Στην ολομέλεια της Βουλής μίλησε η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, με αφορμή τη συζήτηση, του νομοσχεδίου «Ενίσχυση των τουριστικών υποδομών και της τουριστικής εκπαίδευσης, επικαιροποίηση του πλαισίου άσκησης του επαγγέλματος των ξεναγών και των χρονομεριστικών μισθώσεων, ρυθμίσεις τουριστικών φορέων και άλλες διατάξεις για την ενίσχυση του τουρισμού».
«Η κυβέρνηση συνεχίζει στο δρόμο των μεταρρυθμίσεων με στόχο τη βιώσιμη και ποιοτική ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η κ. Κεφαλογιάννη ενημέρωσε την εθνική αντιπροσωπεία για τα θετικά μηνύματα και τις υψηλές διακρίσεις του ελληνικού τουρισμού. «Το 2023 η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση άγγιξε τα 33 εκατομμύρια ταξιδιώτες και περίπου τα 36 εκατομμύρια συνυπολογίζοντας και τους επιβάτες κρουαζιέρας. Αλλά και για το 2024, τα έως τώρα στοιχεία προμηνύουν μια ακόμη σημαντική επιτυχία για τον ελληνικό τουρισμό, δεδομένου ότι την περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν 22% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2023. Η ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε επίσης κατά 20%», είπε η υπουργός Τουρισμού, σημειώνοντας ότι τα στοιχεία αυτά είναι ενδεικτικά της αυξανόμενης προτίμησης των ταξιδιωτών για ελληνικούς προορισμούς, και μάλιστα κατά τους μήνες εκτός τουριστικής αιχμής. Είναι επίσης ενδεικτικά της εμπιστοσύνης που δείχνει στην Ελλάδα η παγκόσμια τουριστική αγορά.
Όλα αυτά δεν συνέβησαν χωρίς επίπονη, συλλογική προσπάθεια από όλους τους εμπλεκόμενους στον τουρισμό. Είναι επιτυχία που οφείλεται στην υψηλή τεχνογνωσία και τη μακρόχρονη επιχειρησιακή εμπειρία του κλάδου και στο εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό στη χώρα, είπε η κ. Κεφαλογιάννη και τόνισε ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως.
«Βρισκόμαστε ωστόσο, σε ένα σημείο στο οποίο είναι κομβικής σημασίας η διασφάλιση των προϋποθέσεων ώστε ο τουρισμός να αποφέρει μακροπρόθεσμα οφέλη για την εθνική οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες», είπε η υπουργός Τουρισμού και πρόσθεσε: «Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε σήμερα πολιτικές και δράσεις για τον ελληνικό τουρισμό των επόμενων δεκαετιών, με γνώμονα το μέτρο, την ισορροπία, με μέριμνα για την προστασία του φυσικού και του πολιτιστικού περιβάλλοντος και βεβαίως, με σεβασμό στον άνθρωπο και τις τοπικές κοινωνίες, με ξεκάθαρο όραμα και στόχο τη βιωσιμότητα, την ανθεκτικότητα και την ανταγωνιστικότητα των προορισμών και του τουριστικού προϊόντος».
Με στόχο την ποιοτική ανάπτυξη του τουρισμού, όπως ανέφερε, ανοίγει μια νέα σελίδα για τον ελληνικό τουρισμό και για την επίτευξη των στόχων γίνονται παρεμβάσεις στη νομοθεσία, όπου χρειάζεται, προωθούνται επενδύσεις σε υποδομές που θα στηρίξουν το νέο κύκλο τουριστικής ανάπτυξης, θα ενισχύσουν τη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος και θα συμβάλουν στη διάχυση των τουριστικών ροών και σε μεγαλύτερο μέρος της επικράτειας και σε μεγαλύτερη διάρκεια του έτους.
Κεντρικό στοιχείο αυτής της προσέγγισης, είπε η κ. Κεφαλογιάννη, είναι η βιώσιμη διαχείριση των προορισμών, και με τη συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών, στόχος είναι μια ανάπτυξη που θα διασφαλίζει ότι τα οφέλη από τον τουρισμό κατανέμονται δίκαια και αποτελεσματικά.
«Η στρατηγική του υπουργείου Τουρισμού περιλαμβάνει συγκεκριμένους και διακριτούς στόχους, τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, τη διαφοροποίηση και τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος, την ενίσχυση του ανθρώπινου κεφαλαίου του τουρισμού, μέσω της αναβάθμισης της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και την ενίσχυση της προώθησης και προβολής του ελληνικού τουριστικού προϊόντος», είπε η υπουργός Τουρισμού και εξήγησε ότι παράλληλα το υπουργείο έχει οριζόντια πολιτική για τη βελτίωση της προσβασιμότητας στην τουριστική δραστηριότητα, και σε αυτή τη στόχευση ανταποκρίνεται το νομοσχέδιο που συζητείται σήμερα στη Βουλή. Είναι νομοσχέδιο, όπως τόνισε, που προάγει και ενισχύει την αξία του ανθρώπινου δυναμικού του ελληνικού τουρισμού, που συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός σύγχρονου και πιο λειτουργικού επιχειρηματικού και επενδυτικού περιβάλλοντος, στη διαμόρφωση αναβαθμισμένου τουριστικού προϊόντος και προωθεί ένα νέο πρότυπο διακυβέρνησης, σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.
Επίσης σημειώσε: «H εντολή που έχουμε από τον ελληνικό λαό είναι να προχωρήσουμε σταθερά και τολμηρά σε ένα νέο κύκλο αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που δίνουν ανάσα και προοπτική στην αγορά, που διορθώνουν δυσλειτουργίες, που εκσυγχρονίζουν ακόμα περισσότερο το τουριστικό μας προϊόν. Μακριά από φοβικές και περιοριστικές λογικές άλλων δεκαετιών. Γιατί μόνο έτσι θα εξασφαλίσουμε ότι μπορούμε δυναμικά και ανταγωνιστικά, να μπούμε σε ένα νέο κύκλο μακροχρόνιο κύκλο τουριστικής ανάπτυξης. Σε ένα νέο κύκλο όπου κερδισμένη θα είναι η ελληνική οικονομία στο σύνολο της, αλλά πάνω από όλα κερδισμένοι θα είναι οι εργαζόμενοι στον τουρισμό. Με μεγαλύτερο εισόδημα, με καλύτερες θέσεις εργασίας».
Η κυρία Κεφαλογιάννη αναφέρθηκε στα πρόσφατα στοιχεία Ιανουαρίου – Απρίλιου που δείχνουν αύξηση σε τουριστική κίνηση και εισπράξεις 20% και 22% αντίστοιχα, σε σχέση με το 2023 το οποίο αποτελεί έτος – ορόσημο για τον τουρισμό και μάλιστα εκτός περιόδου αιχμής.
Και πρόσθεσε: «Βρισκόμαστε σήμερα σε ένα κομβικό σημείο στο οποίο είναι κρίσιμης σημασίας η διασφάλιση των προϋποθέσεων, ώστε ο τουρισμός να συνεχίσει και στο μέλλον να αποφέρει οφέλη για την εθνική οικονομία αλλά και τις τοπικές κοινωνίες. ‘Ο τουρισμός είναι ένας δυναμικός τομέας που δεν σταματά να αλλάζει, να εξελίσσεται και οφείλουμε να προσαρμοζόμαστε διαρκώς ώστε να πρωταγωνιστήσουμε και στο μέλλον»’.
Η υπουργός Τουρισμού υπογράμμισε ότι οι παρεμβάσεις του νομοσχεδίου αποτελούν όπως είπε, μια ολιστική προσέγγιση, η οποία στοχεύει σε έναν νέο κύκλο ποιοτικής ανάπτυξης του τουρισμού, και συγκεκριμένα:
– Προάγει και αναδεικνύει την αξία του ανθρώπινου δυναμικού του ελληνικού τουρισμού
– Συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός σύγχρονου και πιο λειτουργικού επιχειρηματικού και επενδυτικού περιβάλλοντος
– Διαμορφώνει ένα ουσιαστικά αναβαθμισμένο και πολυσύνθετο τουριστικό προϊόν
– Προωθεί ένα νέο πρότυπο διακυβέρνησης σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, ως προς τη διαχείριση και προώθηση των προορισμών μας.
Ειδικότερα στις διατάξεις του νομοσχεδίου μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται:
– Νέες ρυθμίσεις προσανατολισμένες στην εξυπηρέτηση του στόχου της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και ρυθμίζονται θέματα για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, και λειτουργία τουριστικών επιχειρήσεων και υποδομών.
– Διαμορφώνεται ένα ολοκληρωμένο και σύγχρονο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις ειδικές μορφές τουρισμού
-Εισάγεται ρύθμιση για Οργανωμένη Τουριστική Κατασκήνωση πολυτελούς διαβίωσης (glamping)
-Προβλέπεται η θεσμοθέτηση πλαισίου για ισόρροπη αύξηση των θέσεων ελλιμενισμού στους τουριστικούς λιμένες, πλέον των ήδη εγκεκριμένων.
– Θωρακίζεται το επάγγελμα του ξεναγού και ενσωματώνονται όλες οι προτάσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξεναγών (Π0.ΞΕΝ) για τον ορισμό του επαγγέλματος.
– Προσλαμβάνεται μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό στις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης. για πρώτη φορά μετά από δύο δεκαετίες, ενώ οι απόφοιτους των Ανωτέρων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης, θα εισάγονται χωρίς κατατακτήριες εξετάσεις, σε τμήματα τουριστικών σπουδών των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων
Ειδικά για το θέμα των Επιβατικών Ιδιωτικής Χρήσης (Ε.Ι.Χ) με οδηγό, η υπουργός Τουρισμού υπογράμμισε ότι η διατηρείται στο ακέραιο την υποχρεωτικότητα των ελέγχων, με βάση τις αυστηρές νόμιμες προδιαγραφές άσκησης του μεταφορικού έργου τους, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Αυτό που αποκλειστικά ρυθμίζεται, τόνισε η κα Κεφαλογιάννη, είναι ότι η τήρηση της νομιμότητας και η αυστηρότητα των ελέγχων θα εξαντλείται στον επαγγελματία και όχι στους πελάτες, όσον αφορά στην άσκηση του συγκεκριμένου μεταφορικού έργου.
Ολοκληρώνοντας την παρέμβασή της η κυρία Κεφαλογιάννη επεσήμανε ότι με τις παρεμβάσεις που έγιναν την περίοδο 2012 – 2014 στον ελληνικό τουρισμό, η Ελλάδα σήμερα, βρίσκεται στους δέκα κορυφαίους προορισμούς παγκοσμίως. Και κατέληξε:
«Το τολμήσαμε και το καταφέραμε. Σε αυτήν τη πορεία συνεχίζουμε και τώρα. Το υπουργείο Τουρισμού είναι εδώ, με τις πόρτες του ανοιχτές, για να ακούσει, να συνθέσει, να διαμορφώσει πολιτικές που υπηρετούν ένα σύγχρονο και ανταποδοτικό προς την ελληνική κοινωνία μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης. Πάντα για το καλό των πολλών».
