Μετά από 72 χρόνια συνεχούς λειτουργίας στους δρόμους της πρωτεύουσας, τα τρόλεϊ της Αθήνας και του Πειραιά ετοιμάζονται να αποσυρθούν οριστικά. Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ανακοίνωσε ότι η σταδιακή κατάργηση θα ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο του 2024 και θα ολοκληρωθεί το 2027, σηματοδοτώντας το τέλος μιας ολόκληρης εποχής για το αθηναϊκό τοπίο.
Γιατί αποσύρονται τα τρόλεϊ
Σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη, η τεχνολογική εξέλιξη καθιστά το παλιό σύστημα λιγότερο χρήσιμο και οικονομικά ασύμφορο.
-
Η ηλεκτροκίνηση χωρίς καλώδια επελαύνει, με νέα ηλεκτρικά λεωφορεία να καλύπτουν τις ανάγκες.
-
Το κόστος λειτουργίας των τρόλεϊ είναι σχεδόν διπλάσιο από εκείνο των λεωφορείων.
-
Όπως τόνισε ο υπουργός: «Αντί για δύο τρόλεϊ μπορούμε να αγοράσουμε τρία λεωφορεία και να αυξήσουμε τη συχνότητα των δρομολογίων».
Το σχέδιο προβλέπει δύο φάσεις:
-
Αποξήλωση των εναέριων καλωδίων από το κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά, με εκκίνηση τον Σεπτέμβριο.
-
Ολική κατάργηση του μέσου έως το 2027, με σταδιακή απόσυρση των παλαιών οχημάτων.
Για ένα μικρό μεταβατικό διάστημα θα παραμείνουν σε κυκλοφορία περίπου 100 πιο σύγχρονα τρόλεϊ.
Τι θα γίνει με τους οδηγούς
Ένα από τα κρίσιμα ζητήματα είναι το εργασιακό μέλλον των οδηγών. Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών διαβεβαίωσε ότι «κανείς δεν πρόκειται να χάσει τη δουλειά του».
Οι περίπου 1.200 εργαζόμενοι στα τρόλεϊ θα απορροφηθούν από τον ΟΣΥ και θα μεταφερθούν στα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, εξασφαλίζοντας τη συνέχιση της απασχόλησής τους.
«Όσοι σήμερα υπηρετούν στα τρόλεϊ, θα μεταφερθούν στα λεωφορεία. Δεν έχουν κάτι να ανησυχούν», ξεκαθάρισε ο κ. Κυρανάκης.
Το τέλος μιας εποχής
Τα τρόλεϊ εμφανίστηκαν στους δρόμους της Αθήνας στις αρχές της δεκαετίας του ’50, αντικαθιστώντας τα τραμ, οι γραμμές των οποίων ξηλώθηκαν για να δώσουν χώρο στο νέο μέσο.
Για περισσότερες από επτά δεκαετίες αποτέλεσαν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής της πόλης, με τον χαρακτηριστικό ήχο του ηλεκτροκινητήρα, το σφύριγμα από τον παντογράφο και τη γνώριμη εικόνα του κίτρινου –και πιο πρόσφατα μπλε– οχήματος.
Με την οριστική τους απόσυρση, η Αθήνα θα αποχαιρετήσει όχι μόνο ένα μέσο μεταφοράς, αλλά και ένα κομμάτι της αστικής της ταυτότητας. Ωστόσο, η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι η νέα εποχή ηλεκτροκίνησης θα προσφέρει πιο αξιόπιστες, συχνές και οικονομικές μετακινήσεις, ενώ θα απελευθερωθεί ο «ουρανός» της πόλης από τα εναέρια καλώδια.
Ένα κομμάτι μνήμης που φεύγει
Όπως κάποτε τα τραμ έδωσαν τη θέση τους στα τρόλεϊ, έτσι τώρα και τα τρόλεϊ παραχωρούν τη σκυτάλη στα ηλεκτρικά λεωφορεία. Για πολλούς Αθηναίους, οι χαρακτηριστικοί ήχοι και εικόνες των τρόλεϊ είναι δεμένοι με αναμνήσεις καθημερινότητας, σχολικών χρόνων και βραδινών επιστροφών. Η απόσυρσή τους δεν σηματοδοτεί απλώς μια αλλαγή στα μέσα μεταφοράς, αλλά και το τέλος μιας ολόκληρης εποχής στην ιστορία της πόλης.
