Σε μια κρίσιμη συγκυρία για την Ουκρανία, ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε τηλεφωνική επαφή με τον Ουκρανό πρόεδρο Βολοντίμιρ Ζελένσκι, με επίκεντρο την αεροπορική άμυνα της χώρας και τη μεταπολεμική ανάκαμψη.
Στην επικοινωνία, σύμφωνα με την ανάρτηση του κ. Ζελένσκι στην πλατφόρμα Χ (πρώην Twitter), συζητήθηκε εκτενώς η ανάγκη ενίσχυσης της αντιαεροπορικής προστασίας της Ουκρανίας, την ώρα που η Ρωσία κλιμακώνει τις επιθέσεις, καθώς και η συμβολή της Ελλάδας στην ανοικοδόμηση υποδομών, με επίκεντρο το λιμάνι της Οδησσού.
Στήριξη στην αεράμυνα – Σχέδιο για αγορά αμερικανικών όπλων με ΝΑΤΟϊκή στήριξη
Ο Ζελένσκι, στην ανάρτησή του, υπογράμμισε την κρισιμότητα της ενίσχυσης της αεροπορικής άμυνας απέναντι στις συνεχιζόμενες ρωσικές επιθέσεις, τονίζοντας ότι η συνεργασία με κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ για την απόκτηση αμερικανικών όπλων είναι σε εξέλιξη.
Ο ίδιος ανέφερε:
«Συζητήσαμε την ενίσχυση των δυνατοτήτων της αεροπορικής άμυνάς μας. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό τώρα, καθώς η Ρωσία συνεχίζει να πραγματοποιεί όλο και πιο βίαιες επιθέσεις κατά της Ουκρανίας.»
Στο πλαίσιο αυτό, η συμβολή της Ελλάδας, όπως σημειώνει, μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την αμυντική ικανότητα της χώρας του.
Ελληνική πρόταση για την Οδησσό και τους διαδρόμους logistics στη ΝΑ Ευρώπη
Ένα από τα βασικά σημεία της συνομιλίας ήταν η πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη για τη συμμετοχή της Ελλάδας στην ανάκαμψη της Ουκρανίας με έμφαση στην αποκατάσταση των λιμενικών υποδομών της Οδησσού. Παράλληλα, στο τραπέζι έπεσε και η ανάπτυξη μεταφορικών διαδρόμων και υποδομών logistics στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Ο πρόεδρος της Ουκρανίας έκανε λόγο για μια ρεαλιστική και εποικοδομητική πρόταση, ανακοινώνοντας ότι οι ομάδες των δύο χωρών θα εργαστούν για την υλοποίησή της, δείχνοντας πως η Ελλάδα ενδέχεται να έχει ενισχυμένο ρόλο στην μεταπολεμική ανασυγκρότηση.
Ζελένσκι: Ευγνωμοσύνη προς την Ελλάδα – «Έτοιμοι να κάνουμε περισσότερα»
Ο Ουκρανός πρόεδρος δεν έκρυψε την ικανοποίησή του για τη στάση της Ελλάδας.
«Είμαι ευγνώμων για την αποφασιστική υποστήριξη προς την Ουκρανία και την προθυμία να κάνουμε ακόμη περισσότερα», έγραψε χαρακτηριστικά.
Η συνομιλία καταγράφεται σε μια περίοδο όπου η Ουκρανία επιδιώκει ενίσχυση συμμαχιών και συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την ανοικοδόμηση, πέραν της στρατιωτικής στήριξης. Η ελληνική συμμετοχή, ιδίως στο σκέλος των λιμενικών έργων, θεωρείται πολιτικά συμβολική αλλά και στρατηγικά κρίσιμη για την πρόσβαση της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα.
