Ριζική ανασυγκρότηση στις Αστικές Συγκοινωνίες. Το «πράσινο» στοίχημα του ΟΑΣΑ, οι παραχωρήσεις σε ιδιώτες και ο νέος χάρτης της Αττικής

Ο στρατηγικός σχεδιασμός για την πλήρη ανανέωση του στόλου με 1.300 νέα λεωφορεία έως το 2027 και το μοντέλο των 10ετών συμβάσεων που αλλάζει οριστικά τα δεδομένα στις μετακινήσεις των πολιτών.
21
Απρίλιος
2026

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Σε μια νέα εποχή, με επίκεντρο τον εκσυγχρονισμό και τη βιωσιμότητα, εισέρχονται οι αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας. Ο Όμιλος ΟΑΣΑ, σε πλήρη ευθυγράμμιση με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, υλοποιεί ένα ολιστικό σχέδιο αναδιάρθρωσης που δεν περιορίζεται απλώς στην αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων, αλλά επαναπροσδιορίζει τη σχέση δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην παροχή συγκοινωνιακού έργου.

Το «στοίχημα» είναι διπλό: από τη μια η δραστική βελτίωση της καθημερινότητας του επιβάτη και από την άλλη η επίτευξη των κλιματικών στόχων μέσω της «πράσινης» μετάβασης.

Η στρατηγική των μακροχρόνιων παραχωρήσεων

Η σημαντικότερη δομική αλλαγή αφορά τη μετάβαση από το καθεστώς των προσωρινών αναθέσεων (μοντέλο ΚΤΕΛ) σε ένα σύστημα δομημένων, μακροχρόνιων παραχωρήσεων. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ο ΟΑΣΑ προχωρά σε διεθνείς διαγωνισμούς για την παραχώρηση συγκοινωνιακών γραμμών στην Ανατολική και Δυτική Αττική, καθώς και σε τμήματα του αστικού ιστού, σε ιδιώτες παρόχους για διάστημα 10 ετών, με δικαίωμα παράτασης για ακόμη δύο (10+2).

Η κίνηση αυτή δεν αποτελεί απλή «ιδιωτικοποίηση», αλλά μια στρατηγική σύμπραξη. Οι ιδιώτες ανάδοχοι υποχρεούνται να επενδύσουν σε ολοκαίνουργιο στόλο λεωφορείων, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, αναλαμβάνοντας παράλληλα τη συντήρηση και τη λειτουργία τους κάτω από τον αυστηρό εποπτικό έλεγχο του ΟΑΣΑ. Με αυτόν τον τρόπο, το κράτος εξασφαλίζει σύγχρονες υπηρεσίες χωρίς να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό με το τεράστιο κεφάλαιο κτήσης νέων οχημάτων για το σύνολο των γραμμών.

«Πράσινη» απόβαση: Ο στόλος του 2027

Η εικόνα των παλαιών, ρυπογόνων λεωφορείων που συχνά παρουσίαζαν βλάβες, αποτελεί σύντομα παρελθόν. Ο σχεδιασμός προβλέπει την έλευση συνολικά 1.300 νέων λεωφορείων έως το 2027.

Ήδη, η Αθήνα υποδέχθηκε τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία εκτελούν δρομολόγια σε κεντρικές αρτηρίες, προσφέροντας αθόρυβη και μηδενικών ρύπων μετακίνηση. Ωστόσο, η ενίσχυση συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό:

  1. Φυσικό Αέριο (CNG): Αναμένονται εντός των επόμενων μηνών τα πρώτα από τα 140 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου, τα οποία θα αντικαταστήσουν παλαιότερα οχήματα τεχνολογίας Euro II και III.

  2. Νέος Διαγωνισμός για 300 Λεωφορεία: Βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για την προμήθεια επιπλέον 300 λεωφορείων (100 ηλεκτρικά και 200 φυσικού αερίου), μέσω leasing, για την κάλυψη των αναγκών της ΟΣΥ.

  3. Υδρογόνο: Στο τραπέζι του σχεδιασμού βρίσκεται και η πιλοτική εισαγωγή λεωφορείων υδρογόνου, εντάσσοντας την Ελλάδα στον στενό πυρήνα των ευρωπαϊκών χωρών που πειραματίζονται με καύσιμα του μέλλοντος.

Ο ρόλος της τεχνολογίας και η εμπειρία του επιβάτη

Ο εκσυγχρονισμός των συγκοινωνιών δεν αφορά μόνο τις μηχανές. Η νέα γενιά συμβάσεων προβλέπει αυστηρά standards για την άνεση των επιβατών. Τα νέα οχήματα θα είναι πλήρως προσβάσιμα σε ΑμεΑ, θα διαθέτουν προηγμένα συστήματα κλιματισμού, θύρες φόρτισης USB και, φυσικά, θα είναι πλήρως ενσωματωμένα στο σύστημα της Τηλεματικής.

Επιπλέον, ο ΟΑΣΑ επενδύει στην ψηφιοποίηση. Η επέκταση του συστήματος «έξυπνου εισιτηρίου» και η δυνατότητα ανέπαφων πληρωμών (Tap & Pay) απευθείας με τραπεζική κάρτα ή κινητό τηλέφωνο σε όλα τα μέσα, αναμένεται να απλοποιήσει τις μετακινήσεις, καταργώντας τις ουρές στα εκδοτήρια.

Δημοσιονομική πειθαρχία και ανάπτυξη

Από κυβερνητικής πλευράς, το μοντέλο αυτό θεωρείται πρότυπο «υγιούς επιχειρηματικότητας». Με τη μεταφορά μέρους του λειτουργικού κόστους και της επένδυσης κεφαλαίου στους ιδιώτες, ο δημόσιος φορέας (ΟΣΥ) μπορεί να επικεντρωθεί στην αναβάθμιση του δικού του στόλου και στη βελτίωση της αποδοτικότητας των δικών του αμαξοστασίων.

Στόχος είναι ένας ισορροπημένος συγκοινωνιακός χάρτης, όπου οι αστικές περιοχές θα εξυπηρετούνται από την ΟΣΥ με σύγχρονα κρατικά μέσα, ενώ οι περιαστικές περιοχές της Αττικής θα καλύπτονται από τους αναδόχους, διασφαλίζοντας συχνότερα δρομολόγια και υψηλότερη αξιοπιστία.

Η αναμόρφωση των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα projects υποδομών της τρέχουσας δεκαετίας. Με την ολοκλήρωση των διαγωνισμών παραχώρησης και την πλήρη ενσωμάτωση των 1.300 νέων λεωφορείων, η Αθήνα φιλοδοξεί να αποκτήσει ένα δίκτυο μεταφορών εφάμιλλο των μεγάλων ευρωπαϊκών μητροπόλεων. Η επόμενη τριετία θα είναι καθοριστική για την υλοποίηση αυτού του οράματος, με τον ΟΑΣΑ να βρίσκεται στο τιμόνι μιας αλλαγής που θα μετρηθεί στην πράξη: στο χρόνο αναμονής στη στάση και στην ποιότητα της διαδρομής του κάθε πολίτη.

Βουλή: Στην Επιτροπή Δεοντολογίας ο δικαστικός φάκελος για τον Δημήτρη Αβραμόπουλο

 Η διαδικασία αυτή αποτελεί το απαραίτητο πρώτο βήμα που…

Ηχητικό ντοκουμέντο αποκαλύπτει την άγρια κόντρα Τραμπ – Μελόνι

Η αποκάλυψη του ηχητικού αποσπάσματος έχει προκαλέσει αναταραχή στους…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ