Στο Ηράκλειο βρίσκεται σήμερα η υφυπουργός Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου, στο πλαίσιο επίσκεψης κυβερνητικού κλιμακίου στην Κρήτη, ενόψει των ευρωεκλογών.
Η υφυπουργός είχε διαδοχικές συναντήσεις με τον δήμαρχο Ηρακλείου Αλέξη Καλοκαιρινό και τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη.
Με τον δήμαρχο συζήτησαν για τον ευρύτερο σχεδιασμό του δήμου αναφορικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων και την υλοποίηση έργων, που θα επιτρέψουν την μετατροπή του Ηρακλείου σε κυκλική πόλη με μηδενικά απόβλητα. Η κ. Σδούκου επισήμανε ότι στόχος είναι τα ζητήματα της Πράσινης Μετάβασης να βρεθούν σε φάση υλοποίησης μέχρι το 2027 και ενημέρωσε τον δήμαρχο για το πρόγραμμα «Απόλλων».
Το πρόγραμμα αφορά στην παραγωγή φθηνής ηλεκτρικής ενέργειας για τους δήμους και για δωρεάν ρεύμα σε ενεργειακά ευάλωτα νοικοκυριά και η κ. Σδούκου εξέφρασε τη διάθεση του υπουργείου να στηρίξει τον δήμο Ηρακλείου με κάθε τρόπο.
Ο κ. Καλοκαιρινός αναφέρθηκε και στο τοπικό πολεδομικό σχέδιο που είναι στο στάδιο της εκπόνησης, ενημέρωσε την υφυπουργό για την αναμενόμενη παραχώρηση χρήσης των Ενετικών Τειχών από το υπουργείο Πολιτισμού. Επίσης εξέφρασε το ενδιαφέρον του δήμου για το λιμάνι, μετά την παραχώρησή του στον όμιλο Grimaldi.
Μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν, ακόμα, είναι τα έργα του δήμου που εντάσσονται στο Ταμείο Ανάκαμψης, η ανταποδοτικότητα του Πράσινου Ταμείου προς τους ΟΤΑ, οι τρέχουσες αναπλάσεις στο δήμο Ηρακλείου, καθώς και η σημασία της συμμετοχής των πολιτών στις ευρωεκλογές της 9 ης Ιουνίου.
Στη συνάντηση συμμετείχαν ακόμα ο βουλευτής Πειραιά Δημήτρης Μαρκόπουλος, ο γενικός γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα και υπεύθυνος συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης Ορέστης Καβαλάκης, ο πρόεδρος της Δ.Ε.Ε.Π. Ν.Δ. Ηρακλείου Βαγγέλης Καρκανάκης, ο Κώστας Γιαννουλάκης αντιπρόεδρος-μέλος Π.Ε. και μέλος της Εκτελεστικής Γραμματείας της Ν.Δ., καθώς και η γενική γραμματέας του Δήμου Μαρία Σκραφνάκη.
Η Υφυπουργός συναντάται με τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη με βασικό θέμα της συζήτησης των δύο πλευρών είναι τα θαλάσσια αιολικά πάρκα.
Σε δηλώσεις της μετά τη συνάντηση, σημείωσε ότι η ενέργεια είναι στο επίκεντρο των εξελίξεων, σχολιάζοντας ότι υπό αυτό το πρίσμα «η Κρήτη διαδραματίζει ένα πρωταγωνιστικό ρόλο», αναφερόμενη και στο έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής.
Ειδικότερα, στις δηλώσεις της η κυρία Σδούκου ανέφερε πως «με πολλή χαρά βρέθηκα σήμερα στο Ηράκλειο για να συζητήσω με τους επικεφαλής της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης καθώς και τους εκπροσώπους των παραγωγικών φορέων του νομού, τις πτυχές του πολύπλευρου πρωταγωνιστικού ρόλου, που ήδη διαδραματίζει η Κρήτη και που μόνο θα ενισχυθεί στο μέλλον» και επισήμανε:
«Τόσο στον τομέα της ενεργειακής μετάβασης της Ελλάδας, λόγω του σπάνιου και διαφοροποιημένου ενεργειακού δυναμικού της, όσο και ως πυλώνας περιφερειακής ασφάλειας και σταθερότητας, δια της αναβάθμισης του γεωστρατηγικού της ρόλου στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, η Κρήτη καθίσταται κόμβος και πόλος διεθνών ενεργειακού και γεωπολιτικού ενδιαφέροντος. Το σχέδιο αυτό υλοποιείται μέσα από την ολοκλήρωση των μεγάλων εμβληματικών ενεργειακών και κατασκευαστικών έργων που υλοποιεί η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη απ’ άκρη σ’ άκρη στο νησί. Έργα, όπως η Ηλεκτρική Διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, που θα ολοκληρωθεί το 2025 και τα θαλάσσια αιολικά πάρκα που σχεδιάζονται στην περιοχή της Ανατολικής Κρήτης, δεν θα επιλύσουν απλά το επί δεκαετίες ζητούμενο της ενεργειακής επάρκειας στο νησί αλλά θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και θα δώσουν την ευκαιρία σε ιδιώτες και επιχειρηματίες του νησιού να μειώσουν το ενεργειακό τους κόστος».
Επιπρόσθετα η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισήμανε ότι «ο σχεδιασμός και η χωροθέτηση, φυσικά, της δημιουργίας πλωτών αιολικών πάρκων λαμβάνει χώρα βάσει συνεχούς ανοιχτού διαλόγου με την τοπική κοινωνία, σε μια κοινή προσπάθεια να εξασφαλίσουμε τα μέγιστα δυνατά οφέλη για όλους τους εμπλεκόμενους» επισημαίνοντας ότι «την ίδια ώρα, στην άλλη πλευρά του νησιού, δυτικά της Κρήτης έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες για πιθανά κοιτάσματα υδογονανθράκων και είμαστε εν αναμονή της απόφασης των εταιρειών».
«Οι προοιωνιζόμενες θετικές εξελίξεις, θα σημάνουν πολλαπλά οφέλη για τη Μεγαλόνησο. Η αξιοποίηση των αναπτυξιακών δυνατοτήτων και των φυσικών πόρων του νησιού, ιδίως στον ενεργειακό τομέα, είναι αποτέλεσμα μεθοδικής και σκληρής δουλειάς τα τελευταία 5 χρόνια από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, που έχει θέσει την Κρήτη στο επίκεντρο αναπτυξιακών πολιτικών και στόχων. Για να συνεχίσει, η χώρα μας να βαδίζει σε πορεία σταθερότητας και ανάπτυξης απαιτείται να στείλουμε ένα ηχηρό μήνυμα στην κάλπη των ευρωεκλογών της 9ης Ιουνίου» είπε , καταλήγοντας ότι «μια ισχυρή Ευρώπη, σημαίνει μια ισχυρή Ελλάδα και μια ισχυρή και ευημερούσα Κρήτη».
Ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης σε δηλώσεις του ανέφερε ότι ένα βασικό θέμα «είναι οι ενεργειακές κοινότητες όπως επίσης και ο ενεργειακός χώρος που πρέπει να πάρουμε για όλους τους ΤΟΕΒ του νησιού και να μπορούμε να κάνουμε τα έργα από τη στιγμή που έχουμε κάνει τις μελέτες». Με φόντο τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις σημείωσε ότι «είναι πολύ σημαντικές τόσο αυτή του μεγάλου καλωδίου του νησιού με την Αττική, όπως επίσης και το μικρό καλώδιο που ευτυχώς που υπάρχει γιατί θα είχαμε πρόβλημα για την ενεργειακή ασφάλεια του νησιού» και κατέληξε λέγοντας: «Επίσης να δούμε με τα αιολικά πάρκα τι γίνεται, αφουγκραζόμενοι τις τοπικές κοινωνίες. Υπάρχει μια πάρα πολύ καλή συνεργασία με την κυρία Σδούκου, θεωρώ ότι αυτά τα οποία θέσαμε, τα οποία είναι υπέρ των πολλών, θα μπορούν να ικανοποιηθούν. Θέλουμε να πάρει ο πολίτης της Κρήτης αυτά τα οποία δικαιούται».
Από την πλευρά του ο διοικητής του Ταμείου Ανάκαμψης Ορέστης Καβαλάκης ανέφερε: «Το Ταμείο Ανάκαμψης έχει ένα πολύ μεγάλο μερίδιο στη Κρήτη που φτάνει σε αρκετά δισ. Η Κρήτη πέρα από τα έργα οδικής ασφάλειας τα οποία ανέρχονται σε 40 εκατ. ευρώ, έχουμε το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ το οποίο είναι σε εξέλιξη, επίσης αρδευτικά έργα, έργα φραγμάτων, έργα ΣΔΙΤ, και είναι ένας από τους βασικούς λόγους που καλούμε να υπάρχει μεγάλη συμμετοχή στις ευρωεκλογές γιατί η συμμετοχή σε αυτές δείχνει πόσο σημαντικοί είναι οι ευρωπαϊκοί πόροι και πόσο σημαντικό είναι η τοπική κοινωνία και Αρχές, η περιφερειακή Αρχή, να μπορεί να αξιοποιεί αυτούς τους πολύ σημαντικούς πόρους όπως πολύ σωστά κάνει ο κ. Αρναουτάκης».
Επιπλέον, έχει προγραμματιστεί συνάντηση με τον δήμαρχο Μαλεβιζίου Μενέλαο Μποκέα και επίσκεψη στο εργοτάξιο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, στη Δαμάστα.
Το απόγευμα τα μέλη του κλιμακίου θα συμμετάσχουν σε διευρυμένη σύσκεψη, παρουσία εκπροσώπων των τοπικών και παραγωγικών φορέων της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου, που θα πραγματοποιηθεί στο Επιμελητήριο, ενώ αμέσως μετά θα παραστούν και σε διευρυμένη σύσκεψη στα γραφεία της ΔΕΕΠ Ηρακλείου, παρουσία στελεχών και φίλων του κόμματος, κατά την οποία θα συζητηθούν το διακύβευμα των ευρωεκλογών του Ιουνίου και ο συντονισμός του εκλογικού αγώνα ως την 9η Ιουνίου.
