Η Ελλάδα παρακολουθεί με ιδιαίτερη ανησυχία τις ραγδαίες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, μετά την πρόσφατη κλιμάκωση της έντασης μεταξύ Ισραήλ και Ιράν. Ο κίνδυνος για περαιτέρω αποσταθεροποίηση στην ευρύτερη περιοχή κρίνεται υπαρκτός και άμεσος, ωθώντας την Αθήνα σε πλήρη διπλωματική κινητοποίηση. Ο Υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, ανακοίνωσε από τις πρώτες κιόλας ώρες την άμεση ενεργοποίηση της Μονάδας Διαχείρισης Κρίσεων στο Υπουργείο Εξωτερικών. Η κίνηση αυτή υπογραμμίζει το πόσο σοβαρά εκλαμβάνει η ελληνική κυβέρνηση την κατάσταση, χαρακτηρίζοντάς την «ιδιαιτέρως κρίσιμη».
Σε μια σειρά επαφών με ομολόγους του στην ευρύτερη περιοχή, ο κ. Γεραπετρίτης τόνισε την ανάγκη για μεγάλη διεθνή κινητοποίηση και συντονισμό. «Νομίζω απαιτείται μια μεγάλη συμμαχία, έτσι ώστε να μπορέσουμε να αποφύγουμε την περαιτέρω κλιμάκωση. Αυτή την ώρα, όμως, επικρατεί πολύ μεγάλη ανησυχία για τις εξελίξεις στην περιοχή. Αποτελεί ένα εν δυνάμει ναρκοπέδιο και καλό είναι να μπορέσουμε όλοι μαζί, και πολυμερώς, μέσω διεθνών οργανισμών, και οι χώρες οι οποίες ασκούν ουσιαστική επιρροή να μπορέσουν να περιορίσουν τη ζημιά», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Έλληνας Υπουργός είχε επικοινωνία με τον Υπουργό Εξωτερικών της Ιορδανίας, εκφράζοντας από κοινού την ανησυχία τους και συμφωνώντας να συντονίσουν τις προσπάθειές τους για τη διατήρηση της σταθερότητας και της ασφάλειας. Το Υπουργείο Εξωτερικών επιβεβαίωσε με ανακοίνωσή του ότι «οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντική απειλή για την περιφερειακή και παγκόσμια σταθερότητα».
Στρατηγικές σχέσεις και ευαίσθητες ισορροπίες
Η Ελλάδα, ως εκλεγμένο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, βρίσκεται σε μια θέση όπου μπορεί να συμβάλει ενεργά στην αποκλιμάκωση. Ο κ. Γεραπετρίτης ξεκαθάρισε τη στρατηγική σχέση της Ελλάδας με το Ισραήλ, ενώ ταυτόχρονα υπογράμμισε τις άριστες σχέσεις που διατηρεί με όλες τις αραβικές χώρες της περιοχής. Οι τακτικές επικοινωνίες με τον Πρωθυπουργό της Παλαιστινιακής Αρχής και άλλους Άραβες αξιωματούχους αποτελούν απόδειξη αυτής της ισορροπημένης προσέγγισης. Ταυτόχρονα, η Αθήνα παραμένει σε επαγρύπνηση όσον αφορά το πυρηνικό πρόγραμμα της Τεχεράνης, το οποίο συνεχίζει να θεωρείται αποσταθεροποιητικός παράγοντας σε μια ήδη «εύθραυστη» περιοχή.
Η Ελλάδα μπροστά σε μια «ναρκοθετημένη» κατάσταση
Είναι πλέον σαφές ότι η νέα ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή προκαλεί βαθιά ανησυχία στην Ελλάδα. Η γεωπολιτική κατάσταση χαρακτηρίζεται ως «πολύ σύνθετη» και, όπως τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης, «αυτήν την περίοδο, τους τελευταίους 20 μήνες θα έλεγα, βιώνουμε την πιο δύσκολη και επισφαλή κατάσταση μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο». Η Αθήνα, ως σταθεροποιητικός παράγοντας στην Ανατολική Μεσόγειο, επιδιώκει να διαδραματίσει ρόλο στην αποφυγή περαιτέρω κλιμάκωσης και στην προώθηση της ειρήνης και της ασφάλειας σε μια περιοχή που μοιάζει όλο και περισσότερο με «ναρκοπέδιο». Η ελληνική διπλωματία θα συνεχίσει τις προσπάθειες για διεθνή συντονισμό, με στόχο την περιορισμό της ζημιάς και την αποτροπή μιας ευρύτερης ανάφλεξης.
