Αυστηρότερο πλαίσιο για τη μετακίνηση χωρίς εισιτήριο και για τις φθορές στα ΜΜΜ εισάγει το νομοσχέδιο του Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Η βασική αλλαγή αφορά την αύξηση του προστίμου για τους επιβάτες που δεν ακυρώνουν εισιτήριο, αλλά και βαριές χρηματικές κυρώσεις για βανδαλισμούς σε ΜΜΜ και σιδηροδρομικές υποδομές.
Στα 100 ευρώ το πρόστιμο για μετακίνηση χωρίς εισιτήριο
Με το νέο πλαίσιο, το πρόστιμο για όσους μετακινούνται χωρίς κανονικό εισιτήριο στις αστικές συγκοινωνίες αυξάνεται από τα 72 στα 100 ευρώ. Παραμένει διακριτό το πρόστιμο για χρήση μειωμένου εισιτηρίου, το οποίο σήμερα ανέρχεται στα 30 ευρώ.
Το νομοσχέδιο προβλέπει, πάντως, κίνητρο συμμόρφωσης για τους παραβάτες, καθώς δίνεται η δυνατότητα μείωσης του προστίμου κατά 50%, εφόσον ο επιβάτης προμηθευτεί κάρτα απεριορίστων διαδρομών διάρκειας τουλάχιστον 30 ημερών, εντός προθεσμίας που θα καθοριστεί με υπουργική απόφαση.
Τι ισχύει στον έλεγχο και τη βεβαίωση παράβασης
Σε περίπτωση που ο παραβάτης δεν καταβάλει άμεσα το πρόστιμο:
• Υποχρεούται να επιδείξει ταυτότητα ή άλλο επίσημο έγγραφο στον Ελεγκτή Κομίστρου
• Αν αρνηθεί να δώσει στοιχεία, ο ελεγκτής μπορεί να ζητήσει συνδρομή αστυνομικού
• Η αστυνομία υποχρεούται να συνδράμει για την καταγραφή των στοιχείων στη βεβαίωση παράβασης
Το πλαίσιο στοχεύει στον περιορισμό των φαινομένων άρνησης ταυτοποίησης και στην αποτελεσματικότερη επιβολή των προστίμων.
Έως 40.000 ευρώ για φθορές σε ΜΜΜ και σιδηρόδρομο
Ιδιαίτερα αυστηρές είναι οι προβλέψεις για φθορές σε μέσα μεταφοράς και υποδομές. Για ζημιές σε πράγματα που εξυπηρετούν τη λειτουργία δημόσιων επιβατικών σιδηροδρομικών και οδικών μεταφορών, προβλέπεται επιλογή μεταξύ:
• χρηματικής ποινής από 10.000 έως 40.000 ευρώ, ή
• παροχής κοινωφελούς εργασίας υπέρ του παθόντος φορέα
Το ίδιο πλαίσιο επεκτείνεται και σε εγκλήματα σε βάρος ελεγκτών κομίστρου, ενισχύοντας την προστασία του προσωπικού των συγκοινωνιακών φορέων.
Σχολή Οδηγών, ηλεκτρικά λεωφορεία και ενισχύσεις ΚΤΕΛ
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και σειρά οργανωτικών και αναπτυξιακών ρυθμίσεων:
• Ίδρυση Σχολής Οδηγών στην ΟΣΥ για εκπαίδευση οδηγών λεωφορείων
• Κάλυψη του κόστους εκπαίδευσης και εξετάσεων από την ΟΣΥ, υπό όρο επιτυχίας
• Παράταση έως 10 μήνες της δοκιμαστικής κυκλοφορίας ηλεκτρικών λεωφορείων στον ΟΑΣΑ
• Διάθεση περίπου 38 εκατ. ευρώ στα ΚΤΕΛ για ανανέωση στόλου
Ηλεκτρικά ταξί και νέοι κανόνες
Από την 1η Ιανουαρίου 2026, σε Αττική και Θεσσαλονίκη τα νέα ταξί θα πρέπει να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών, με μεταβατικές εξαιρέσεις για νησιωτικούς δήμους, οδηγούς άνω των 62 ετών και οχήματα που έχουν αγοραστεί έως 31/12/2025. Προβλέπεται επίσης αναστολή υποχρεώσεων μέχρι την έναρξη προγράμματος επιδότησης.
Αξιολόγηση ταξί και φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων
Το σχέδιο νόμου εισάγει:
• ψηφιακή πλατφόρμα ανώνυμης αξιολόγησης ταξί και Ε.Δ.Χ.
• υποχρεωτική σήμανση QR στα οχήματα
• διαγωνισμούς ΟΤΑ για υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων
• νέο μητρώο εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων
Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο φέρνει σαφή αυστηροποίηση σε θέματα εισιτηρίων και βανδαλισμών, αλλά και βαθιές τομές στη λειτουργία των συγκοινωνιών, από την εκπαίδευση οδηγών έως την ηλεκτροκίνηση.
Οι αλλαγές αναμένεται να προκαλέσουν έντονες αντιδράσεις, καθώς επηρεάζουν άμεσα εκατομμύρια επιβάτες και επαγγελματίες του χώρου.
