Σε μια κίνηση που αλλάζει ριζικά τον ενεργειακό χάρτη όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά ολόκληρης της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης, προχωρά ο Όμιλος ΔΕΗ. Με «όχημα» το νέο Στρατηγικό Σχέδιο 2030, η Διοίκηση της επιχείρησης υπό τον Γιώργο Στάσση ανακοίνωσε σήμερα, Πέμπτη 23 Απριλίου 2026, την πρόθεσή της να αντλήσει νέα κεφάλαια ύψους περίπου 4 δισ. ευρώ μέσω Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου (ΑΜΚ).
Ο στόχος είναι κάτι παραπάνω από φιλόδοξος: Η χρηματοδότηση ενός επενδυτικού «κρεσέντο» συνολικού ύψους 24,2 δισ. ευρώ την επόμενη τετραετία, το οποίο θα μετατρέψει τη ΔΕΗ σε έναν διεθνή, πολυεπίπεδο ενεργειακό και τεχνολογικό κολοσσό.
Το παρασκήνιο της ΑΜΚ: Κεφαλαιακή θωράκιση και σεβασμός στους παλαιούς μετόχους
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ρεπορτάζ, η απόφαση για την ΑΜΚ δεν προέκυψε από ταμειακή αδυναμία, αλλά από επιθετική αναπτυξιακή στόχευση. Το τεράστιο επενδυτικό πλάνο (24,2 δισ. ευρώ) απαιτεί γερή ρευστότητα. Το 54% αυτού θα καλυφθεί από τις ίδιες τις λειτουργικές ροές της εταιρείας και το 31% από δανεισμό. Η ΑΜΚ των 4 δισ. ευρώ έρχεται να καλύψει το υπολειπόμενο 15%, λειτουργώντας ως «μαξιλάρι» ασφαλείας. Με αυτόν τον τρόπο, η ΔΕΗ εγγυάται στους δανειστές και τις αγορές ότι ο δείκτης Καθαρού Χρέους προς EBITDA θα παραμείνει σταθερά και με ασφάλεια κάτω από το όριο του 3,5x.
Η διαδικασία θα τρέξει μέσω διεθνούς βιβλίου προσφορών (fully marketed offering). Μπορεί τυπικά το δικαίωμα προτίμησης να καταργείται για λόγους ταχύτητας και ευελιξίας προσέλκυσης ισχυρών διεθνών χαρτοφυλακίων, ωστόσο η Διοίκηση φρόντισε να προστατεύσει απόλυτα τους υφιστάμενους μετόχους. Προβλέπεται μηχανισμός κατά προτεραιότητα κατανομής, ώστε όσοι μέτοχοι το επιθυμούν, να διατηρήσουν ακέραιο το τρέχον ποσοστό τους χωρίς να υποστούν απομείωση (dilution). Η κρίσιμη Έκτακτη Γενική Συνέλευση για την έγκριση των διαδικασιών έχει οριστεί για τις 14 Μαΐου 2026.
Ο Ενεργειακός Μετασχηματισμός: Επέλαση στα Βαλκάνια και την Ευρώπη
Η ΔΕΗ διαβάζει τα δεδομένα της αγοράς: Οι θερμικές μονάδες της Ευρώπης κλείνουν, οι διασυνδέσεις υστερούν και η ζήτηση για ρεύμα αυξάνεται ραγδαία. Σε αυτό το περιβάλλον, η εταιρεία μετατρέπεται από εθνικός παίκτης σε περιφερειακό ηγέτη.
Το Στρατηγικό Σχέδιο προβλέπει:
-
Διπλασιασμό Εγκατεστημένης Ισχύος: Από τα 12,4 GW (2025) στα 24,3 GW το 2030, με εστίαση αποκλειστικά σε Ανανεώσιμες Πηγές, συστήματα αποθήκευσης και ευέλικτη παραγωγή.
-
Γεωγραφική Διασπορά: Έως το 2030, το 45% της ισχύος της ΔΕΗ θα βρίσκεται εκτός συνόρων.
-
Οι αγορές – στόχοι: Εκτός από τον τριπλασιασμό της ισχύος στη Ρουμανία (στα 5,3 GW) και την ισχυροποίηση σε Ιταλία, Βουλγαρία και Κροατία (3,5 GW), η ΔΕΗ “χτυπά” την πόρτα νέων αγορών. Ουγγαρία, Πολωνία και Σλοβακία μπαίνουν στο ραντάρ, με στόχο την ανάπτυξη επιπλέον 2,2 GW πράσινης ενέργειας.
Στην εγχώρια αγορά, παρά το οριστικό τέλος του λιγνίτη το 2026, η ΔΕΗ θα προσθέσει 5 GW νέας ισχύος, θωρακίζοντας την ενεργειακή ανεξαρτησία της χώρας.
Το ψηφιακό άλμα: Το Data Center της Κοζάνης
Μία από τις μεγαλύτερες ειδήσεις που προκύπτουν από το πλάνο είναι η επιβεβαίωση της στροφής της ΔΕΗ στην τεχνολογία αιχμής. Τα πρώην λιγνιτωρυχεία της Κοζάνης δεν θα γίνουν απλώς φωτοβολταϊκά πάρκα, αλλά θα φιλοξενήσουν ένα από τα μεγαλύτερα Data Centers στην ευρύτερη περιοχή.
Με την πρώτη φάση (300 MW) να τίθεται σε λειτουργία στα τέλη του 2028, η ΔΕΗ επενδύει 1,2 δισ. ευρώ σε υποδομές υπερκλίμακας, βρισκόμενη ήδη σε προχωρημένες επαφές με παγκόσμιους τεχνολογικούς κολοσσούς (hyperscalers). Η κίνηση αυτή είναι διπλά ωφέλιμη: απορροφά την επιτόπια πράσινη παραγωγή ρεύματος και δημιουργεί τεράστια προστιθέμενη αξία για την τοπική κοινωνία της Δυτικής Μακεδονίας στην μετα-λιγνιτική εποχή.
Οι αριθμοί της επιτυχίας: Εκτόξευση κερδών και ισχυρά μερίσματα
Το αφήγημα του Γιώργου Στάσση στους διεθνείς αναλυτές βασίζεται σε στέρεα οικονομικά μεγέθη. Η ΔΕΗ υπόσχεται υπεραξία σε όσους την εμπιστευθούν:
-
Τα Λειτουργικά Κέρδη (EBITDA) αναμένεται να εκτοξευθούν στα 4,6 δισ. ευρώ το 2030 (από 2 δισ. το 2025).
-
Τα Καθαρά Κέρδη προβλέπεται να τριπλασιαστούν, αγγίζοντας το 1,5 δισ. ευρώ στο τέλος της δεκαετίας.
-
Η μερισματική πολιτική γίνεται άκρως επιθετική και ελκυστική. Από 0,40 ευρώ ανά μετοχή (2024), δεσμεύεται για 1,20 ευρώ το 2028 και 1,40 ευρώ έως το 2030.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του Ομίλου, η ΔΕΗ «ανεβαίνει κατηγορία». Επιλέγει τον δρόμο της επιθετικής ανάπτυξης αντί της στασιμότητας, «χτίζοντας» πάνω στα οικονομικά θεμέλια των τελευταίων ετών, για να καταστεί ο αδιαμφισβήτητος εγγυητής της ενεργειακής ασφάλειας στα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.
Τελευταία Εξέλιξη: Ηχηρή «ψήφος εμπιστοσύνης» από τη CVC και το Ελληνικό Δημόσιο
Η ανακοίνωση του mega-επενδυτικού πλάνου της ΔΕΗ δεν άργησε να προκαλέσει άμεσα και ισχυρά αντανακλαστικά από τους βασικούς μετόχους της Επιχείρησης, προεξοφλώντας ουσιαστικά την επιτυχία της επερχόμενης Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου.
Σε μια κίνηση που αποτελεί ξεκάθαρη επιβεβαίωση της εμπιστοσύνης των διεθνών αγορών, τα επενδυτικά κεφάλαια υπό τη διαχείριση της CVC Capital Partners, του μεγαλύτερου έμμεσου μετόχου της Εταιρείας, έστειλαν επιστολή προς το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ. Με την επιστολή αυτή, η CVC δεν προσφέρει απλώς την πλήρη ηθική υποστήριξή της στο όραμα της Διοίκησης, αλλά προχωρά σε μια ηχηρή κίνηση ουσίας: καταθέτει μη δεσμευτική ένδειξη ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή της στην ΑΜΚ με νέα επένδυση που μπορεί να φτάσει έως και το 1,2 δισ. ευρώ. Η τελική υλοποίηση αυτής της συμμετοχής τελεί, φυσικά, υπό τη συνήθη αίρεση των εσωτερικών εγκρίσεων, των τελικών όρων διάθεσης και των γενικότερων συνθηκών της αγοράς, ωστόσο το στίγμα που εκπέμπεται είναι απολύτως θετικό.
Την ίδια στιγμή, το Ελληνικό Δημόσιο διαμηνύει τη στρατηγική του επιλογή να παραμείνει στο τιμόνι των εξελίξεων. Όπως ανακοινώθηκε, το Δημόσιο προτίθεται να συμμετάσχει ενεργά στη διαδικασία της ΑΜΚ, ασκώντας τα δικαιώματά του ώστε να διατηρήσει το ποσοστό καταστατικής μειοψηφίας του στο 33,4% μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής.
Η διπλή αυτή στήριξη από τον κορυφαίο θεσμικό επενδυτή και το κράτος, δημιουργεί ένα εξαιρετικά ισχυρό ανάχωμα ασφαλείας, διασφαλίζοντας ότι η ΔΕΗ διαθέτει την απαραίτητη κεφαλαιακή και μετοχική «θωράκιση» για να υλοποιήσει το όραμα του 2030 χωρίς εκπτώσεις.
