Ο Ευκλείδης Τσακαλώτος επιχείρησε να διευρύνει το φάσμα της κριτικής του στην κυβέρνηση της ΝΔ, επισημαίνοντας ότι είναι το πρώτο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών κατά τη νέα κοινοβουλευτική περίοδο και συνεπώς αποτελεί μια ευκαιρία να συζητηθούν οι οικονομικές συνθήκες παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα.
Τόνισε ότι δεν πάνε καλά τα πράγματα στην παγκόσμια οικονομία. Υπάρχει διαφωνία ανάμεσα στους οικονομολόγους αν οδεύουμε προς μία περίοδο ύφεσης ή στασιμότητας και αν ο πληθωρισμός θα είναι μόνιμος ή προσωρινός.
Σε αυτό εξέφρασε την άποψή του ότι ο πληθωρισμός αυτή τη φορά έχει μεγάλη σχέση με τα κέρδη και αυτό πρέπει να το δούμε και στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Δεν είναι πληθωρισμός που προέρχεται από την πλευρά της εργασίας.
Ταυτόχρονα επεσήμανε ότι ένα κομμάτι του πληθωρισμού είναι δομικό. Προκύπτει από το γεγονός ότι υπάρχει ανάγκη αλλαγή δομής της οικονομίας – να πάμε δηλαδή προς την πράσινη ανάπτυξη, να αντιμετωπίσουμε την ενεργειακή κρίσης αλλά και την αύξηση των αμυντικών δαπανών (λιγότερο επιθυμητό αυτό). Όλα αυτά δημιουργούν πίεση στον πληθωρισμό έτσι και αλλιώς.
Το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να έχει άποψη για αυτά, τόνισε ο πρώην τσάρο της ελληνική οικονομίας. Αλλά και για την πολιτική της ΕΚΤ που συνεχίζει να αυξάνει τα επιτόκια. Και όπως είναι γνωστό, άλλο να μειωθεί ο πληθωρισμός από το 8% στο 6% και άλλο από το 3% στο 2%. Το δεύτερο έχει πολύ μεγάλο κόστος με πολύ μικρό όφελος. Και η πολιτική της ΕΚΤ δημιουργεί τον κίνδυνο να δημιουργηθεί μεγαλύτερη ύφεση από ότι χρειάζεται.
Ελλείμματα κι επενδυτικές δαπάνες
Στη συνέχεια τόνισε ότι θέλει να ξέρει και την άποψη του κ. Χατζηδάκη για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας και τι προτείνει αυτός. Υπάρχουν πολλοί οικονομολόγοι που συμφωνούν ότι η πολιτική των Βορείων Χωρών για επιστροφή αυστηρών κανόνων δεν μας βοηθάει για αυτές τις μεγάλες δομικές αλλαγές που χρειάζονται. Είναι σαν να τουφεκίζουμε τα πόδια μας όταν συνυπολογίζουμε στα ελλείματα τις επενδυτικές δαπάνες. Γιατί οι επενδυτικές δαπάνες θα μπορέσουν να μας κάνουν πιο πλουσίους και θα επιτρέψουν να αντιμετωπίσουμε το χρέος σε βάθος χρόνου. Είναι μια πολιτική που έχει δοκιμαστεί, έχει μεγάλο πρόβλημα για την Ευρώπη αλλά ακόμα μεγαλύτερο για τις χώρες του Νότου.
Υποκλοπές και θεσμοί
«Πρέπει να μιλήσουμε και για τους θεσμούς» σχολίασε ο κ.Τσακαλώτος. «Ο κ. Χατζηδάκης ήταν και αυτός θύμα των υποκλοπών, και συνεπώς πρέπει να συμφωνήσει ότι όχι άπλετο φως δεν έπεσε, αλλά ούτε λίγο φως.
Σχετικά με την επενδυτική βαθμίδα και τους οίκους αξιολόγησης, ο κΤσακαλώτος αποκάλυψε πόσο σημαντικά είναι πέρα από υα οικονομικά και τα θεσμικά που πρέπει να πληρεί η χώρα ώστε να μπορεί να ελπίζει σε θετικές αξιολογήσεις. «Το να κερδίσει η Ελλάδα την επενδυτική βαθμίδα, χωρίς να υπάρχει εμπιστοσύνη στο εξωτερικό για τους θεσμούς, θα είναι πολύ δύσκολο. Αυτά είναι σοβαρά ζητήματα που πρέπει να τεθούν ρος συζήτηση στην Βουλή» σημείωσε.
Ο κ.Τσακαλώτος απευθυνόμενος στους βουλευτές της ΝΔ, επεσήμανε ότι το 2014 η ΝΔ συμμετείχε σε μία από τις πιο κυνικές προσπάθειες στην ιστορία της μεταπολίτευσης. «Η ΝΔ Θεώρησε ότι πρέπει να εργαστεί για μία αριστερή παρένθεση. Προέκυψε μια κυβέρνηση που παρά τις δυσκολίες, παρά τα λάθη κατάφερε πολλά. Τώρα η ΝΔ εργάζεται πάλι με την παραδοχή ότι η αριστερά δεν μπορεί να είναι μια μόνιμη παρουσία στην ελληνική πολιτική σκηνή. Θεωρεί ότι η αριστερά έχει τελειώσει γιατί ήταν μόνο ειδικού σκοπού όπως ήταν τα μνημόνια.
Όπως ο ΣΥΡΙΖΑ τους διέψευσε το διάστημα 2015 – 2019 έτσι θα τους διαψεύσει και τώρα. Γιατί οι αναλύσεις της αριστεράς για την κρίση είναι επίκαιρες. Οι αξίες της αριστεράς είναι συλλογικότητα, ισότητα και συνεργασία. Οι προτάσεις τις αριστεράς θα είναι εδώ. Θα αναπτυχθούν στα επόμενα 4 χρόνια. Για να επιστρέψει η Αριστερά και να δώσει λύσεις στα προβλήματα του κόσμου».
