Δεν θα υπάρξει συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν στην Κοπεγχάγη: Τι λένε κυβερνητικές πηγές για τα ελληνοτουρκικά

27
Σεπτέμβριος
2025

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Απομακρύνεται το ενδεχόμενο συνάντησης μεταξύ του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Ταγίπ Ερντογάν στην Κοπεγχάγη, καθώς –σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές– ο Τούρκος πρόεδρος δεν φαίνεται να ταξιδεύει στη δανική πρωτεύουσα για τη Σύνοδο της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Κοινότητας. Η Αθήνα, πάντως, διατηρεί ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας, στέλνοντας παράλληλα σαφή μηνύματα για τα ελληνοτουρκικά και τη στρατηγική ενίσχυση της χώρας.

Γιατί δεν θα γίνει η συνάντηση

Όπως τονίζεται από την ελληνική πλευρά, «υπήρχε πραγματικός λόγος» για την ακύρωση της συνάντησης, σημειώνοντας ότι τέτοιες αλλαγές είναι συχνές σε διεθνείς διοργανώσεις. Αντίστοιχα, ακυρώθηκε και προγραμματισμένη συνάντηση με την πρωθυπουργό της Ιταλίας, Τζόρτζια Μελόνι. Παράλληλα, διευκρινίστηκε ότι στη δεξίωση του Αμερικανού προέδρου δεν υπήρξε καμία συνάντηση με τον Τούρκο πρόεδρο.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην τοποθέτηση Μητσοτάκη από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, όπου για πρώτη φορά τέθηκε ανοικτά το ζήτημα του casus belli: «Δεν μπορείς να θες να μπεις στο SAFE και να διατηρείς την απειλή πολέμου απέναντι σε μια χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Σχέσεις με τις ΗΠΑ και τον Ντόναλντ Τραμπ

Σε ό,τι αφορά τις ελληνοαμερικανικές σχέσεις, κυβερνητικές πηγές σημειώνουν ότι «υπάρχει καλή επικοινωνία με τον Ντόναλντ Τραμπ και δεν θα αργήσουμε πολύ να τα πούμε ξανά». Για τη συνάντηση με την Κίμπερλι Γκιλφόιλ, υπογραμμίζεται ότι «ήταν μια συνάντηση γνωριμίας και φάνηκε να γνωρίζει καλά τα ζητήματα της περιοχής».

Το καλώδιο με την Κύπρο και το ζήτημα της Λιβύης

Αναφορικά με την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, η Αθήνα κρατά χαμηλούς τόνους, τονίζοντας ότι θα υπάρξει ενημέρωση «όταν ο καιρός είναι κατάλληλος». Ωστόσο, επισημαίνεται πως υπήρξε ξεκάθαρη τοποθέτηση του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας και ότι το ενδιαφέρον παραμένει ενεργό.

Κατά τη συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ συζητήθηκε επίσης η πολιτική διαδικασία στη Λιβύη. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ξεκίνησαν τεχνικές συζητήσεις για οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας. «Είμαστε καταδικασμένοι από τη γεωγραφία να συζητούμε με τη Λιβύη, έχουμε αντικείμενες ακτές. Η Τουρκία δεν έχει κανένα λόγο στη συζήτηση αυτή», τονίζει η ελληνική πλευρά.

Εξοπλιστικά και F-35

Η κυβέρνηση υπογραμμίζει ότι δεν ανησυχεί για την πιθανότητα συμμετοχής της Τουρκίας στο πρόγραμμα των F-35, στο οποίο η Ελλάδα έχει ήδη εισέλθει. Υπενθυμίζεται ότι το 2019 η Τουρκία είχε παραγγείλει 100 F-35, ενώ η Ελλάδα δεν διέθετε ούτε αναβαθμισμένα F-16 ούτε Rafale.

Σήμερα η εικόνα είναι διαφορετική:

  • 42 αναβαθμισμένα F-16 σε έκδοση Viper (από τα 82 που θα ολοκληρωθούν την επόμενη διετία),

  • 24 Rafale,

  • συμμετοχή στο πρόγραμμα των F-35.

«Ενισχύουμε και θωρακίζουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις ώστε να διαθέτουμε σημαντικό ποιοτικό πλεονέκτημα. Αυτά που πρέπει να γίνουν για την ασφάλεια της χώρας, γίνονται», τονίζουν κυβερνητικές πηγές.

Συμπέρασμα

Η ακύρωση της συνάντησης Μητσοτάκη – Ερντογάν στην Κοπεγχάγη δεν αλλάζει τον στρατηγικό σχεδιασμό της Αθήνας. Η ελληνική κυβέρνηση επιδιώκει διατήρηση ανοιχτών διαύλων επικοινωνίας, χωρίς καμία υποχώρηση από τα κυριαρχικά δικαιώματα. Παράλληλα, προβάλλει το αυξημένο γεωστρατηγικό βάρος της χώρας μέσα από τις σχέσεις με ΗΠΑ, Κύπρο, Λιβύη και την ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων, στέλνοντας σαφές μήνυμα για τον ρόλο της Ελλάδας ως σταθερού και αξιόπιστου εταίρου στην περιοχή.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Στενά του Ορμούζ: Το Ιράν επιμένει στο δικαίωμά του να ελέγχει την ναυσιπλοΐα

Το Ιράν επανέλαβε ότι έχει δικαιώματα στον έλεγχο της…

Ακραίος καύσωνας στην Ευρώπη με δεκάδες νεκρούς

Υγειονομικές αρχές σε όλη την Ευρώπη παρέμειναν σε υψηλό…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ