Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε εκτενώς στις παραβιάσεις της συμφωνίας των Πρεσπών από τη νέα ηγεσία της Βόρειας Μακεδονίας υπενθυμίζοντας ότι η συμφωνία που υπέγραψαν οι δύο χώρες για την ονομασία είναι erga omnes (σ.σ. ισχύει έναντι όλων). «Αυτό δεν είναι διαπραγματεύσιμο για την Ελλάδα. Όταν αναφέρονται σε Μακεδονία μου προκαλεί ανησυχία. Πρόκειται για μια στάση η οποία δεν είναι εποικοδομητική και δεν συμβάλει στην ευρωπαϊκή πορεία της γειτονικής χώρας» σημείωσε με έμφαση ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ειδικότερα ο πρωθυπουργός σημείωσε: «Το πρόβλημα με τα Βαλκάνια είναι ότι πολύ συχνά το φάντασμα του εθνικισμού αναδύεται όταν κανείς δεν το περιμένει απαραίτητα. Επιτρέψτε μου να σας δώσω ένα παράδειγμα. Η Βόρεια Μακεδονία είναι μέλος του ΝΑΤΟ σήμερα γιατί η Ελλάδα ήρε το βέτο της μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών που υπεγράφη και επικυρώθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Έχουμε ξεκαθαρίσει ότι πρόκειται για μια διεθνή συμφωνία που υποχρεώνει τη χώρα. Το σεβαστήκαμε και το σέβομαι. Ένα από τα θεμελιώδη, αν όχι τα πιο θεμελιώδη δόγματα, πτυχές αυτής της συμφωνίας είχε να κάνει με το όνομα Βόρεια Μακεδονία που χρησιμοποιείται erga omnes.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε επίσης και στις εξελίξεις στα ελληνοτουρκικά με τη θετική ατζέντα που αποφάσισαν να προωθήσουν οι ηγεσίες των δύο χωρών.«Όταν ανέλαβα κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε τον επιθετικό αναθεωρητισμό της Τουρκίας ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και αφού υπογράμμισε ότι οι θεμελιώδεις θέσεις της Τουρκίας δεν έχουν αλλάξει σημείωσε ότι ότι έχουν γίνει μικρά θετικά βηματα όσον αφορά τις υπερπτήσεις και το μεταναστευτικό.
«Περάσαμε τρία χρόνια δύσκολες στιγμές με την Τουρκία. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, τα πράγματα έχουν βελτιωθεί σημαντικά και πρέπει να το αναγνωρίσουμε, ενώ ταυτόχρονα αναγνωρίζουμε ότι ορισμένες από τις θεμελιώδεις τουρκικές θέσεις όσον αφορά στην κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο δεν έχουν αλλάξει ριζικά. Αλλά το γεγονός ότι είχαμε δεκαέξι μήνες ησυχίας, όσον αφορά στο να μην έχουμε παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου, ότι συνεργαζόμαστε καλύτερα σε θέματα μετανάστευσης, ότι στην πραγματικότητα έχουμε κάνει μια συμφωνία που επιτρέπει στους Τούρκους πολίτες να ταξιδεύουν στην νησιά του Αιγαίου και να πάρουν τη βίζα τους πολύ γρήγορα, όλα αυτά είναι μερικά θετικά βήματα. Και σε μια εποχή που αντιμετωπίζουμε σημαντικές προκλήσεις εντός του ΝΑΤΟ, αυτό είναι κάτι που κινεί τη βελόνα προς μια θετική κατεύθυνση» είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Μητσοτάκης έκανε επίσης εκτενείς αναφορές για το Κυπριακό λέγοντας ότι πενήντα χρόνια μετά την τουρκική εισβολή και κατοχή το πρόβλημα παραμένει άλυτο. Είναι μια ευρωπαϊκή χώρα κατεχομενη σημείωσε ο πρωθυπουργός επισημαίνοντας την ανάγκη επίτευξης λύσης επί τη βάση των αποφάσεων των Ηνωμένων Εθνών.
Όσον αφορά στον πόλεμο στην Ουκρανία ο πρωθυπουργός είπε ότι νούμερο ένα προτεραιότητα είναι η συνέχιση της βοήθειας ενώ σημείωσε με έμφαση ότι δεν μπορεί να γίνει συζήτηση με ηττημένη την Ουκρανία.
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε επίσης στη συμμετοχή της Ελλάδας στην επιχείρηση «Ασπίδες» εναντίον των Χούτι στην Ερυθρά θάλασσα αλλά και στην ενεργειακή πολιτική που ακολούθησε η κυβέρνηση τα τελευταία πέντε χρόνια με την αύξηση των ΑΠΕ αλλά και τις έρευνες για τους υδρογονάνθρακες νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου και της Κρήτης.
Όσον αφορά την εσωτερική πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα σημείωσε ότι η κυβέρνησή της ΝΔ έχει ισχυρή πλειοψηφία στη Βουλή, έχει μπροστά της τρία χρόνια μέχρι τις επόμενες εκλογές και προωθεί μια σειρά μεταρρυθμίσεων και διαρθρωτικών αλλαγών που μπορεί να μην είναι δημοφιλείς αλλά είναι σημαντικές για την πορεία της χώρας.
Το πρόγραμμα του Κ. Μητσοτάκη στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ
Το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού στο περιθώριο της Συνόδου του ΝΑΤΟ ξεκινά με σημαντικές επαφές με παράγοντες της γερουσίας.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων, Μάικ Τζόνσον.
Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκε το εξαιρετικό των ελληνοαμερικανικών σχέσεων, το οποίο απολαμβάνει διακομματικής αναγνώρισης στις ΗΠΑ. Ακόμα, προσθέτουν ότι έγινε αναφορά στο ισχυρό αποτύπωμα της ελληνοαμερικανικής κοινότητας στην αμερικανική κοινωνία και στην προώθηση των ελληνοαμερικανικών σχέσεων. Συζήτησαν ακόμα την κατάσταση στη Μέση Ανατολή.
Στις 12 τα μεσάνυχτα, θα συμμετέχει στην επετειακή εκδήλωση για την 75η επέτειο ίδρυσης του ΝΑΤΟ.
Mετά την ολοκλήρωση των εργασιών της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ, ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στη Νέα Υόρκη, όπου την Παρασκευή θα έχει συνάντηση με τον γενικό γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες.
