Ο τομεάρχης Διαφάνειας του ΣΥΡΙΖΑ, Παύλος Πολάκης, προχώρησε σε μια έντονη παρέμβαση κατά την διάρκεια της συζήτησης του προϋπολογισμού στη Βουλή, τονίζοντας την ανάγκη να ξαναγίνει δημόσια τράπεζα η Εθνική.
Ο κ. Πολάκης υποστήριξε ότι η κυβέρνηση έχει παραλάβει το 40% της Εθνικής Τράπεζας και έχει προχωρήσει σε πωλήσεις του 32%, με αποτέλεσμα σημαντικές οικονομικές ζημίες για το δημόσιο. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά:
- Στις 17 Νοεμβρίου 2023, πωλήθηκε το 18% των μετοχών με 1,66 δισ. ευρώ.
- Στις 7 Οκτωβρίου 2024, πωλήθηκε το 8,4% των μετοχών με 690 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτό συνθέτει συνολικά έσοδα 1,756 δισ. ευρώ από τις πωλήσεις μετοχών.
Ο Πολάκης υπογράμμισε ότι η ανακεφαλαιοποίηση της Εθνικής το 2014 κόστισε 9,75 δισ. ευρώ. Με τις πρόσφατες πωλήσεις και τη διαφορά στην τιμή των μετοχών, το δημόσιο έχει χάσει τουλάχιστον 8,5 δισ. ευρώ. Ζήτησε μάλιστα, γιατί να μην επιστραφεί το δημόσιο αυτό ποσό αντί να υποφέρει από τη χασούρα.
Ο βουλευτής πρότεινε τρεις τρόπους για να μπορέσει το δημόσιο να επαναγοράσει την Εθνική.
«Να σας πω τρεις τρόπους για να πάρουμε πίσω τη χασούρα. Να χρησιμοποιήσουμε ένα μέρος των πλεονασμάτων των επόμενων χρόνων, σαν τοποθέτηση, για επαναγορά μετοχών, με σκοπό κατ΄αρχήν να πάρουμε το 34% της αποτρεπτικής μειοψηφίας και προοδευτικά, μέσα σε μια πενταετία, να πάρουμε το 50%. Δεύτερον, εγγύηση στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για έκδοση ομολογιακού δανείου τεσσάρων με πέντε δισ. ευρώ, που να αγοράσουμε το πλειοψηφικό ποσοστό. Ποιος θα αρνηθεί να βάλει το ελληνικό δημόσιο, 4,5 με 5 δισ. ευρώ στην Τράπεζα και να την ξαναπάρει πίσω;
Γιατί θέλουμε να την πάρουμε πίσω; Γιατί θέλουμε να ενισχύσουμε τους μικρομεσαίους. Για να την λειτουργήσουμε ως εργαλείο της οικονομίας και όχι αυτό που κάνετε εσείς που σπρώχνετε τα λεφτά σε δέκα μεγάλους. Τρίτος τρόπος είναι άλλος υπολογισμός του αναβαλλόμενου φόρου, αντί για 30 χρόνια στα 60 χρόνια. Περισσεύουν 7,5 δισ., με αυτά διαπραγματευόμαστε την επαναγορά της τράπεζας», είπε ο κ. Πολάκης.
Ο βουλευτής επισήμανε ότι η διαφορά επιτοκίου καταθέσεων με το επιτόκιο χορηγήσεων είναι η μεγαλύτερη σε όλη την ΕΕ. «Που το λέει αυτό η ΕΕ; Που το λέει ο Ντράγκι που θα μας απαγορεύσει να παρέμβουμε, ως ελληνική κυβέρνηση, στα επιτόκια;», είπε ο τομεάρχης Διαφάνειας του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο Παύλος Πολάκης κατηγόρησε την κυβέρνηση για πολιτική που ενισχύει τους μεγάλους παίκτες. «Με την πολιτική σας φεύγουν 17 με 18 δισ. από τις τσέπες των απλών ανθρώπων και των μικρομεσαίων και καταλήγουν, τέσσερα δισ. στις τράπεζες, τρία δισ. στις εταιρείες ενέργειας, με τη ΔΕΗ να σέρνει τον χορό της κερδοσκοπίας, τρία δισ. στα διυλιστήρια και άλλα επτά με οκτώ δισ. στα σούπερ μάρκετ και τους χονδρεμπόρους. Αυτό κάνετε», είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
