Η κόντρα ανάμεσα στον Δήμαρχο Αθηναίων, Χάρη Δούκα, και την Kυβέρνηση κορυφώνεται, μετά την απόφαση τριών υπουργείων να «μπλοκάρουν» τις παρεμβάσεις που ανακοίνωσε ο Δήμος για τη Βασιλίσσης Όλγας. Με κοινό δελτίο Τύπου, τα υπουργεία Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Πολιτισμού και Υποδομών & Μεταφορών ξεκαθαρίζουν ότι καμία αλλαγή δεν μπορεί να ισχύσει χωρίς νέες εγκρίσεις από τις αρμόδιες αρχές.
Νέο μέτωπο άνοιξε ανάμεσα στην κυβέρνηση και τον Δήμαρχο Αθηναίων Χάρη Δούκα, μετά τις ανακοινώσεις του για αλλαγές στη λειτουργία της οδού Βασιλίσσης Όλγας. Με κοινή τους ανακοίνωση, τα υπουργεία Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Πολιτισμού και Υποδομών & Μεταφορών ξεκαθάρισαν ότι οι αποφάσεις που παρουσίασε ο Δήμος «δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα» και ότι «κάθε τροποποίηση απαιτεί νέες εγκρίσεις».
Τα επιχειρήματα των τριών υπουργείων
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η Βασιλίσσης Όλγας βρίσκεται εντός κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου, όπου κατά την ανάπλαση έχουν αποκαλυφθεί και αναδεικνύονται σημαντικές αρχαιότητες. Για τον λόγο αυτό, επισημαίνεται ότι οποιαδήποτε αλλαγή πρέπει να λάβει νέες εγκρίσεις από:
-
το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής (ΚΣΑ),
-
το Υπουργείο Πολιτισμού,
-
την «Ανάπλαση ΑΕ»,
-
καθώς και τον ΟΑΣΑ, καθώς από το σημείο διέρχεται το Τραμ.
Επιπλέον, η νομιμότητα κάθε τροποποίησης θα εξεταστεί από τις Τεχνικές Υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής.
Οι εγκρίσεις που έχουν ήδη δοθεί
Η υφιστάμενη ανάπλαση έχει λάβει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις:
-
Απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής (2021).
-
Απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού.
-
Έγκριση της Ανάπλασης ΑΕ, που εποπτεύεται από τα συναρμόδια Υπουργεία και χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους.
Με βάση αυτές τις εγκρίσεις, το έργο προχωρά και οποιαδήποτε αλλαγή από τον Δήμο θεωρείται, όπως τονίζουν τα υπουργεία, «ανυπόστατη» χωρίς νέες διαδικασίες.
Το διακύβευμα
Η κόντρα αναδεικνύει το διαχρονικό ζήτημα της συνύπαρξης δημοτικών πρωτοβουλιών και κρατικού θεσμικού πλαισίου, ειδικά όταν πρόκειται για έργα σε χώρους ιδιαίτερης σημασίας όπως η Βασιλίσσης Όλγας.
Από τη μία, ο Δήμος επιδιώκει ευελιξία στις παρεμβάσεις του. Από την άλλη, η κυβέρνηση υπογραμμίζει ότι σε έναν αρχαιολογικό χώρο τέτοιου βεληνεκούς απαιτείται αυστηρή τήρηση των νόμιμων διαδικασιών.
Το δελτίο Τύπου των τριών υπουργείων
Το δελτίο Τύπου των τριών υπουργείων βάζει «φρένο» στις εξαγγελίες του Δήμου Αθηναίων για τη Βασιλίσσης Όλγας, ξεκαθαρίζοντας ότι κάθε αλλαγή στον εγκεκριμένο τρόπο λειτουργίας της οδού απαιτεί νέες εγκρίσεις.
Όπως τονίζεται, ο δρόμος βρίσκεται εντός κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου, όπου έχουν ήδη αποκαλυφθεί σημαντικά ευρήματα, ενώ η ανάπλαση που υλοποιείται έχει λάβει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις από το ΚΑΣ και τα αρμόδια υπουργεία.
Παράλληλα, λόγω της διέλευσης του Τραμ, απαιτείται και η σύμφωνη γνώμη του ΟΑΣΑ, με τις τελικές αποφάσεις να ελέγχονται από τις Τεχνικές Υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής. Συνεπώς, όπως σημειώνεται, οι πρωτοβουλίες του Δήμου «δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα» χωρίς την τήρηση του θεσμικού πλαισίου.
