Η πρώτη δίκη που διενεργείται στο Μονομελές Εφετείο της Αθήνας, σχετικά με την παράνομη χορήγηση επιδοτήσεων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Η εισαγγελέας Καλλιόπη Νταγιάντα ζήτησε την ενοχή και των επτά κατηγορουμένων, αντιμετωπίζοντας πλημμεληματικές κατηγορίες. Περαιτέρω, ζήτησε να εξαχθούν και αντίγραφα της δικογραφίας για την διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Οι τρεις από τους επτά κατηγορούμενους έλαβαν επιδοτήσεις από τον ΟΠΕΚΕΠΕ την περίοδο 2019-2020. Όπως τόνισε η εισαγγελέας, οι τρεις από τους επτά κατηγορουμένους, υπέβαλαν αιτήσεις προκειμένου να λάβουν κοινοτικές ενισχύσεις. Η πρώτη αίτηση ήταν περίπου 35 χιλιάδες ευρώ, η δεύτερη ανερχόταν στα 45 χιλιάδες ευρώ περίπου και η τρίτη στις 97 χιλιάδες ευρώ περίπου. Οι τρεις κατηγορούμενοι έχουν επιστρέψει τα ποσά που έλαβαν ως μισθωτές εκτάσεων στις περιοχές της Καστοριάς, Κοζάνης και της Φλώρινας. Να σημειώσουμε ότι αυτά τα ποσά που έλαβαν για το έτος 2019 μέρος αφορούσαν ενίσχυση για νεαρούς γεωργούς.
Στο σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ αυτά που είχαν καταχωρηθεί ανέφεραν ότι δεν υπήρχε κανένα θέμα και τα αγροτεμάχια ήταν στη διάθεση των κατηγορουμένων. Βέβαια, δε αναγραφόταν πουθενά το όνομα του ελεγκτή! Ο άνθρωπος που φέρεται να ήταν ιδιοκτήτης και παραχώρησε με διαθήκη τα αγροτεμάχια στους τρεις κληρονόμους (οι οποίοι επίσης δικάζονται ενώπιον του Μονομελούς Εφετείου) στις δηλώσεις του Ε9, για την περίοδο 2009-2015, είχε δηλώσει ακίνητα μόνο στην περιοχή της Λάρισας.
Η εισαγγελέας αναφερόμενη στο νομικό πλαίσιο της χορήγησης των επιδοτήσεων, είπε ότι σύμφωνα με το άρθρο 4 κανονισμού 1307/2013 δίνεται ο ορισμός του «γεωργού» και τονίζεται ότι ασκεί γεωργική δραστηριότητα, η οποία είναι η διατήρηση μίας γεωργικής έκτασης σε κατάσταση κατάλληλη να την καθιστά κατάλληλη για βοσκή: «Δεν χορηγείται άμεση ενίσχυση σε πρόσωπα που οι εκτάσεις είναι κατάλληλες για βοσκή και τα οποία δεν ασκούν γεωργιακή δραστηριότητα.
Τα κράτη-μέλη θα πρέπει να απαιτούν να αναλαμβάνει γεωργός, τουλάχιστον μία ετήσια γεωργική δραστηριότητα ή μία φορά κάθε δύο έτη όπου αυτό επιβάλλεται για περιβαλλοντικούς λόγους. Δε χορηγείται ενίσχυση σε άτομα που δεν ασκούν την ελάχιστη γεωργική δραστηριότητα. Προκύπτει με σαφήνεια κατά την άποψη μου ότι οι κοινοτικές ενισχύεις καταβάλλονται σε γεωργούς, με δύο κριτήρια. Πρώτο κριτήριο το φυσικό πρόσωπο να κατέχει εκμεταλλεύσιμη έκταση και το δεύτερο η άσκηση γεωργικής δραστηριότητας».
«Είχε τη βούληση ο κοινοτικός νομοθέτης, να αποκλείσει την καταβολή ενισχύσεων σε πρόσωπα που διατηρούσαν τέτοιες εκτάσεις αλλά δεν τις εκμεταλλεύονταν» είπε η εισαγγελέας στην αγόρευσής της.
Συνέχισε, λέγοντας ότι «Σκοπός της ένωσης είναι η στήριξη των πραγματικών γεωργών, για την ενίσχυση του εισοδήματος τους» είπε η εισαγγελέας. «Αφού δεν προέβησαν σε καμία δραστηριότητα οι τρεις κατηγορούμενοι, δεν ήταν δικαιούχοι κοινοτικών ενισχύσεων. Ο ισχυρισμός περί πραγματικής πλάνης περί του ιδιοκτησιακού καθεστώς των εκτάσεων, ουδεμία επιρροή ασκεί καθώς δεν αναιρεί τις προϋποθέσεις που έθετε η ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία. Να απορριφθεί ως αβάσιμος».
«Αφού γνώριζαν ότι δεν ήταν όταν δικαιούχοι υπέβαλαν αιτήσεις, δηλώνοντες ψευδώς ότι ήταν νέοι αγρότες ενώ δεν ήταν, προκειμένου να λάβουν τις κοινοτικές ενισχύσεις» είπε η εισαγγελέας, προσθέτοντας ότι όλοι γνώριζαν την προϋπόθεση της γεωργικής δραστηριότητας για να λάβουν τις ενισχύσεις. «Ο μέσος συνετός πολίτης, αντιλαμβάνεται πως αντίκειται στη λογική η λήψη ενισχύσεων με τη σύναψη μόνο μισθωτηρίων» πρόσθεσε η εισαγγελέας.
ΟΠΕΚΕΠΕ: Τι αδικεί στην πράξη τους πραγματικούς γεωργούς
«Αυτή η στρεβλή θεώρηση για τη λήψη των ενισχύσεων μόνο με μισθωτήριο, αδικεί στην πράξη τους πραγματικούς γεωργούς οι οποίοι βλέπουν να μειώνονται οι ενισχύσεις που δικαιούνται. Αποδεικνύεται ότι τέλεσαν το αδίκημα της απάτης κατά εξακολούθηση ενώ ο δεύτερος έχει τελέσει και το αδίκημα της χρήσης πλαστών εγγράφων κατ´ εξακολούθηση» είπε η εισαγγελέας.
Η κ. Νταγιάντα ζήτησε την ενοχή και των τριών φερόμενων ιδιοκτητών των εκτάσεων, λέγοντας πως αποδείχθηκε ότι οι επίμαχες εκτάσεις είναι δασικές και δημόσιες: «Η μη αναγραφή των επίμαχων αγροτεμάχιων στις δηλώσεις του Γ.Κ. (Σ.Σ αποθανόντα), ήταν γνωστή στους κατηγορούμενους».
«Ο πρώτος και δεύτερος κατέβαλαν το μίσθωμα του έτος 2019-2020, πολύ αργότερα το 2021» είπε η εισαγγελέας.
«Ενώ γνώριζαν ότι δεν είναι κύριοι των εκτάσεων τις επιμίσθωσαν» ανέφερε, επίσης, η εισαγγελέας, προσθέτοντας ότι για αυτό το λόγο το μίσθωμα ήταν ευτελές.
Περαιτέρω διερεύνηση ποινικών ευθυνών για τα στελέχη του ΟΠΕΚΕΠΕ
Η εισαγγελέας ζήτησε και την περαιτέρω διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών στην υπόθεση από στελέχη του ΟΠΕΚΕΠΕ, εννοώντας το ενδεχόμενο τέλεσης του αδικήματος της κακουργηματικής συνέργειας σε απάτη για τους υπαλλήλους του ΟΠΕΚΕΠΕ, που διενήργησαν τον διοικητικό έλεγχο και αποφάνθηκαν ότι όλα καλώς.
Επίσης, ζήτησε την εξαγωγή αντιγράφων της δικογραφίας για να αποσταλούν στον Ευρωπαίο εισαγγελέα, προκειμένου να διευρυνθεί το ενδεχόμενο τέλεσης της απιστίας από τα στελέχη του ΟΠΕΚΕΠΕ, το ενδεχόμενο τέλεσης απάτης από όλους τους Έλληνες πολίτες που έλαβαν ενίσχυση από εθνικό απόθεμα και το ενδεχόμενο πλαστογραφίας.
