-35, ο πανικός ήταν αδύνατον να κρυφτεί. Η αυταπάτη του «άτρωτου 41%» εξαερώθηκε εν μία νυκτί.
-
3. Ο Υπουργός και η «Διαρροή» Αερίου: Η χθεσινή, αδικαιολόγητη αναστάτωση στην Αττική από έντονη μυρωδιά αερίου, προσέφερε την καλύτερη πολιτική αλληγορία της ημέρας. Μεγαλοστέλεχος της αντιπολίτευσης αστειευόταν στο κυλικείο της Βουλής, ρίχνοντας όμως θανατηφόρο φαρμάκι: «Ησυχάστε, δεν υπάρχει καμία βλάβη στη Ρεβυθούσα. Η οσμή σήψης και θεσμικής τοξικότητας αναδύεται κατευθείαν από τα υπουργικά γραφεία που διαμοιράζουν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ».
-
4. Η «Αφωνία» των Μικρομεσαίων: Στο πρόσφατο κυβερνητικό συνέδριο, είδαμε τους θεσμικούς εκπροσώπους της αγοράς να ποζάρουν χαμογελαστοί. Πίσω από τις κάμερες, ωστόσο, το κλίμα θύμιζε εμπόλεμη ζώνη. Οι εκπρόσωποι των μικρομεσαίων έτριξαν άγρια τα δόντια σε κορυφαίους υπουργούς, ωρυόμενοι πως η αγορά έχει στεγνώσει από ρευστότητα και το τραπεζικό σύστημα τους έχει κλείσει ερμητικά την πόρτα. Το χαμόγελο στις φωτογραφίες είναι, τελικά, η πιο πληρωμένη επαγγελματική διαστροφή.
-
5. Το Νυχτερινό Μοίρασμα: Το Ειδικό Πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης για τις Φυσικές Καταστροφές (ύψους 800 εκατ. ευρώ) εγκρίθηκε μετά βαΐων και κλάδων. Αυτό που επιμελώς απεκρύβη, είναι ότι το περασμένο Σαββατοκύριακο, πίσω από τις κλειστές πόρτες γραφείου Γενικού Γραμματέα, η πίτα των έργων τεμαχίστηκε με συνοπτικές διαδικασίες σε τρεις, συγκεκριμένες κατασκευαστικές κοινοπραξίες. Οι επίσημες προκηρύξεις θα είναι, ως συνήθως, άριστα “φωτογραφημένες”.
-
6. Το Κατεπείγον Τηλεφώνημα του Πενταγώνου: Οι Αμερικανοί στήνουν ταχεία σκηνική ρήξης με την Τεχεράνη. Κορυφαίες πηγές της στήλης επιβεβαιώνουν ότι υπήρξε άκρως απόρρητο, υπερατλαντικό τηλεφώνημα προς την ηγεσία του ελληνικού Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, απαιτώντας «πλήρη και άμεση ετοιμότητα» για παροχή επιπρόσθετων διευκολύνσεων στις βάσεις επί ελληνικού εδάφους. Η χώρα μετατρέπεται, για πολλοστή φορά, στον πιο πρόθυμο και σιωπηλό προμαχώνα της Δύσης, χωρίς να απαιτεί το παραμικρό στρατηγικό αντάλλαγμα.
Ο ΠΕΦΩΤΙΣΜΕΝΟΣ
