Διογένης: Ενεργειακό Συνέδριο, LNG, «κέρδη και ζημίες» για την Ελλάδα

6
Νοέμβριος
2025

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Γεωπολιτικά τα κέρδη, αλλά ακριβό το αμερικανικό αέριο

– Οι στόχοι κυριαρχίας του αμερικανικού LNG σε Αν. Ευρώπη, Βαλκάνια, Μ. Ανατολή
– Ο ρόλος της Ελλάδας και τα υπερτιμημένα οικονομικά οφέλη
– Γεωπολιτικά τα κέρδη, αλλά ακριβό το αμερικανικό αέριο
– Οι βιομήχανοι περιμένουν ακόμα τα κυβερνητικά μέτρα
– Ζητούν από την κυβέρνηση διαπραγμάτευση για καλύτερες τιμές
– Αλλιώς οι συνέπειες για την βιομηχανική παραγωγή θα είναι βαριές μελλοντικά
– Στεγαστικό: Μεγάλη πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας
–  Η συνεχώς μειούμενη κατασκευή και παράδοση νέων κατοικιών, επιτείνοντας τη στεγαστική κρίση
– ΕΛΤΑ και… Πάτσης Ελλάδος! Πως έφευγαν τα εκατομμύρια
– Και το «δίκιο βουνό» του Σπύρου Θεοδωρόπουλου
–  Σε ασκήσεις…ανισορροπίας επιδίδεται η χρηματιστηριακή αγορά
– Με το ζόρι τελευταία στιγμή κρατήθηκε το θετικό πρόσημο
– Ποιες μετοχές κράτησαν χθες όρθια την αγορά
–  Η Credia Bank εξαγόρασε χαρτοφυλάκιο εξυπηρετούμενων στεγαστικών δανείων
–  Με εύλογο ενδιαφέρον αναμένει η αγορά τις ανακοινώσεις της Metlen, για τον Νέο Εταιρικό Μετασχηματισμό του ομίλου
– Η αγορά επιβράβευσε την επέκταση της AKTOR στην Ενέργεια
–  Ολοκληρώνονται οι διεργασίες μετασχηματισμού της εταιρείας Κυριακούλης
-Αλλά, χωρίς Κυριακούλη πλέον στο Δ.Σ. της εταιρείας. Αποχώρησε ο Θ. Κυριακούλης

Ενεργειακό Συνέδριο, LNG, «κέρδη και ζημίες» για την Ελλάδα

Διαστάσεις υπερβολής έως εξωπραγματικές έχει λάβει, κυρίως σε πολιτικό επίπεδο και δευτερευόντως σε οικονομικό-επιχειρηματικό, η διεξαγωγή του ενεργειακού συνεδρίου στη χώρα μας, το οποίο τελεί υπό αμερικανική αιγίδα και έλεγχο και έχει ως μοναδικό στόχο τον εξοβελισμό του ρωσικού φυσικού αερίου και την προώθηση-κυριαρχία του αμερικανικού υγροποιημένου αερίου, του LNG.
Καταρχήν, θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι το συγκεκριμένο συνέδριο έχει καθιερωθεί και γίνεται κάθε χρόνο σε διαφορετική χώρα, δεν αποτελεί μια ξεχωριστή επιλογή, που φέρνει σε θέση υπεροχής την Ελλάδα, έναντι άλλων χωρών της ευρύτερης περιοχής την Ανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων. Ο στόχος της αμερικανικής πολιτικής περιλαμβάνει προωθητικές ενέργειες σε όλες τις χαρτογραφημένες ως χώρες επιρροής, με στόχο την αποκοπή τους από το ρωσικό φυσικό αέριο και την αγορά και χρήση του δικού της LNG. Και για το λόγο αυτό έρχονται τρεις κορυφαίοι υπουργοί της κυβέρνησης Τραμπ στο διήμερο ενεργειακό συνέδριο
Ως εδώ, όλα καλά, εμπόριο είναι και κανονικά θα πρέπει η κάθε χώρα, αν θέλει να έχει ανταγωνιστική βιομηχανία και συνεπώς ανταγωνιστικά προϊόντα, να φροντίζει για την προμήθεια του φθηνότερου ενεργειακού προϊόντος. Η μετάβαση, όμως, από το φθηνό ρωσικό αέριο, στο ακριβό αμερικάνικο υγροποιημένο, σε ότι αφορά στη χώρα μας, είναι τουλάχιστον τραυματική και φέρνει την ελληνική βιομηχανία και όλες τις επιχειρήσεις φυσικά, όπως και τους καταναλωτές σε ιδιαίτερα δυσχερή οικονομική θέση.
Ακριβώς για το λόγο αυτό είναι απολύτως δικαιολογημένες οι αντιδράσεις και οι διαμαρτυρίες βιομηχάνων, οι οποίοι, αφού κάνουν λόγο για κατάσταση σοκ, στην οποία θα περιέλθει σταδιακά, ακόμα πιο έντονα η κάθε ελληνική επιχείρηση, που ήδη πληρώνει ακριβά το ενεργειακό κόστος, καθώς οι σημερινές τιμές του LNG θα το επιβαρύνουν τουλάχιστον κατά 30% μεσοσταθμικά.
Παράγοντες μάλιστα της βιομηχανίας δηλώνουν ότι, από τη στιγμή που η Ελλάδα εξελίσσεται σε ενεργειακό κόμβο και οι υποδομές της θα λειτουργούν για την εξυπηρέτηση πολλών άλλων χωρών, μέχρι και την Ουκρανία, θα έπρεπε να διαπραγματευτεί μια σημαντική μείωση των τιμολογίων. Προστατεύοντας έτσι τη βιομηχανική παραγωγή και την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων καθώς και υφιστάμενες θέσεις εργασίας, που θα τεθούν σε δοκιμασία με τη χρήση του ακριβού αμερικανικού αερίου.
Άλλωστε, τα οικονομικά οφέλη από τη διέλευση και τον διαμοιρασμό του LNG προς άλλες χώρες και αγορές, δεν είναι από μόνα τους ικανά να δημιουργήσουν ένα τέτοιο κλίμα υπερβάλλουσας σημασίας, παρά μόνο ενισχύουν σε γεωπολιτικό επίπεδο, έναν σαφώς αναβαθμισμένο ρόλο της Ελλάδας.
Θυμίζω σε αυτό το σημείο, ότι ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, μόλις προ ημερών ανέφερε ότι μέσα στις επόμενες 2-3 εβδομάδες αναμένει τα υπεσχεθέντα κυβερνητικά μέτρα ανακούφισης της βιομηχανίας από τα ακριβά ενεργειακά κόστη, τα σημερινά και όχι τα αυξημένα που θα τα δούμε συν των χρόνω με την παύση της ροής του ρωσικού φυσικού αερίου.
Από την άλλη, μπορεί η βιομηχανία να έχει εισέλθει σε βαθύ προβληματισμό έως και σε απελπισία, αναμένοντας ακόμα χειρότερες ημέρες, αλλά οι υποδομές της χώρας και ειδικά η Ρεβυθούσα και η Κομοτηνή, δίνουν τη δυνατότητα σε άλλους εγχώριους ομίλους να εκμεταλλευτούν τη συγκεκριμένη συγκυρία, ιδρύοντας εταιρείες, με στόχο το εμπόριο LNG προς άλλες χώρες και ειδικότερα προς την Ουκρανία. Μια πρώτη γεύση πήραμε μόλις χθες, με την ανακοίνωση της ίδρυσης κοινής, καθαρά εξαγωγικού χαρακτήρα, εταιρείας από τον όμιλο AKTOR και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, που άνοιξαν το παιχνίδι του αμερικανικού LNG, αγοράζοντας το αμερικανικό αέριο από υπερατλαντικούς παραγωγούς και πουλώντας το κυρίως στην Ουκρανία.
Και αυτό συνέβη, λίγο πριν την έναρξη του ενεργειακού συνεδρίου στο Ζάππειο, γεγονός που έχει τη δική του σημασία. Και όπως πολύ σωστά και καθαρά ανέφερε ο επικεφαλής της Aktor, Αλέξανδρος Εξάρχου «οι ευρύτερες διεθνείς και γεωπολιτικές ανακατατάξεις δημιουργούν ορισμένες ιστορικές ευκαιρίες και μας ωθούν να στραφούμε ακόμη περισσότερο προς την ενεργειακή αγορά». Αλλά, το μέγα πρόβλημα για την ελληνική οικονομία παραμένει και τις συνέπειες της περαιτέρω σημαντικής επιβάρυνσης του ενεργειακού κόστους στον τομέα της παραγωγής, θα τις βρούμε σύντομα μπροστά μας.

Στεγαστικό: Μεγάλη πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας, δεν παράγονται νέες κατοικίες

Η διαπίστωση-απόφθεγμα πλέον ότι, όταν μια αγορά που λειτουργεί με τεχνητή έλλειψη, οι τιμές ανεβαίνουν, όχι γιατί υπάρχει περισσότερη ζήτηση, αλλά γιατί δεν υπάρχει επαρκής προσφορά, ταιριάζει γάντι στο θέμα που θα διαβάσετε στη συνέχεια.
Το μεγάλο κοινωνικό και οικονομικό πρόβλημα της στεγαστικής κρίσης δεν έχει μόνο μια αιτία και ανάγνωση. Πέραν όσων διαδοχικά αιτιών έχει αναδείξει με επανειλημμένα δημοσιεύματα η στήλη και τα οποία έχουν καταγραφεί, αλλά λύση ή δρόμος προς τη λύση δεν διαφαίνεται προς το παρόν, δεν πρέπει να ξεχνάμε έναν ακόμα παράγοντα. Εκτός από τα κλειστά ακίνητα, λόγω επιλογής των ιδιοκτητών τους ή λόγω του περάσματός τους στους servicers, υπάρχει και το θέμα της εκάστοτε παραγωγής και διαθεσιμότητας νέων κατοικιών. Η οποία, δυστυχώς, είναι χαμηλή και διαρκώς μειώνεται, μεγεθύνοντας το πρόβλημα στέγης και την εύρεση κατοικίας ή διαμερίσματος είτε για αγορά είτε για ενοικίαση.
Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά της βύθισης και αυτού του τομέα και της παράσυρσής του από το γενικότερο αρνητικό κλίμα. Η οικοδομική δραστηριότητα το πρώτο εξάμηνο του 2025 υποχώρησε κατά 14% σε αριθμό αδειών, 24% σε επιφάνεια και 17% σε όγκο. Δηλαδή, με απλά λόγια, η κατασκευή και παράδοση νέων κατοικιών βαίνει συνεχώς μειούμενη, επιτείνοντας τη στεγαστική κρίση και από αυτή την αιτία.
Πέραν όλων των άλλων αιτιών – αυξημένο κόστος υλικών και επίσης αυξημένο ενεργειακό κόστος – αυτό που προτάσσουν εργολάβοι και μεσίτες είναι το γεγονός ότι η απόφαση του ΣτΕ για τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, πάγωσε το όποιο ενδιαφέρον υπήρχε για την ανέγερση και πολυκατοικιών και μεμονωμένων κατοικιών σε ιδιόκτητα οικόπεδα.
Αν δεν υπάρξουν γενναία κίνητρα για την ενίσχυση της οικοδομικής δραστηριότητας και δεν δοθεί προς χρήση ικανός αριθμός νεόδμητων ακινήτων κάθε μορφής και έκτασης, ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα, το πρόβλημα δυστυχώς θα οξύνεται καθημερινά και θα δημιουργεί πολλαπλασιαστικά προβλήματα, σε μια αγορά που ήδη έχει μπει στο κόκκινο και απαιτεί γρήγορες και αποτελεσματικές παρεμβάσεις.

ΕΛΤΑ και… Πάτσης Ελλάδος! Και το «δίκιο βουνό» του Σπύρου Θεοδωρόπουλου

Το όνομα Ανδρέας Πάτσης, ίσως να μη σας λέει κάτι σήμερα, έχει περάσει ικανό χρονικό διάστημα και το πιθανότερο είναι ότι έχετε ξεχάσει τα…κατορθώματα του συγκεκριμένου ανδρός. Είναι αυτός που καταχράστηκε, έφαγε δηλαδή, 1 εκατ. ευρώ από τα ΕΛΤΑ, το οποίο το βάφτισε «αποζημίωση δικηγόρου».
Στη συνέχεια αγόρασε την ομάδα της Νίκης Βόλου, ως “επενδυτής” πρόεδρος και μέσα σε δύο χρόνια την πήγε στην super ligue και έλαβε την αναλογούσα χρηματοδότηση. Χαρές οι οπαδοί και φίλοι της ομάδας, αλλά που να ήξεραν τη συνέχεια. Καμία μεταγραφή για την ενίσχυση της και στα μέσα της σεζόν δήλωσε πτώχευση (!) και έστειλε την ομάδα της Νέας Ιωνίας Βόλου στην Γ Εθνική! Αλλά, τα ΕΛΤΑ έχουν ψωμί, δεν τα αφήνεις έτσι.
Ο Πάτσης, όντας βουλευτής Γρεβενών, πήρε και άλλο ένα εκατομμύριο από τα ΕΛΤΑ, ως νόμιμος αντιπρόσωπος της διεθνούς νομικής εταιρείας DLA Piper στην Ελλάδα, η οποία είχε αναλάβει συμβάσεις με τα ΕΛΤΑ για την παροχή νομικών, συμβουλευτικών υπηρεσιών! Σαν αυτές που έφεραν την εταιρεία στα πρόθυρα λουκέτου και σώθηκε με τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου.
Και το αποκορύφωμα. Ο κ. Πάτσης αγόρασε «κόκκινα» δάνεια 62 εκατ. ευρώ, με τιμή αγοράς περί τα 4,3 εκατ ευρώ! Και παράλληλα εμφανίζεται να συμμετέχει σε offshore εταιρείες (Horselord Κύπρου) από το 2017, ενώ διερευνάται η συμμετοχή του σε εταιρείες που αγοράζουν/διαχειρίζονται απαιτήσεις δανείων – funds και servicers.
Σκεφτείτε τώρα, πόσο δίκιο έχει ο πρόεδρος του ΣΕΒ Σπύρος Θεοδωρόπουλος που δηλώνει ότι: «Ψάχνουμε για όλη τη βιομηχανία 150-200 εκατ. ευρώ, ενώ στα ΕΛΤΑ έχουν αναλωθεί πάνω από 400 εκατ. ευρώ τα 5 τελευταία χρόνια».

Tips

– Σε ασκήσεις «τρελής ανισορροπίας» επιδίδεται η χρηματιστηριακή αγορά, η οποία χθες, αφού πέρασε από «σαράντα κύματα», τελικά έκλεισε με ψυχολογικής σημασίας θετικό πρόσημο
– Από τις συστημικές τράπεζες, μόνο η Εθνική άντεξε στις πωλήσεις και έκλεισε με κέρδη, η Eurobank έσβησε τις απώλειες και έκλεισε στα ίδια επίπεδα και Πειραιώς, Alpha Bank είχαν μεγάλες απώλειες, ειδικά η πρώτη
– Credia και Optima άντεξαν στις πιέσεις, δεν συνέβη όμως το ίδιο με την Κύπρου. Παρά ταύτα, ο τραπεζικός κλάδος πατρονάρεται από εκθέσεις ξένων και θετικές αναλύσεις για τις προοπτικές του, τις καλύτερες σε ευρωπαϊκό επίπεδο
– Η Credia Bank συνεχίζει να εκπλήσσει ευχάριστα την αγορά με τις στοχευμένες κινήσεις της. Αυτή τη φορά εξαγόρασε χαρτοφυλάκιο εξυπηρετούμενων στεγαστικών δανείων 90 εκατ. ευρώ, από το ισπανικό χρηματοδοτικό ίδρυμα «Unión de Créditos Inmobiliarios», το οποίο αποχωρεί από την ελληνική αγορά. Η τράπεζα ενήργησε σε κοινοπραξία με το επενδυτικό σχήμα Davidson Kempner Capital και την Cepal.
– Ψάχνονται κάποια στελέχη στην Alpha Bank, για το πως διέρρευσαν οι πληροφορίες που δημοσιεύσαμε χθες για την «ομάδα Μαντζούνη». Σε παρόμοιες περιπτώσεις, ξέρετε ποιοι είναι αυτοί που ανησυχούν πρώτοι…
– Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένονται από την αγορά, ιδιώτες και κυρίως ξένους και εγχώριους θεσμικούς μετόχους, οι σημερινές (απογευματινές) ανακοινώσεις της Metlen, για τον Νέο Εταιρικό Μετασχηματισμό του ομίλου. Χρηματιστηριακά, η μετοχή γράφει τέσσερις διαδοχικές ανοδικές συνεδριάσεις, αντιδρώντας στην επίθεση σορτάκηδων που δέχτηκε κατά τον προηγούμενο κυρίως μήνα
– Οι επιθετικές κινήσεις της AKTOR και στον ενεργειακό τομέα, δεν αφήνουν ασυγκίνητη την αγορά, ούτε βεβαίως τα ξένα χαρτοφυλάκια που αναζητούν χαρτιά με προοπτικές και δεν εγκλωβίζουν
– Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Γιάννης Στουρνάρας, σε χθεσινή συνέντευξη του ανέφερε ότι «Βρισκόμαστε λοιπόν σε σημείο ισορροπίας. Επομένως, γιατί να μειώσουμε τα επιτόκια; Αυτό είναι ένα ερώτημα. Αν συνεχίσει να υποχωρεί ο πληθωρισμός, τότε θα το σκεφτούμε». Και πρόσθεσε ότι παρόλο που «τα περισσότερα επιχειρήματα συνηγορούν σε υποχώρηση του πληθωρισμού και των ρυθμών ανάπτυξης, εμείς όμως δεν σπεύδουμε να συμπεράνουμε ότι πρέπει να μειώσουμε τα επιτόκια στην επόμενη συνεδρίαση» – του Δεκεμβρίου, δηλαδή.
– Μιλώντας με παράγοντες της αγοράς και διαχειριστές δεν εισπράττεις αναγκαστικά επιθετικές στρατηγικές υπέρ της μιας ή της άλλης εταιρείας. Αναφέρομαι στην υποτιθέμενη κόντρα μεταξύ των ομίλων της ΔΕΗ και του ΟΤΕ.  Το γενικότερο συμπέρασμα που εισέπραξα είναι ότι ο υγιής μεταξύ τους ανταγωνισμός ωφελεί και τις δύο εισηγμένες εταιρείες
– Ολοκληρώνονται οι διεργασίες μετασχηματισμού της εταιρείας Κυριακούλης, σε μια σύγχρονη επιχείρηση, που δεν θα ασχολείται μόνο με τις ναυλώσεις σκαφών αναψυχής. Βέβαια, το τελευταίο όνομα που θύμιζε και την επωνυμία της εταιρείας, ο Θεοφάνης Κυριακούλης, υπέβαλε την παραίτησή του και δεν μετέχει καν πλέον στο νέο Δ.Σ. Νέο μέλος του οποίου είναι ο Παναγιώτης Τζώρτζης του Θεοδώρου, ο έτερος των δύο αδελφών που ηγούνται του νέου μετοχικού σχήματος της εταιρείας. Ο Γεώργιος Κουτσός είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος και Αναπληρωτής του Προέδρου του Δ.Σ και φυσικά εκτελεστικό μέλος της εταιρείας.
– Συνεχίζει απτόητη την πορεία της η Cenergy, που έχει σπάσει όλα τα ρεκόρ και η κεφαλαιοποίησή της ξεπέρασε με άνεση τα 3 δισ. ευρώ. Η μητρική Βιοχάλκο εξακολουθεί να υπολείπεται, καθώς η κεφαλαιοποίησή της βρίσκεται στα 2,29 δισ. ευρώ

O Ιταλικός Όμιλος Πληροφορικής MAGGIOLI αποκτά πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της Ελληνικής Εταιρείας COLLECTIVES A.E.

Η Collectives καλωσορίζει τον Ιταλικό όμιλο τεχνολογίας Maggioli στην…

Ο «κρυφός» λογαριασμός που πληρώνει η Βρετανία δέκα χρόνια μετά το Brexit

Ο «λογαριασμός» του Brexit δεν ήταν μια εφάπαξ χρέωση,…

Τι σημαίνει η «νέα» πρόταση Πούτιν για ειρήνη στην Ουκρανία

Στην ουσία, ο Πούτιν απορρίπτει οποιοδήποτε μεταγενέστερο ειρηνευτικό πλάνο…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ