Μετά από δεκαετίες πολυδιάσπασης, ο ελληνικός σιδηρόδρομος περνά σε μια νέα εποχή. Με τη συγχώνευση του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και του τμήματος τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ, δημιουργήθηκε η νέα εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Α.Ε.». Η σύσταση του νέου φορέα, που βασίζεται στους νόμους 5167/2024 και 5220/2025, στοχεύει να εξασφαλίσει τη συνολική αναβάθμιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας, την εναρμόνιση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και την ενίσχυση της εποπτείας και διακυβέρνησης του δικτύου.
Οι στόχοι της νέας εταιρείας
Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το νέο σχήμα φιλοδοξεί να αποτελέσει τον ενιαίο φορέα που θα αναλάβει:
-
Την πλήρη εποπτεία του σιδηροδρομικού δικτύου.
-
Τη διασφάλιση της ασφάλειας σε όλες τις γραμμές.
-
Την αξιολόγηση του προσωπικού και την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του.
-
Την υιοθέτηση σύγχρονων ευρωπαϊκών προτύπων λειτουργίας και διαχείρισης.
Με αυτόν τον τρόπο επιχειρείται να μπει τέλος στην κατακερματισμένη διαχείριση, που στο παρελθόν αποτέλεσε τροχοπέδη για τον εκσυγχρονισμό και την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Η σύνθεση της νέας διοίκησης
Το Διοικητικό Συμβούλιο της «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε.» απαρτίζεται από προσωπικότητες με εμπειρία στη διοίκηση οργανισμών, στις υποδομές και στη διαχείριση έργων:
-
Γιώργος Ιωάννου – Πρόεδρος: Καθηγητής στο ΟΠΑ με ειδίκευση στη Διοίκηση Παραγωγής και εμπειρία στη διοίκηση ενεργειακών οργανισμών.
-
Χρήστος Παληός – Διευθύνων Σύμβουλος: Πολιτικός Μηχανικός με MBA, πρώην επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ και γνώστης των διαδικασιών δημόσιας διοίκησης.
-
Χρύσα (Κρίστη) Αγαπητού – Αντιπρόεδρος: Επίκουρη Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, με ειδίκευση στη διαχείριση κρίσεων και την επιχειρησιακή στρατηγική.
-
Ευάγγελος Χριστογιάννης – Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος: Πολιτικός Μηχανικός με διδακτορικό στα οικονομικά σιδηροδρομικών διαδρόμων και πολυετή εμπειρία στον ΟΣΕ.
-
Αθανάσιος Στάβερης – Μέλος ΔΣ: Εμπειρία στην κυβερνοασφάλεια και την Τεχνητή Νοημοσύνη, πρώην Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών.
-
Κατερίνα Δεμερούτη – Μέλος ΔΣ: Στέλεχος της ΣΤΑΣΥ με πολυετή πορεία στη στρατηγική επικοινωνία και τη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού.
-
Μάριος Μπόμπουλος – Μέλος ΔΣ: Ηλεκτρολόγος Μηχανικός με διεθνή εμπειρία σε έργα σιδηροδρόμων και ενέργειας, Διευθύνων Σύμβουλος της PPC Inspectra (Όμιλος ΔΕΗ).
Η νέα διοίκηση καλείται να υλοποιήσει έναν στρατηγικό σχεδιασμό που θα αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών και θα οδηγήσει τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε μια ασφαλή, σύγχρονη και βιώσιμη πορεία.
Οι προτεραιότητες για το 2025
Η «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε.» έχει ήδη χαράξει τον πρώτο της οδικό χάρτη με στόχο την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου σε όλα τα επίπεδα. Για το 2025, οι προτεραιότητες επικεντρώνονται σε τρεις βασικούς άξονες:
-
Ασφάλεια: Εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, ενίσχυση του ελέγχου τροχαίου υλικού και εφαρμογή αυστηρών πρωτοκόλλων συντήρησης.
-
Έργα υποδομών: Επιτάχυνση μεγάλων έργων, όπως η ηλεκτροκίνηση σε γραμμές-κλειδιά, η αναβάθμιση σταθμών και η δημιουργία νέων υποδομών για ταχύτητα και αξιοπιστία στις μετακινήσεις.
-
Εκπαίδευση προσωπικού: Πρόγραμμα επιμόρφωσης και αξιολόγησης εργαζομένων με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ώστε να ενισχυθεί η επαγγελματική επάρκεια και να δημιουργηθεί κουλτούρα ασφάλειας σε όλα τα επίπεδα.
Όπως τονίζεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η νέα εταιρεία φιλοδοξεί μέσα από αυτούς τους άξονες να βάλει τέλος σε παθογένειες δεκαετιών, διασφαλίζοντας ότι το τρένο θα αποτελέσει ξανά αξιόπιστο και ασφαλές μέσο μεταφοράς για πολίτες και εμπορεύματα.
