Με εντάσεις συνεχίζεται σήμερα στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Λάρισας η δίκη για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη όπου έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι και τραυματίστηκαν εκατοντάδες το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου του 2023.
«Αυτό που βιώνω μέσα στη δικαστική αίθουσα είναι αδιανόητο. Όταν έφτασα, μου υπέδειξαν μια θέση στη γωνία, πίσω, μπροστά σε έναν τοίχο, σαν να είχα έρθει από απλό κοινωνικό ενδιαφέρον και όχι για να παρακολουθήσω μια τόσο σημαντική δίκη.
Δεν μπορούσα να κάθομαι και να κοιτάζω έναν τοίχο, γι’ αυτό προχώρησα μπροστά, σήκωσα τις κορδέλες που χώριζαν τον χώρο – και αναρωτιέμαι αν είναι καν νόμιμο αυτό σε μια υποτίθεται δημοκρατική χώρα – για να μπορώ να βλέπω και να ακούω.
Η πρόεδρος αντέδρασε ζητώντας είτε να επιστρέψω στη θέση μου και να μην μιλάω είτε να αποχωρήσω από την αίθουσα. Την ίδια στιγμή άκουγα δικηγόρους να επισημαίνουν ότι η διαδικασία δεν είναι νόμιμη, ότι δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες ταυτοποιήσεις σύμφωνα με τον νόμο. Παρ’ όλα αυτά, η πρόεδρος συνέχιζε κανονικά, χωρίς να λαμβάνει υπόψη της όσα λέγονταν. Το βιώνω ως πλήρη απαξίωση και έλλειψη σεβασμού.
Προσωπικά δεν μπορώ να αναγνωρίσω κάτι ως νόμιμο μέσα σε αυτές τις συνθήκες. Βλέπω μια έδρα αποφασισμένη να προχωρήσει τη δίκη όπως και να έχει, χωρίς να φαίνεται να ενδιαφέρει αν θα αποκαλυφθεί η αλήθεια. Φοβάμαι ότι οδηγούμαστε σε μια διαδικασία με περιορισμένες ευθύνες και ήπιες συνέπειες, κάτι που δεν μπορώ να αποδεχτώ.
Έρχομαι εδώ με δυσκολία, γιατί αυτή είναι η δίκη της ζωής μου. Σέβομαι τους θεσμούς και τους νόμους, αλλά απαιτώ να τους βλέπω να εφαρμόζονται. Δεν ζητώ καμία εύνοια — ζητώ μόνο να τηρείται το γράμμα του νόμου και να υπάρχει σεβασμός προς όλους τους πολίτες.
Δεν πρόκειται να αποδεχτώ μια τέτοια διαδικασία. Για μένα δεν έχει σημασία απλώς να τελειώσει η δίκη· έχει σημασία να είναι δίκαιη. Και αυτό που βλέπω μέχρι τώρα δεν είναι δίκαιο. Οι συγγενείς τοποθετούνται τελευταίοι, όπου χωράνε, ενώ άλλοι μένουν εκτός. Αυτή η εικόνα είναι απαράδεκτη και με απογοητεύει βαθιά», δήλωσε μπροστά στις κάμερες η Μαρία Καρυστιανού.
Πάνος Ρούτσι: Αισθάνθηκε αδιαθεσία και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο
«Μιλάω για μια κατάσταση που αποτελεί απόλυτη ντροπή. Μου ζήτησαν ακόμα και από το παιδί μου ταυτότητα για να μπει μέσα στην αίθουσα. Δεν τον άφηναν να περάσει. Το θεωρώ απαράδεκτο. Βρισκόμαστε μέσα συγγενείς όλων των γενεών και φωνάζουμε ότι δεν βλέπουμε καν την έδρα. Μας έχουν βάλει στην άκρη, ενώ μπροστά έχουν τοποθετήσει επιπλέον καθίσματα στα οποία κάθονται αστυνομικοί. Υπάρχουν περίπου εκατό αστυνομικοί μέσα στην αίθουσα. Δεν είμαστε εγκληματίες», τόνισε από την πλευρά του ο Πάνος Ρούτσι.
«Δεν μπορώ να καταλάβω τι φοβούνται. Εμείς καθόμαστε όρθιοι, οι περισσότεροι δεν έχουμε θέση, ενώ την ίδια στιγμή η άλλη αίθουσα είναι σχεδόν άδεια. Αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί έτσι.
Η διαδικασία έχει ήδη ξεκινήσει χωρίς να λαμβάνεται υπόψη τι συμβαίνει μέσα στην αίθουσα. Η πρόεδρος συνεχίζει κανονικά, καλώντας ονόματα, ενώ εμείς δεν μπορούμε ούτε να παρακολουθήσουμε σωστά.
Δεν μπορώ να δεχτώ μια τέτοια δίκη υπό αυτές τις συνθήκες. Αν συνεχιστεί έτσι, δεν θα την επιτρέψουμε. Είναι απαράδεκτο να αντιμετωπιζόμαστε με αυτόν τον τρόπο», πρόσθεσε στη συνέχεια.
Έπειτα από ένα επεισόδιο στην αίθουσα του δικαστηρίου αισθάνθηκε έντονη αδιαθεσία και μεταφέρθηκε αρχικά στο ιατρείο του δικαστηρίου και στη συνέχεια στο νοσοκομείο της Λάρισας.
«Αθάνατες!», φώναξε ο Νίκος Πλακιάς
Όταν άκουσε τα ονόματα των δίδυμων κοριτσιών του ο Νίκος Πλακιάς φώναξε «Αθάνατες». «Όλοι στη φυλακή, αλήτες»,είπε στη συνέχεια.
«Ο Γεράσιμος ζει στο σκοτάδι άδικα. Ο Γεράσιμος είναι σε πολύ βαριά κατάσταση. Χαίρομαι πολύ που άρχισε η δίκη, περίμενα τρία χρόνια, περιμέναμε όλη η οικογένεια αυτή τη μέρα, όπως και όλες οι οικογένειες, για να δικαιωθούν αυτοί οι 57 που τόσο άδικα έφυγαν. Αλλά όχι μόνο αυτοί που ταξίδεψαν στον ουρανό, και ο Γεράσιμος, που δύο χιλιόμετρα από δω, μέρα-μέρα δίνει τεράστια μάχη με πόνους, με φρικτούς, με τα πάντα.
Ένα παιδί που ζει στο σκοτάδι, τελείως άδικα. Και με τ’ άλλα τα παιδιά όμως, που μπαινοβγαίνουν στα χειρουργεία μέρα-μέρα και κανένας δεν μιλάει για αυτά. Και στα ψυχιατρεία και παντού. Εύχομαι να γίνει μια δίκαιη δίκη και να αποδοθούν οι ευθύνες που πρέπει χωρίς να γλιτώσει κανένας. Σας ευχαριστώ», είπε ο πατέρας του μοναδικού επιζώντα από το πρώτο βαγόνι.
Αντώνης Ψαρόπουλος: «Αυτή η δίκη είναι ο αγώνας της ζωής μου»
Ο πρώην σύζυγός της Μαρίας Καρυστιανού, Αντώνης Ψαρόπουλος παρίσταται στη δίκη ως συνήγορος προς υποστήριξη της κατηγορίας. Σε σύντομη τοποθέτησή του ο κ. Ψαρόπουλος είπε προς το δικαστήριο:
«Για εμένα αυτή η δίκη είναι ο αγώνας της ζωής μου και θα πράξω ό, τι απαιτείται για τη δικαίωση της κόρης μου και των άλλων των θυμάτων της τραγωδίας. Θα πρέπει να ισορροπήσω ανάμεσα στην ιδιότητα του πατέρα και του δικηγόρου. Περιμένω στο πέρας της δίκης να έχουν απαντηθεί τα αναπάντητα ερωτήματα της ανάκρισης και να έχει αποδοθεί δικαιοσύνη. Θα παρότρυναν και στους συναδέλφους της υπεράσπισης να σταθούν με σεβασμό απέναντι στα θύματα».
