Σαφές μήνυμα προς την Άγκυρα έστειλε ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης, την επομένη της συνάντησης του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν,
ξεκαθαρίζοντας ότι η Ελλάδα προσέρχεται στον διάλογο με σταθερή γραμμή: τα ανοιχτά ζητήματα επιλύονται αποκλειστικά με βάση το Διεθνές Δίκαιο, ενώ θέματα κυριαρχίας δεν τίθενται σε καμία συζήτηση.
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο επικεφαλής της ελληνικής διπλωματίας ενέταξε το τετ α τετ των δύο ηγετών σε έναν ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό, που, όπως είπε, στοχεύει στη διατήρηση δομημένων διαύλων επικοινωνίας και στην αποτροπή νέων κρίσεων.
Σταθερός διάλογος χωρίς αυταπάτες.Ο Γιώργος Γεραπετρίτης αναγνώρισε ότι τα «ακανθώδη» ζητήματα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις παραμένουν, επισημαίνοντας ωστόσο πως δεν υπάρχει καμία προσδοκία ότι θα εξαφανιστούν από τη μια ημέρα στην άλλη. Αντίθετα, όπως τόνισε, η Ελλάδα επιδιώκει μια κανονική σχέση με τη γειτονική χώρα, λαμβάνοντας υπόψη τη γεωγραφική πραγματικότητα και το ρευστό γεωπολιτικό περιβάλλον.
Στο πλαίσιο αυτό, ανέφερε ότι η ατζέντα περιλαμβάνει το εμπόριο και το μεταναστευτικό, πεδία στα οποία διαφαίνεται, όπως είπε, μια συγκρατημένη αισιοδοξία για αποφυγή εντάσεων και καλύτερο συντονισμό.
Μοναδική διαφορά η οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στο ζήτημα της υφαλοκρηπίδας και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Ο υπουργός επανέλαβε ότι η ελληνική θέση αναγνωρίζει ως μοναδική διαφορά προς συζήτηση την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών.
«Κάθε συζήτηση πρέπει να βασίζεται στο Διεθνές Δίκαιο και ειδικότερα στο Δίκαιο της Θάλασσας», υπογράμμισε, διευκρινίζοντας ότι ζητήματα εθνικής κυριαρχίας δεν περιλαμβάνονται στον διάλογο.
Παράλληλα, σημείωσε ότι η τουρκική πλευρά προσέρχεται με θεσμικό τρόπο στη διαδικασία, κάτι που, κατά τον ίδιο, αποτελεί θετικό στοιχείο για τη συνέχιση της συζήτησης.
«Οι παραβιάσεις είχαν φτάσει 30 την ημέρα»
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης στάθηκε ιδιαίτερα στη μείωση των εντάσεων στο Αιγαίο, υποστηρίζοντας ότι οι παραβιάσεις έχουν σχεδόν μηδενιστεί.
«Οι παραβιάσεις τα προηγούμενα χρόνια έφταναν 30 την ημέρα, με τον κίνδυνο θερμού επεισοδίου ανά πάσα στιγμή να είναι ορατός», ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι σήμερα η εικόνα είναι διαφορετική, «χωρίς καμία έκπτωση ή θυσία» από ελληνικής πλευράς.
Καταλήγοντας, υπογράμμισε ότι ο διάλογος αποτελεί τη μόνη οδό για τη διασφάλιση ειρήνης και σταθερότητας στην περιοχή, με την Αθήνα όπως είπε να έχει προετοιμαστεί για κάθε ενδεχόμενο, επιλέγοντας ψυχραιμία και σταθερή στρατηγική.
