Στην «πρώτη γραμμή» για τον επαναπατρισμό Ελλήνων από Ευρώπη και ΗΠΑ η Κεραμέως, σύμφωνα με το δημοσίευμα των Financial Times (21/7), που φέρνει στο προσκήνιο την πρωτοβουλία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για την επιστροφή Ελλήνων του εξωτερικού. Η προσπάθεια στοχεύει στην αξιοποίηση των προσόντων και της εμπειρίας που απέκτησαν στο εξωτερικό, με σκοπό την ενίσχυση και ανασυγκρότηση της ελληνικής αγοράς εργασίας.
Περιοδεία Κεραμέως στην Ευρώπη για τον επαναπατρισμό Ελλήνων
Όπως επισημαίνεται σε δημοσίευμα των Financial Times, με τίτλο «Ελληνικές επιχειρήσεις περιοδεύουν στην Ευρώπη για να προσελκύσουν πίσω εξειδικευμένους Έλληνες εργαζόμενους» (Greek companies tour Europe to lure back skilled nationals), η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, ηγείται αποστολών σε ευρωπαϊκές πόλεις ,μεταξύ αυτών το Λονδίνο και το Άμστερνταμ– στέλνοντας το μήνυμα ότι η Ελλάδα έχει αλλάξει και πλέον προσφέρει ουσιαστικές ευκαιρίες στους ανθρώπους της.
«Στην αρχή το κλίμα είναι αρνητικό. Οι Έλληνες που έφυγαν μάς βλέπουν ως εκπροσώπους της χώρας που τους ανάγκασε να φύγουν. Η πρόκληση είναι μεγαλύτερη: να δείξουμε ότι η σημερινή Ελλάδα δεν έχει σχέση με την Ελλάδα του 2010 ή του 2012», δηλώνει χαρακτηριστικά η υπουργός, τονίζοντας την ανάγκη ανατροπής της δυσπιστίας.
Σύμφωνα με τους Financial Times, περισσότεροι από 600.000 Έλληνες, κυρίως νέοι και υψηλής κατάρτισης, εγκατέλειψαν τη χώρα μεταξύ 2010 και 2021 λόγω της οικονομικής κρίσης. Πρόκειται, όπως σημειώνεται, για τη μεγαλύτερη έξοδο εργατικού δυναμικού από ανεπτυγμένη χώρα σε καιρό ειρήνης.
Ενδείξεις αντιστροφής και νέα κίνητρα επιστροφής
Παρά τη μαζική φυγή, υπάρχουν πλέον ενδείξεις αντιστροφής του φαινομένου. Για πρώτη φορά από το 2009, οι επιστροφές ξεπέρασαν τις αποχωρήσεις, με το 60% των επαναπατρισθέντων να ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 20-44 ετών.
Το άρθρο παραθέτει τα κίνητρα που προσφέρει η ελληνική κυβέρνηση για τον επαναπατρισμό, όπως η μείωση του φόρου εισοδήματος κατά 50% για επτά χρόνια σε όσους έχουν εργαστεί τουλάχιστον πέντε χρόνια στο εξωτερικό. Από το 2020, περίπου 6.000 Έλληνες έχουν επωφεληθεί από το μέτρο. Ωστόσο, κυβερνητικά στελέχη υπογραμμίζουν ότι η βελτιωμένη εικόνα της χώρας είναι εξίσου σημαντική με τα οικονομικά κίνητρα.
Στο δημοσίευμα γίνεται επίσης αναφορά στις δράσεις «Rebrain Greece» του Υπουργείου Εργασίας, όπου ελληνικές και διεθνείς επιχειρήσεις συμμετέχουν με στόχο την άμεση πρόσληψη εξειδικευμένων εργαζομένων.
Τέλος, παρουσιάζονται ευρήματα σχετικής έρευνας, σύμφωνα με τα οποία το συναισθηματικό στοιχείο αποτελεί βασικό παράγοντα επιστροφής: πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες επικαλούνται οικογενειακούς λόγους, ενώ το 32% δηλώνει ότι του λείπει το ελληνικό κλίμα.
