Η κατάρρευση του καθεστώτος Καντάφι στη Λιβύη, η οποία εδώ και χρόνια βρίσκεται σε εμφύλιο πόλεμο, ήρθε να προσθέσει ακόμα ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα με τις γειτονικές χώρες.
Το τουρκολιβυκό μνημόνιο που είναι παράνομο μαζί και την ανακοίνωση από το Υπουργείο Εξωτερικών της προσωρινής κυβέρνησης της χώρας, πριν από μερικές ημέρες, με την οποία καταγγέλλει η Τρίπολη την Ελλάδα πως με τον καθορισμό των δύο θαλάσσιων οικοπέδων νότια της Κρήτης παραβιάζει κυριαρχικά δικαιώματα της αφρικανικής χώρας προκάλεσαν νέους πονοκεφάλους στην Αθήνα.
Βέβαια η θέση του θεωρητικά φιλέλληνα Στρατάρχης Χαφτάρ είναι παρόμοια με αυτή της Τουρκίας ανεβάζει το πολιτικό θερμόμετρο λίγες μόλις ημέρες πριν την επίσκεψη στην Τρίπολη και στη Βεγγάζη ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης.
Ωστόσο είναι προφανής η εμπλοκή της Τουρκίας ειδικά μετά τη συμφωνία που δημοσιεύτηκε με τη λιβυκή εταιρεία πετρελαίου και τις περιοχές όπου προγραμματίζονται έρευνες υδρογονανθράκων από Λιβύη και Τουρκία. Φαίνεται ότι οι έρευνες κινούνται νοτίως της μέσης γραμμής και εφόσον ισχύει αυτό δεν θίγει ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα, καθώς συμφωνεί με την οριοθέτηση της Αθήνας.
«Σε κάθε περίπτωση, η Ελλάδα δεν θα δεχθεί καμία παραβίαση των κυριαρχικών της δικαιωμάτων» τόνιζαν διπλωματικές πηγές.
Τι συνέβη στην Σύνοδο Κορυφής στη Χάγη
Όλα τα παραπάνω συνέβησαν λίγες μόνο ώρες μετά τη Σύνοδο Κορυφής στη Χάγη κατά την οποία οι οι ηγέτες των 32 μελών του ΝΑΤΟ εξέδωσαν κοινό ανακοινωθέν για τον αμυντικό μηχανισμό της Συμμαχίας, που καθορίστηκε στο 5% του ΑΕΠ της κάθε χώρας, όπως αυτός αποτυπώνεται στο Άρθρο 5 του Ιδρυτικού της Συμφώνου.
Πέρα όμως από αυτή την απόφαση, δεν αναφέρθηκε πουθενά ο πόλεμος στην Ουκρανία ούτε έγινε και καμία καταδίκη των κινήσεων της Ρωσίας όπως συνέβαινε επί προεδρίας Τζο Μπάιντεν. Ο λόγος που έγινε αυτό, είναι η ξεκάθαρη αλλαγή στάσης από τον Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος βρίσκεται σε ανοιχτή επικοινωνία με τον Βλαντιμίρ Πούτιν και φαίνεται να θέλει να αποφύγει την σύγκρουση με τη Μόσχα.
Σιωπή και για την ένταξη της Ουκρανίας
Ηχηρή ήταν όμως και η σιωπή της συμμαχίας για ένταξη της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ, που είχε τονιστεί σε προηγούμενα ανακοινωθένα ως «αμετάκλητη πορεία». Το γεγονός αυτό δείχνει την μεγάλη διάσταση απόψεων που επικρατεί εντός της και τη χαμηλή προτεραιότητα που έχει θέσει η Ουάσιγκτον για το ζήτημα αυτό.
Τα κρίσιμα μέτωπα εκτός της εκτός γεωπολιτικής στρατηγικής
«Παραμένουμε ενωμένοι και αποφασισμένοι να προστατεύσουμε το ένα δισεκατομμύριο πολιτών μας, να υπερασπιστούμε τη Συμμαχία και να διαφυλάξουμε την ελευθερία και τη δημοκρατία μας», αναφέρει το ανακοινωθέν της Συνόδου της Συμμαχίας. Ωστόσο, δεν υπάρχει λέξη για τις απειλές του Κρεμλίνου, την ουκρανική αντεπίθεση αλλά και τη ρωσοκινεζική στρατηγική σύμπλευση.
Η Συμμαχία επιδιώκει εσωτερική συνοχή με βάση και τη συμφωνία για την Άμυνα (5% του ΑΕΠ) αλλά στο εξωτερικό δεν υπάρχει ενιαία στρατηγική.
«Η χώρα μας δεν ετεροπροσδιορίζεται»
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά το πέρας της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ που πραγματοποιήθηκε στη Χάγη, μίλησε στους Έλληνες δημοσιογράφους για μια σειρά ζητημάτων.
Ο κ. Μητσοτάκης στο περιθώριο της Συνόδου είχε σύντομη συνάντηση με τον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ενώ κληθείς να σχολιάσει τη συνάντησή του Τούρκου προέδρου με τον Ντόναλντ Τραμπ, επεσήμανε πως η Ελλάδα δεν ετεροπροσδιορίζεται και θωρακίζει τις ένοπλες δυνάμεις.
«Η χώρα μας δεν ετεροπροσδιορίζεται, ούτε μπορώ εγώ να σχολιάσω τη συνάντηση την οποία είχε ο πρόεδρος Ερντογάν εχθές μετά το δείπνο με τον πρόεδρο Τραμπ. Είχα την ευκαιρία να έχω μια σύντομη συνομιλία με τον πρόεδρο Ερντογάν, όπως συνήθως συμβαίνει σε αυτές τις συνόδους. Θέσαμε τα θέματα τα οποία έπρεπε να θέσουμε και είμαστε σε αναμονή εξεύρεσης μιας ημερομηνίας, η οποία θα βολεύει και τις δύο πλευρές για το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας», είπε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τοποθετήθηκε στο πλαίσιο της Συνόδου, για το γεγονός πως το Ιράν δεν πρέπει να αποκτήσει πυρηνικό οπλοστάσιο και έθιξε και τα ζητήματα που αφορούν τη Συρία, μετά την τρομοκρατική επίθεση σε εκκλησία ενώ απάντησε και για τις δηλώσεις του Ντόναλντ Τραμπ για το Άρθρο 5 της βορειοατλαντικής συμμαχίας.
«Νομίζω ότι είναι μία συζήτηση περί όνου σκιάς αυτή. Το Άρθρο 5 εξακολουθεί να ισχύει. Είναι η βάση πάνω στην οποία χτίζουμε τη Συμμαχία και νομίζω ότι, όπως είπατε, ο πρόεδρος Τραμπ έχει κάθε λόγο να είναι ικανοποιημένος. Είχε δίκιο όταν πίεζε τις ευρωπαϊκές χώρες -η Ελλάδα ήδη, όπως σας είχα πει, είχε αναλάβει τις υποχρεώσεις της-, άλλες ευρωπαϊκές χώρες να επενδύσουν περισσότερο στην άμυνα», δήλωσε.
Το τουρκολιβυκό μνημόνιο αυτό είναι παράνομο και δεν αναγνωρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση
Ο κ. Μητσοτάκης αναμένεται να θέσει εκ νέου στη Σύνοδο Κορυφής στις Βρυξέλλες το ζήτημα του παράνομου τουρκολιβυκού μνημονίου.
«Θα συζητήσουμε το θέμα της Λιβύης, το οποίο ως προς την Ελλάδα έχει δύο πτυχές. Η πρώτη είναι το απαράδεκτο, παράνομο, ανυπόστατο, τουρκολιβυκό μνημόνιο και θα ζητήσει η Ελλάδα και πιστεύω ότι θα το καταφέρει, να συμπεριληφθούν και πάλι στα συμπεράσματα αυτούσια όσα είχαμε πει τον Δεκέμβριο του 2019, Ότι το μνημόνιο αυτό είναι παράνομο, δεν αναγνωρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και κατά συνέπεια δεν μπορεί να παράγει κανένα έννομο αποτέλεσμα. Θεωρώ σημαντικό αυτή η επανάληψη να γίνει με τρόπο απολύτως σαφή προς την Λιβύη σε αυτή τη χρονική συγκυρία», ανέφερε αρχικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Η δεύτερη πτυχή είναι το προσφυγικό μετά τις αυξημένες ροές από την Λιβύη με τον Πρωθυπουργό να στέλνει μήνυμα στους διακινητές ότι η χώρα «δεν είναι ξέφραγο αμπέλι», με τον Κ. Μητσοτάκη να έχει ήδη θέσει το ζήτημα στην Ούρσουλα Φον Ντε Λάιεν, η οποία με τη σειρά της έθιξε το ζήτημα σε επιστολή της στους ηγέτες της Ε.Ε., όπως αναφέρει η ΕΡΤ.
«Θέλουμε να συνεργαστούμε με τις λιβυκές αρχές έτσι ώστε να περιορίσουμε ή να μηδενίσουμε αν είναι εφικτό αυτές τις ροές… Η Ελλάδα θα χρησιμοποιήσει όλα τα μέσα για να κάνει τη ζωής τους διακινητές εξαιρετικά δύσκολη και για αυτό και αποστέλλουμε πλοία του πολεμικού ναυτικού έξω από τα χωρικά ύδατα της Λιβύης… Να στείλουμε μήνυμα στους διακινητές ότι δεν είμαστε ξέφραγο αμπέλι και ότι ο λύκος δεν μπορεί να χαίρεται στην αναμπουμπούλα», σημείωσε.
